کاهش اثرات منفی خشکسالی به کمک آبخیزداری و آبخوانداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با مسئله ترسالی و خشکسالی ارتباطی مستقیم دارند. این پروژه‌ها توان اکوسیستم و محیط را برای مواجهه با پدیده خشکسالی افزایش می‌دهند.

ابوالقاسم حسین‌پور در گفت و گو با سادس ضمن اشاره به وضعیت و کارکرد پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری طی سال آبی جاری اظهار کرد: طی سال آبی جاری با خشکسالی و کاهش قابل توجه بارش‌ها مواجه بوده‌ایم. یکی از کارکردهای پروژه‌های آبخیزداری این است که در زمان ترسالی بارش‌ها و سیلاب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به درون زمین نفوذ می‌دهند تا در زمان خشکسالی با مشکلات کمتری مواجه باشیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در سال‌هایی که با خشکسالی مواجه هستیم، اندک بارش‌ها را مدیریت می‌کنند تا از دسترس خارج نشوند و بتوان به‌صورت بهینه از آن استفاده کرد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با مسئله ترسالی و خشکسالی ارتباطی مستقیم دارند، تصریح کرد: این پروژه‌ها توان اکوسیستم و محیط را برای مواجهه با پدیده خشکسالی افزایش می‌دهند چراکه در دوران سیلاب و ترسالی‌ها سبب افزایش نفوذ آب به درون زمین شده‌اند.

حسین‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری علاوه بر کمک به ما در شرایط خشکسالی، سبب کاهش خسارات سیل هنگام وقوع می‌شود، گفت: درحال‌ حاضر مناطقی که تحت پوشش این عملیات قرار گرفته‌اند، آسیب‌پذیری کمتری در مقابل خشکسالی دارند. برای مثال در آذر ماه سال جاری که بارش‌های خوبی در کشور داشتیم، حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب از این بارش‌ها توسط طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری کنترل شد.

وی افزود: آبخیزداری و آبخوان‌داری سبب ایجاد تعادل بین ترسالی‌ها و خشک‌سالی‌ها می‌شود و از آنجایی که کشور ما نیز شرایط اقلیمی ناپایداری دارد، ضرورت اجرای این پروژه‌ها بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در برخی مناطق خشک کشور سبب شده است مواقعی که بارش‌ها کاهش چشمگیری می‌یابد، وضعیت آب در آن مناطق پایدارتر باشد.

حسین‌پور در پایان با بیان اینکه کشور ما دارای ۶۳ میلیون هکتار اراضی کاملا نفوذپذیر با آبخوان‌های خالی در زیرزمین است که بیش از هر چیز به نفوذ باران و سیلاب به درون زمین نیاز دارند، اظهار کرد: احیای قنوات خشک شده – که بعضا طی دو دهه گذشته بی آب بودند – و افزایش سه برابری آبدهی قنوات در حوزه‌های تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری طی یک سال اخیر از جمله اثرات مثبت اجرای اینگونه طرح‌های حیاتی و زیربنایی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی حاکم بر کشور ما به‌گونه‌ای است که نوسات بارش از سالی به سال دیگر بسیار بالاست و سطح اعتماد به بارندگی پایین است، اظهار کرد: برای مثال ایران در سال گذشته پرباران‌ترین سال نیم قرن را تجربه کرد و امسال با خشکسالی مواجه است و تنها چهار استان کشور بارش نرمال خود را دریافت کرده‌اند و بقیه نقاط کشور با کم بارشی روبه‌رو هستند.

حسین‌پور ادامه داد: در چنین شرایطی باید واقعیت‌های اقلیمی کشور را شناخت و برنامه‌ریزی‌ها را منطبق با آن و در جهت سازگاری با شرایط پیش برد. یکی از برنامه‌ها و راهکارهای مهم به‌عنوان حلقه واسط سیل و خشکسالی «آبخیزداری و آبخوانداری است.» در واقع با تعدیل سیل و خشکسالی به کمک آبخیزداری و آبخوانداری می‌توانیم خسارات را به حداقل برسانیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه ما در کشور حداقل به رشد سه تا چهار برابری فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری نیاز داریم، تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برای پیشگیری از سیل و خشکسالی و در جهت افزایش تاب‌آوری مناطق در برنامه هفتم توسعه باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

انتهای پیام 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *