خواب خرگوشی ابتکار زیر آسمان خاکستری ایران

ابتکار در برنامه دورهمی اعلام کرده بود: با اقدامات دولت هوای تهران در مقایسه با ۳ سال قبل بهتر شده است. مردم پیشرفت‌ها را می‌بینند. مردم می‌بینند که وضعیت آلودگی هوا بهتر شده.

به گزارش سادس در حالی که علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خبر از درخواست نمایندگان برای تشکیل کارگروه ملی آلودگی هوا می‌دهد، محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران کیفیت هوای تهران را روی خط آلودگی اعلام کرده و از گروه‌های حساس می‌خواهد از تردد در شهر پرهیز کنند، حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران برخی توصیه‌های اورژانسی را برای شهروندان تهرانی تشریح می‌کند، وحید حسینی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودروهاست و احد وظیفه، مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی افزایش میزان غلظت آلاینده‌های جوی را طی سه روز آینده در شهرهای اصفهان، اراک، تهران، کرج و قزوین پیش بینی می کند، پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست (پام) می‌نویسد: “با وجود اقدامات جدی و مؤثر دولت برای کاهش آلودگی هوا در شهرها که منجر به کاهش چشمگیر تعداد روزهای آلوده شده، با وقوع این پدیده طبیعی (وارونگی هوا) غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد. این وضعیت در سال‌های گذشته نیز در فصل پاییز به تناوب اتفاق افتاده، به طور مثال در آبان سال گذشته نیز ۵ روز متوالی شاهد این پدیده بودیم و متوسط شاخص ایستگاه‌ها تا ۱۴۶ نیز رسید.”

از سوی دیگر معصومه ابتکار در برنامه دورهمی هفته گذشته اعلام کرده بود: “با اقدامات دولت هوای تهران در مقایسه با ۳ سال قبل بهتر شده است. مردم پیشرفت‌ها را می‌بینند. مردم می‌بینند که وضعیت آلودگی هوا بهتر شده.

جبار کوچکی‌نژاد، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: شاید از شمال شهر نگاه می‌کنند که هوا را خوب می‌بینند. آلودگی هوا در محدوده میدان بهارستان بیداد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: عدم هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست با سایر دستگاه‌ها لازمه حل معضل آلودگی هواست چرا که تا زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی و عضو در هیئت دولت در حل معضل آلودگی هوا به طور جدی ورود نداشته باشد، دستگاه‌های ذیربط نخواهند توانست در این راستا هماهنگ عمل کنند.

کوچکی‌نژاد با اشاره به اینکه مجلس در حال بررسی لایحه هوای پاک است، می‌گوید: در حال حاضر با توجه به اینکه آلودگی هوا به مرز هشدار رسیده و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی افزایش پیدا کند، باید راهکارهای موقفت و اورژانسی به طور جدی اعمال شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی تسنیم با تأکید بر اینکه سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با آلودگی هوا قابل دفاع نیست می‌گوید: متأسفانه سیاست دائم، پایدار، سنواتی، برنامه‌ریزی و قابل توجیهی برای مقابله با آلودگی هوا در کشور وجود ندارد. زمانی که هوا در فصل گرما و یا به واسطه باد و باران پاک است، دستگاه‌های ذیربط مسئولیت خود را نسبت به جلوگیری از آلودگی هوا فراموش کرده و فعالیت‌های آلاینده ‌ادامه پیدا می‌کند‌ اما همین که چند روز وضعیت آلودگی هوا در آستانه هشدار قرار می‌گیرد، همه نهادها شعار سرمی‌دهند و تقصیر را به گردن هم می‌اندازند.

وی ادامه می‌دهد: معضل آلودگی هوا، مسببین متعددی دارد که منافع خود را در اولویت قرار داده و خود را مکلف به رعایت ملاحظات لازم به منظور جلوگیری از آلودگی هوا نمی‌دانند. به عنوان مثال طی سال گذشته، به منظور نجات شرکت های خوردرو سازی به یک باره بیش از یکصد هزار خوردرو پلاک شد که نیمی از این تعداد پلاک تهران بود و به طور جدی به آلودگی هوای تهران دامن زد.

فلاحت‌پیشه در پایان با اشاره به اینکه ۸۰ در صد از آلودگی هوا ناشی از خودروهاست می‌گوید: حتی نتوانسته‌ایم کیفیت خدمات حمل و نقل عمومی را به حدی برسانیم که مردم به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین به وسایل حمل و نقل عمومی روی بیاورند.

در حالی که هنوز سرمای زمستان از راه نرسیده تا شهروندان خود را برای تعطیلی‌ها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ناشی از آلودگی هوا آماده کنند، امروز، بیست و سوم آبان‌، هوای تهران  برای همه افراد ناسالم اعلام شد تا تعلیق زنگ ورزش مدارس، لغو ورزش همگانی در پارک‌ها و مجموعه‌های ورزشی، جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی مؤثر بر تولید و افزایش آلودگی هوا، تعطیلی کارخانه‌های شن و ماسه، توقف فروش مجوز روزانه طرح ترافیک و استقرار تیم‌های سیاری از سوی اورژانس در میادین را به دنبال داشته باشد. اقداماتی که مصداق بارز پاک کردن صورت مسئله است و با قرار گرفتن در کنار ادعای رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر کاهش آلودگی هوا طی سه سال آینده، لزوم پیگیری های مداوم را بیشتر به نمایش می‌گذارد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *