قالیباف: دخالت اروپا در اجرای قانون از سوی دولت ایران تعجب‌برانگیز بود


رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بیانیه اخیر سه کشور اروپایی تاکید کرد: خواسته اروپایی ها برای عدم اجرای قانون رفع تحریم ها از سوی دولت ایران اقدامی تعجب برانگیز بود.

به گزارش سادس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه ۱۸ آذر) در دیدار با جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در ایران تاکید کرد: سابقه روابط ایران با ایتالیا قدمت ١۶٠ ساله دارد، این سطح از مناسبات منجر به همکاری خوب بین ایران و ایتالیا شده است و باید رابطه عاطفی بین دو کشور باعث تقویت دیپلماسی پارلمانی و روابط مجالس و دولت ها شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشور ایتالیا عنصر فعال در اتحادیه اروپاست، ادامه داد: نباید روابط ایران و ایتالیا تحت تاثیر اقدامات و رفتارهای یکجانبه، غیرانسانی و غیرحقوقی آمریکا قرار گیرد.

وی اظهار کرد: حجم مناسبات دو کشور متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست. باید روابط دو کشور بیش از گذشته افزایش یابد. شرکت‌ها و بانک‌ها می‌توانند روابط را حفظ کنند و مانع زورگویی آمریکا و تاثیر بر عمق روابط کشورها شوند.

قالیباف با اشاره به بیانیه اخیر سه کشور اروپایی در جریان قانون اقدام راهبردی رفع تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران گفت: بیانیه سه کشور اروپایی که خواسته بودند دولت ما این قانون را اجرا نکند، باعث تعجب شد، این سه کشور اروپایی که بر دموکراسی و تعهدات قانونی تاکید دارند، کار ناپسند و عجیبی کردند.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور خطاب به سفیر ایتالیا تاکید کرد: ایتالیا نباید اجازه دهد سه کشور دیگر به نمایندگی از اروپا صحبت کند. سه کشور اروپایی در شرایطی که به اقدام تروریستی اخیر در تهران و شهادت دانشمند ایرانی شهید فخری زاده هیچ واکنشی نشان ندادند، اکنون می‌گویند دولت ایران قانون مصوب و رسمی کشور را اجرا نکند.

وی بیان کرد: این قانون تصویب و ابلاغ شده، دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجموعه حاکمیت برابر قانون بر اجرای آن تاکید دارند. این قانون در واقع خروج از برجام نیست، بلکه در چارچوب برجام و طبق مواد ۳۶ و ۳۷ آن است که به طرف مقابل اجازه می دهد در صورتی که سایر کشورها به تعهدات خود عمل نکردند، تعهداتش را کاهش دهد.

قالیباف با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بد عهدی اروپا، در چنین شرایطی چطور می توان یکطرفه پایبند تعهدات برجامی بود. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکا و سه کشور اروپایی بر خلاف برجام عمل کردند و ایران نیز عکس العملی نشان داد، البته در همان قانون تاکید شده است که اگر طرفهای مقابل تعهدات خود را اجرایی کنند، دولت ایران به تعهدات خود پایبند است.

ایتالیا برای افزایش حجم تجارت با ایران مصمم است

جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در کشورمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط ایران و ایتالیا از نامه رئیس پارلمان این کشور به رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: ایتالیا برای افزایش حجم تجارت بین ایران و ایتالیا مصمم است و علاقمند به رشد روابط هستیم.

این دیپلمات ایتالیایی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد: با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا فرصت خوبی برای همکاری کشورها در مقایسه با گذشته ایجاد می شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *