حال و هوای بازار شب عید کرونایی قم/ شلوغی های ترسناک امیدبخش

برای همه ما هفته های آخر سال شور و هیجان دیگری دارد، با همه رفت و آمدها و شلوغی هایی که گاهی باعث دردسر و سختی مان می شود؛ اما همچنان از آن لذت می بریم؛ زیرا در فرهنگ جامعه ایرانی روزهای پایانی سال مصادف با شلوغی خیابان ها، بازارها و افزایش خرید همراه است و ایام پایانی سال برای بسیاری از مشاغل روزهایی سرنوشت ساز به شمار می آید؛ زیرا می‌توانند ضرر و زیان و کم رونقی یک سال را جبران کنند، به ویژه وضعیت بازار امسال که به خاطر سایه سهمگین و شوم ویروس کرونا، رکودی سنگین کسب و کارها را فرا گرفته بود.

صنف پوشاک جز اصنافی هستند که بازار شب عید برایشان تعیین کننده است و امسال نیز جز مشاغلی بودند که تعطیلی های اجباری فراوانی را تجربه کردند و می‌توان آنها را جز اصلی ترین مشاغل قربانی کرونا محسوب کرد؛ زیرا درسال گذشته نیز با توجه به همزمانی شیوع  کرونا با اسفند ماه و بازار شب عید، ضررو زیان زیادی را متحمل شدند.

بازار رونق دارد؛ اما نه مثل سال های گذشته

امیرمحمدی یکی از کسبه بازار که به گفته خود بیش از ده سال است در این شغل فعالیت می‌کند در خصوص وضعیت رونق بازار عنوان کرد: باتوجه به شرایط سختی در این یک سال تحمل کرده بودیم، دلمان به بازار شب عید خوش بود کرده که متاسفانه تاکنون انتظارات مان برآورده نشده است.

وی افزود: بازار شباهتی به شب عیدهای سال گذشته ندارد، بیشتر از اینکه کم رونقی بازار به خاطر ویروس کرونا باشد نشات گرفته از وضعیت معیشتی و بالا بودن قیمت ها است و افزایش قیمت ها به گونه ای است که حتی فروش اجناس برای خودمان نیز صرفه اقتصادی ندارد و جنسی که می فروشیم را باید با قیمتی خیلی بالاتر بخریم.

مریم صبوری یکی از فروشندگان لباس در خیابان صفائیه قم بیان کرد: پس از شیوع کرونا سبک زندگی و رفت و آمدهای روزمره مردم تغییر کرد و همین تغییرات سبب شد بیشتر شاهد فروش های به صورت اینترنتی هستیم؛ اما فروش حضوری و چهره به چهره شدن با مشتری برایم دلنشین تر است بخصوص در فروش های شب عید که شلوغی بازار انگیزه و امیدی دوچندان برای کسبه ایجاد می کند.

احمد صادقی یکی دیگر از کسبه این خیابان افزود: امسال بازار شب عید مصادف شده با اعیاد رجب و شعبان که به طور طبیعی باید سبب رونق دوچندان بازار شود؛ اما وضعیت بازار به گونه ای است که شباهتی به رونق یکی از این مناسبت ها در سال های گذشته هم ندارد؛ زیرا از طرفی شیوع کرونا سبب مختصر شدن مراسم ها شده و از طرف دیگرهم وضعیت سخت معیشتی، سبد خرید مردم را کوچک تر کرده است.

وی ادامه داد: کسادی بازار پوشاک فقط گریبان فرشندگان را نمی گیرد، بلکه بسیار دیگر مشاغل را نیز درگیر می کند؛ زیرا وقتی فروش ما کاهش پیدا می‌کند تولیدی های پوشاک، بنکداری ها و پارچه فروشان نیز با کسادی مواجه می شوند.

زهرا حسین زاده فروشنده یکی از پاساژهای معروف و شلوغ استان قم با بیان اینکه در این ایام حتی کمتر از شروع فصل سال های گذشته مشتری داریم، اظهارکرد: به دلیل تنوع کاری و قیمت های مناسب در استان قم، در چند سال اخیر بیشتر مشتریان از مسافرین و توریست های کشورهای همسایه بودند؛ اما به دلیل ترس مردم از سفر کردن و بسته بودن مرزها فروش ها نسبت به سال های گذشته افت زیادی داشته است.

مهدی سربندی یکی دیگر از فرشندگان این پاساژ ادامه داد: بیشتر ترددها و شلوغی ها کاذب است؛ زیرا بودن در این شلوغی ها برای مردم لذت بخش است اما با این حال بازار تکان خورده و جای امیدواری است وامیدواریم این رونق نسبی ایجاد شده ادامه دار باشد تا بتوانیم چک هایی که در این یک سال برگشت خورده است را جبران کنیم.

شلوغی های امسال برایمان دلنشین تر است؛ زیرا بعد یکسال رکود و خاموشی بازارها وپاساژها شاهد رونق و شلوغی دوباره آن ها هستیم؛ اما از طرف دیگر ترس از زیاد شدن ویروس کرونا این لذت را با نگرانی همراه کرده است که برای ادامه دار بودن این روال عادی زندگی باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از بروز فاجعه ای دیگر و یا اعمال دوباره محدودیت ها که می تواند دوباره رونق ایجاد شده را به ته چاه کسادی ببرد، جلوگیری کنیم.

انتهای پیام