کاهش خشونت زندانیان با افزایش فضای سبز زندان‌ها

سادس/خراسان رضوی بر اساس نتایج تحقیقات جدید دانشگاه بیرمنگام انگلستان و دانشگاه اوترخت هلند، زندان‌هایی که فضای سبز بیشتری دارند، سطح خشونت و خودزنی در آنان کمتر است.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، محققان در زندان‌های انگلیس و ولز برای شناسایی درصد فضای سبز (مانند درختان، چمن‌ها و درختچه‌ها) از نقشه برداری  GIS (سیستم‌های اطلاعات مکانی) استفاده و سپس آن را با داده‌های موجود در مورد حوادث خودزنی، حمله زندانیان به کارکنان و خشونت بین زندانیان مقایسه کردند. این بررسی برای اولین بار نقشه‌برداری در مقیاس وسیع از فضای سبز به روشی موثر و آماری در محیط زندان و ارتباط آن با سلامت افراد را نشان می‌دهد.

همچنین از اطلاعات مربوط به قدمت و عملکرد موسسات (سطح امنیتی، این‌که مردان یا زنان یا مجرمان جوان را اسکان داده و یا این‌که زندان‌ها هدفمند ساخته شدند و یا ساختمان‌های دیگری مانند پایگاه‌های نظامی بودند و به زندان تبدیل شده‌اند) استفاده‌شده است.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد، با در نظرگرفتن همه این عوامل، زندان‌هایی که فضای سبز بیشتری دارند، میزان آسیب افراد به خود و سطح خشونت زندانیان در زندان و تعرض به کارکنان زندان کمتر است.

نتایج این بررسی حاکی از آن است که ارتباط با طبیعت که قبلا در مواردی مانند بیمارستان‌ها و مدارس سودمند شناخته شده است، برای زندان‌ها نیز اهمیت دارد.

در ۱۲ ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۹ در زندان‌های انگلیس و ولز خودزنی و خشونت با بیش از ۶۱ هزار مورد خودزنی در سطح بسیار بالایی قرار داشت. در همین مدت بیش از ۳۳ هزار مورد خشونت بین زندانیان و بیش از ۱۰ هزار مورد حمله به کارمندان اتفاق افتاده بود.

با توجه به اینکه محاسبه هزینه‌های انسانی و عاطفی این حوادث امکان‌پذیر نیست، اما هزینه‌های درمانی این آسیب‌ها در بیمارستان‌ها به حدود ۲.۷ میلیون پوند رسیده و هزینه‌های دادرسی ناشی از حوادث خشن نیز قابل توجه است.

پروفسور دومینیک موران از دانشکده بیرمنگام گفت: شواهد نشان‌دهنده فواید موثر و قابل اثبات وجود فضای سبز برای زندانیان در تمام زندان‌هاست.

وی افزود: فضای سبز در زندان‌های جدید باید به عنوان عنصر اصلی باشد و زندان‌های حاضر نیز از فضاهای موجود در فضاهای باز استفاده و در صورت امکان هر مکانی را به فضای سبز تبدیل کنند.

نتایج این بررسی در مجله  Annals of the Association of American Geografphers منتشر شده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *