تصمیمات بودجه‌ای مجلس /۸/

ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی از جمله مهمترین اخبار جلسه علنی نوبت صبح امروز ( یکشنبه) دهم اسفند ماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی صبح امروز مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش درآمدی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

مجلس از هفته گذشته بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ را آغاز کرده و نمایندگان در سه شیفت صبح، بعد از ظهر و شب به بررسی آن پرداختند.

در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی، نمایندگان ضمن مخالفت با واردات خودروهای غیرامریکایی موجود در مناطق آزاد، تصویب کردند که رده های بسیج و موزه های دفاع مقدس از پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب، برق، گاز و عوارض شهرداری معاف هستند.

همچنین با تصویب مجلس،‌ مقرر شد که حقوق ورودی خودروهای سواری در سال آینده حداقل به میزان هشتاد و شش درصد (۸۶%) ارزش گمرکی آن تعیین شود.

نمایندگان در ادامه جلسه علنی،‌ در مصوبه‌ای اجازه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی تابعه در بورس را دادند.

بر این اساس وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقیمانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاههای مشمول واگذاری را مطابق روش‌های مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل  چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی عرضه نماید و منابع حاصله را به ردیف ۳۱۰۵۰۲ واریز کند. 

در مصوبه ای دیگر تکالیفی برای دولت جهت بخشودگی تسهیلات دریافتی کشاورزان، دامداران و عشایر خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه و خشکسالی تعیین شد.

در ادامه بررسی های مربوط به بودجه، نمایندگان در مصوبه‌ای با تامین ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای پرداخت به صندوق‌های بازنشستگی موافقت کردند.

براین اساس به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف یک میلیون و پانصد هزار میلیارد (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل ارائه حق الامتیاز،  واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد تأمین نماید.

محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با این پیشنهاد مخالفت کرد و آن را تلاش برای کم کردن سقف حقوق بازنشستگان دانست که رییس مجلس در پاسخ به او تاکید کرد که مجلس شورای اسلامی همواره به دنبال حل مشکلات مردم به خصوص صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی بوده است.

قالیباف افزود:  دولت باید برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری از مجلس شورای اسلامی مجوز می‌گرفت که این کار را نکرد و حالا می‌خواهد اصلاح کند.

رئیس مجلس همچنین از معافیت مالیاتی اعضای هیأت علمی و قضات در سال آینده خبر داد و گفت که جزء ۴ بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه مربوط به مالیات حقوق قضات و اعضای هیأت علمی به قوت خود باقی است.

با تصویب نمایندگان هم با افزایش بهای برق صنایع فولادی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی موافقت شد.

بر این اساس وزارت نیرو مکلف شد متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاههای دارای قرارداد تبدیل انرژی (eca) محاسبه و دریافت کند. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه،‌ نمایندگان مجلس با رفع ابهامِ بندی از لایحه بودجه مصوب کردند که تعرفه اینترنت پیام رسانهای شاد و دانشگاهی در سال آینده همچنان رایگان است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

منتظری: وضعیت کنونی توزیع کالاهای ضروری شایسته ملت ایران نیست

تذکر نماینده ایلام به وزیر نفت درباره وضعیت کارکنان قرارداد موقت وزارت نفت

انتقاد ورناصری از عدم بازسازی مدارس در پی سیل و زلزله سال گذشته خوزستان

رسولی نژاد: بایدن با حمله به جبهه مقاومت نشان داد که تفاوتی با ترامپ ندارد

سیاهکلی: به درآمدهای اصل ۴۵ قانون اساسی توجه شود

***

در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به پایان رسید و نمایندگان سقف درآمدهای دولت را در سال ۱۴۰۰ مشخص کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی،‌ عضو هیات رئیسه مجلس هم منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدی را قرائت کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *