زاکانی: رییس مجلس هیچ دخالتی در مرکز پژوهش‌ها ندارد

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت که رییس مجلس هیچ دخالتی در مرکز ندارند. ما در مرکز یک مجموعه از دوستان عزیز دور هم جمعیم و تلاشمان بر این است که بتوانیم ماموریت های خودمان برای مجلس و نماینده های مجلس را با نخبگان جامعه به نحو احسن انجام بدهیم.

به گزارش سادس، علیرضا زاکانی در نوزدهمین دوره آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر که از سوی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، گفت: مرکز پژوهش های مجلس یک مرکز سیاست گذاری با ربع قرن تجربه بوده که از چند جهت بی نظیر است، در مرکز پژوهش ها همه‌ی ابعاد مسائل کشور در ۴۷ کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و به صورت عام ناظر بر همه‌ی امور است. تنها مرکزی است که مستقیما به مجلس به عنوان قوه‌ی مقننه در دستگاه قانون گذاری و نظارت همراهی می‌کند؛ با ۱۴ رویکرد تعریف شده و منطبق با این رویکردها یک تحولاتی عمیق در مرکز آغاز شد.

وی اولین رویکرد تحولی مرکز پژوهش ها را اشراف معارف اسلامی در حوزه‌ی قانون گذاری خواند و گفت: رویکرد دوم مرکز پژوهش ها معطوف به استخراج مختصات مکتب امام(ره) و بهرمندی از نگاه اجتهادی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است که نقطه‌ی عزیمت ما را مکتب امام(ره) قرار می‌دهد.

وی افزود: رویکرد تحولی سوم چشم انداز بود. ما چشم انداز خودمان را از اقامه‌ی قانون اساسی،  سیاست های ۳۷ گانه‌ی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و اقامه‌ی بیانیه‌ی گام دوم انقلاب گرفتیم. رویکرد چهارم نیز جمع سپاری علمی است که بتوانیم یک پیمان کار خوب باشیم و بتوانیم نیازهای مجلس را خوب برطرف کنیم و در چهار مورد بتوانیم شبکه‌ی نخبگانی را در خدمت نظام اسلامی قرار دهیم یعنی نظام فرهنگی، نظارت تخصصی، ایده پردازی و تصمیم سازی.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رویکرد پنجم ناظر به فضای خارج از کشور است. هدفگذاری روی کشورهای همسایه به ویژه محور مقاومت است که از داشته های آنان بهره ببریم و اندوخته های خودمان را در خدمت رشد آنان قرار دهیم.

زاکانی در ادامه در پاسخ به سوالی گفت: رییس مجلس هیچ دخالتی در مرکز ندارند، ما در مرکز پژوهشها یک مجموعه از دوستان عزیز دور هم جمعیم. تلاشمان بر این است که با نخبگان جامعه که مواجه می شویم و وضیعت آنها را می بینیم، بتوانیم ماموریت های خودمان را به نحو احسن برای مجلس و نماینده های مجلس انجام بدهیم. نکته دوم ناظر بر بخش اقتصادی است و ما چهار معاونت تخصصی اقتصادی، مدیریتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، حقوقی و تولیدی_زیر بنایی داریم.

زاکانی افزود: در مرکز پژوهش ها جمعی از دوستان جوان و از نخبگان کشوری حضور دارند و دوستان عزیزی هستند که دغدغه امام، شهدا و انقلاب را دارند و فوق العاده بچه های انقلابی خوبی هستند که امروزه یک معاونت پویا و فعال را به خودشان اختصاص داده‌اند.

نماینده قم درباره نقش مرکز پژوهش ها در تدوین قانون انتخابات ریاست جمهوری و عمل به منویات مقام معظم رهبری درباره تعیین مصداق افراد برای ریاست جمهوری گفت: در موضوع انتخابات سه قاعده وجود دارد و سه مجموعه در نظر گرفته شد. این مجموعه ها از مجالس قبل تعیین شده بود و منطبق بر آن مجدد در دستور کار قرار گرفت و کمیسیون شوراها متصدی رسیدگی به آن ها شد. یک کار مستمری هم در قسمت پژوهش ها انجام شد. مرکز پژوهش ها در دوره های قبل، درگیر این سه طرح بود یعنی بخش زیادی از آن در مرکز پژوهش ها تنظیم شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *