خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۶ اسفند

انتقاد از تشکیل صف برای توزیع کالاهای اساسی/ ادامه بررسی های مربوط به رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه بودجه ١۴٠٠/ افزایش سن داوطلبان ریاست جمهوری به ۷۵ سال و ممنوعیت ثبت نام اتباع ایرانی با تابعیت مضاعف/ اجرای طرح جوانی جمعیت برای ۷ سال از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) بیست و ششم اسفند ماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی های مربوط به رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه بودجه ١۴٠٠، ‌طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

همچنین در جلسه غیرعلنی امروز گزارشی از عملکرد ۹ ماهه مجلس ارائه شد.

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ١۴٠٠ هم از ساعت ۸ صبح  برای بررسی ایرادات شورای نگهبان تشکیل جلسه داد و گزارش مجدد خود را نهایی و تقدیم صحن مجلس کرد.

محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی با اشاره به وضعیت نامطلوب بازار شب عید و تشکیل صف برای توزیع کالاهای اساسی، تاکید کرد: کرامت مردم در توزیع کالا ها حفظ نمی شود، دولت بازار شب عید را ساماندهی کند.

در همین رابطه محمد تقی نقدعلی در تذکری شفاهی از مدیریت اجرایی دولت برای کنترل قیمت ها در بازار انتقاد کرد و افزود: چه اتفاقی افتاده که مرغداری های کشور که حتی ظرفیت پوشش کشورهای منطقه را نیز داشتند امروز حتی توان تامین مرغ مصرفی کشور را هم ندارند؟ از جلسه رییس مجلس با وزرای مربوطه برای تنظیم بازار شب عید تشکر می کنیم. صف هایی که برای خرید مرغ شکل می گیرد اسباب شرمساری است.

رحمت الله نوروزی، ‌عضو مجمع نمایندگان استان گلستان هم در تذکر شفاهی نسبت به تشکیل صف‌های طولانی مرغ در این استان که خود تولیدکننده مرغ است، انتقاد کرد و گفت: مردم از دولت و مجلس انتظار دارند که دست کم استان‌های تولیدکننده درگیر صف‌های طولانی نباشند. 

همچنین علی حدادی‌ سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خطاب به وزیر کشاورزی و وزیر صنعت عنوان کرد: توزیع به موقع و عادلانه نهاده های کشاورزی و حمایت به موقع از کشاورزان مورد توجه باشد، آقای وزیر صنعت به معیشت و رعایت شأن و منزلت مردم توجه شود.

در ادامه این جلسه نمایندگان، جهت تامین نظر شورای نگهبان حداکثر سن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را به ۷۵ سال افزایش داده و همچنین مصوب کردند که اتباع ایرانی با تابیعت کشور دیگر و اشخاص غیرایرانی که تابعیت ایران را کسب کرده اند نمی توانند در انتخابات ثبت نام کنند.

همچنین با تصویب مجلس مقرر شد که طرح جوانی جمعیت و حمایت ازخانواده به مدت هفت سال اجرای آزمایشی شود.

پیش از این طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده با موافقت نمایندگان در کمیسیون مشترک و طبق اصل ۸۵ بررسی شد، بدان معنا که مصوبه کمیسیون مشترک به معنای مصوبه مجلس است منتها آن قانون باید به صورت آزمایشی اجرا شود.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی با استناد به یادداشتی از سوی سید رضا تقوی، نماینده مردم تهران، نسبت به حضور داور مرد در برنامه‌های ورزشی بانوان ابراز نگرانی کرد و گفت: این کار نادرست است. وزارت ورزش و جوانان باید به این مهم توجه کند. جامعه ما دینی و اسلامی است و رعایت حدود شرعی در اقدامات رسمی باید مد نظر باشد. 

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر نیز در جلسه علنی امروز در تذکرات کتبی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور نسبت به این موضوع انتقاد کرده بود. 

در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۰،‌ نمایندگان مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای دومین بار را اصلاح و مقرر کردند که مبلغ یکصد هزار میلیارد (۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/ ۱۰۰) ریال در ردیف درآمدی و ردیف هزینه ای این جزء درج شود و عنوان هر دو ردیف در جداول براساس این حکم اصلاح شود.

نمایندگان پس از رفع ایرادات شورای نگهبان به مصوبات پیشین خود در لایحه بودجه ۱۴۰۰، با ۱۶۴ رأی موافق،  ۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع  ۱۹۵ نماینده حاضر ماده واحده لایحه بودجه را به تصویب رساندند و پرونده دخل و خرج بودجه ١۴٠٠ بسته شد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

اکبری: مجلس با احساس مسئولیت امور مردم را دنبال خواهد کرد

قالیباف در پاسخ به سلیمی: نظرات هیات عالی نظارت درباره بودجه به شورای نگهبان فرستاده شده است

یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان: باید اقدامی عاجل برای کنترل کرونا در خوزستان صورت گیرد

خاتمی: مذاکرات احتمالی در قالب لغو همه تحریم‌ها و راستی آزمایی صورت بگیرد

نظری: وضعیت مستمری‌بگیران بازنشسته تأمین اجتماعی مناسب نیست

اعظمی خواستار خرید تضمینی پیاز کشاورزان جنوب کرمان شد

اعتراض یک نماینده به بی‌اطلاعی نمایندگان از جداول بودجه 

انتقاد نماینده آمل از انتصابات در حوزه انتخابیه خود

تذکر یک عضو کمیسیون انرژی نسبت به نارضایتی ایجاد شده در میان کارکنان صنعت نفت

***

به گزارش سادس، محمدحسین فرهنگی در جمع خبرنگاران درباره حقوق نمایندگان گفت: حقوق نمایندگان همان میزان ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان با توجه به مؤلفه‌های مؤثر در حقوقشان است که هیچ نماینده‌ای از هزینه دفاتر برای حقوق خود استفاده نمی‌کند.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس هم از ارائه گزارش عملکرد سه ماهه سوم هیات رییسه به نمایندگان خبر داد.

همچنین علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *