ایمنی واکسن "کووپارس" در نمونه های حیوانی/ تزریق به ۱۳۳ نفر در فاز اول

معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی مراحل تزریق واکسن پروتئین نوترکیب کووپارس به ۱۳۳ داوطلب در فاز نخست کارآزمایی بالینی را تشریح کرد.

به گزارش سادس، فلاح _ معاون تحقیقات موسسه سرم سازی رازی در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، گفت: روز اول دو تزریق انجام می شود و روز دوم تزریق نداریم. روز سوم واکسن به چهار نفر تزریق می شود و روز پنجم نیز تزریق نداریم. روز هفتم واکسن به چهار نفر و روز آخر واکسن به ۳ نفر تزریق می شود؛ در مجموع واکسن در ۸ روز به ۱۳ نفر در مرحله اولیه فاز یک تزریق می شود.

وی افزود: یک هفته بعد از تزریق به ۱۳ نفر، واکسن به ۱۲۰ نفر در ۴ گروه ۳۰ نفره تزریق می شود و سه گروه واکسن با دوزهای مختلف و یک گروه پلاسیبو یا واکسن نما دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه فرآیند کارآزمایی بالینی در فاز نخست ۲۳ روز طول می کشد، اظهار کرد: بعد از ۲۱ روز هر نفر یک دوز  دیگر واکسن دریافت می کند و ۳۰ روز بعد از تزریق دوز دوم فرد دوز استنشاقی را دریافت می کند.

فلاح ادامه داد: پیش بینی ما این است که ۱۴ روز بعد از تزریق به آخرین نفر آنالیزها انجام و داده ها به سازمان غذا و دارو ارسال شود. در فاز دوم ۵۰۰ نفر در ۲ گروه ۲۵۰ نفره واکسن و پلاسیبو دریافت می کنند و دوزی را که بر اساس نتایج فاز نخست اثربخشی و ایمنی بهتری داشته باشد به افراد تزریق می کنیم.

وی ادامه داد: در فاز سوم ده ها هزار نفر واکسن را در سنین مختلف دریافت می کنند و نکته حائز اهمیت این است که موسسه رازی بخش پرورش حیوانات آزمایشگاهی دارد و مطالعات پیش بالینی را با توجه به سابقه  برجسته موسسه رازی بر روی میمون سبز آفریقایی به عنوات شبیه ترین حیوان و بهترین گزینه برای تست حیوانی  انجام  دادیم و واکسن را روی ۲۵ نمونه میمون سبز آفریقایی تست کردیم که بر اساس مطالعات بین المللی این عدد خوب و بالایی است.

فلاح در خاتمه اظهار کرد: بیش از ۸ ماه از تزریق واکسن در نمونه های حیوانی می گذرد و تا به امروز شاهد ایمنی و بی ضرری واکسن هستیم و امیدواریم مراحل بالینی هم همین طور با موفقیت پیش برود و ما به موازات تحقیقات بالینی سرمایه گذاری و راه اندازی خطوط تولید صنعتی را دنبال می کنیم  و امیدواریم با پایان فاز دوم بخش طراحی صنعتی انجام شود و دوز موثر و کافی در اختیار جامعه قرار گیرد.
انتهای

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *