خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۳ اسفند

بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی و… از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) سوم اسفند ماه ۱۳۹۹ مجلس هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه گذشته ۲۸ بهمن‌ماه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کردند.

محمد باقر قالیباف  در نطق پیش از دستور با بیان این‌که بودجه فعلی بودجه مطلوب مجلس نیست، گفت: دولت یک گام در تعامل با مجلس به نفع مردم برداشت و ما نیز از بخشی از اصلاحات خود چشم‌ پوشی کردیم تا اختلافات مانع حل مشکلات مردم نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در عین حال با توجه به ظرفیت‌های اجرایی و در تعامل با دولت حداکثر اصلاحات ممکن به نفع معیشت مردم در این بودجه اعمال شده است.

در ادامه جلسه علنی، نمایندگان در مصوبه‌ای سهم صندوق توسعه از صادرات نفت خام و میعانات گازی را در دو سقف تعیین کردند. 

براین اساس سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی تا سقف یک میلیون بشکه در روز و خالص صادرات گاز بیست درصد (%۲۰) و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز  نفت خام و میعانات گازی سی و هشت درصد (%۳۸) تعیین می‌شود.

همچنین نمایندگان سقف درآمدهای نفتی مشخص کردند و با میزان یک میلیون و نهصد و نود و دو هزار و هفتصد و بیست میلیارد ریال به عنوان سقف منابع حاصل از درآمدهای نفتی در سال ۱۴۰۰ موافقت کردند.

در جریان رسیدگی به جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، محمد مهدی مفتح در تذکری از نحوه‌ی رسیدگی به کلیات و جزییات بودجه انتقاد کرد و گفت: نحوه رسیدگی به کلیات بودجه طبق آیین‌نامه نبود و حالا هم این نحوه رسیدگی به جزییات با آیین‌نامه منطبق نیست.

نمایندگان همچنین به دولت اجازه دادند تا اگر منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال آینده کم شوند می‌تواند از حساب ذخیره ارزی برداشت کنند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰،‌ نمایندگان تصویب کردند که اعتبارات مربوط به استاندارد سازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس به ۵۰ درصد افزایش یابد.

در مصوبه‌ای دیگر هم  به وزارت نفت اجازه دادند نسبت به خرید گاز مایع از کشورهای دیگر یا تهاتر آن با بنزین و گازوئیل اقدام کند.

همچنین مجلس به دولت مجوز واگذاری بنگاه های دولتی مشمول گروه ۱ و ۲ موضوع ماده ۲ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را در سال ۱۴۰۰ داد و نمایندگان در مصوبه ای دولت را مکلف کردند نسبت به تسویه بدهی خود از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی اقدام کند.

در ادامه جلسه،‌ نمایندگان مجلس وزارت نفت را مکلف کردند که معادل ریالی چهار میلیون تن مواد اولیه قیر را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند که در بخش هزینه‌ای این بند مصارف قیر اعلام شده که از جمله آن آسفالت راه‌های فرعی و روستایی است.

همچنین نمایندگان مجلس سازگاری برای پرداخت بدهی دولت به بخشهای خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی تعیین کردند.

بر این اساس بدهی دولت به بخشهای خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از محل واگذاری اموال و داراییهای متعلق به دولت و مؤسسات و شرکتهای دولتی به استثنای موارد مصادیق مندرج در اصل هشتاد و سوم (۸۳) قانون اساسی و مشمول واگذاری موضوع قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم ۴۴ قانون اساسی از طریق جدول شماره (۱۸) این قانون قابل پرداخت است.

نمایندگان مجلس همچنین دستگاه های اجرایی را مکلف کردند تا فهرست شرکتهایی که مجموع سهام دولت و شرکتهای دولتی در آنها کمتر از ۵۰ درصد است را به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ارسال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بند مربوط به عرضه سهام و دارایی های دولتی دستگاه های اجرایی زیر مجموعه قوه مجریه را به منظور رفع ابهامات به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

محمد باقر قالیباف همچنین تاکید کرد که به منظور داشتن فرصت کافی برای ارائه پیشنهادات نمایندگان در خصوص تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۰، ردیف مربوطه در لایحه بودجه در جلسه علنی فردای مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در ادامه جلسه علنی،‌ محسن دهنوی بیانیه ۲۲۶ نماینده مجلس در مورد طرح مجلس مبنی بر اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را به شرح زیر قرائت کرد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

زنگنه: دولت جلوی تعطیلی واحد های تولیدی را بگیرد

نماینده داراب و زرین دشت: نسبت به حل مشکل راه‌های مواصلاتی رسیدگی شود

نماینده اراک: در آستانه سال جدید، حقوق عقب افتاده کارگران هپکو پرداخت شود

نماینده مردم قزوین: دانشمند جوان قزوینی موفق به کشف داروی ضدکرونا شده است

یوسفی: با تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر توجیهی برای گرانی اقلام ضروری وجود ندارد

نماینده اراک: قالیباف مطالبات کارگران هپکو را در شورای عالی سران قوا پیگیری کند

***

محمد باقر قالیباف در پایان جلسه علنی صبح امروز گفت: با توجه به فرصت ۴۸ ساعته ارائه پیشنهادات نمایندگان بعد از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق بودجه تصمیم هیات رئیسه این شد که جلسه بعد ازظهر را برگزار نکنیم تا دوستان پیشنهاداتشان را ثبت کنند.

همزمان با بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰،‌ جمعی از آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی هم در اعتراض به وضعیت استخدامی‌شان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *