مقایسه قانون بودجه ۹۹ و لایحه بودجه ۱۴۰۰ + جدول


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مقایسه لایحه بودجه ۱۴۰۰ با قانون بودجه سال ۹۹ گفت که در این لایحه نقش نفت نسبت به سال گذشته پررنگ تر شده است.

رحیم زارع در گفت و گو با سادس، با اشاره به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: کل بودجه ۱۴۰۰، ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که بودجه عمومی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان و درآمدهای اختصاصی دولت ۸۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی ۱۵۶۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰ ۲.۳ میلیون بشکه در روز به قیمت هر بشکه ۴۰ دلار پیش بینی شده است که براین اساس منابع حاصل از صادرات نفت در بودجه به ۱۹۲ هزار میلیارد تومان می‌ رسد که نسبت به سال جاری ۳.۷ برابر شده است.

نماینده مردم آباده در مجلس اضافه کرد: همچنین سهم صندوق توسعه ملی در بودجه سال ۹۹ ۳۶ درصد بوده که در سال ۱۴۰۰ سهم آن به ۳۸ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این قیمت دلار در سال جاری ۴۲۰۰ تومان و ۸۵۰۰ تومان دیده شده بود که در سال ۱۴۰۰ ۴۲۰۰ و ۱۱۵۰۰ تومان پیش بینی شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: در رابطه با مصارف هم که مهمترین آنها بیمه، حقوق، دستمزد و صندوق های بازنشستگی است که هزینه‌های آنها قطعی است نسبت به سال جاری در مجموع ۴۷ درصد مصارف در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است حقوق و هزینه‌های جاری هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

زارع با بیان این که نقش نفت در بودجه ۱۴۰۰ بیشتر شده است یادآْور شد: در بودجه سال ۹۹ نقش نفت بیش از ۸ درصد نبوده اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این نقش پر رنگ تر شده است به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق باید بررسی دقیق تری روی بودجه‌های عمرانی و بخش حقوق و دستمزد و درآمد و هزینه دستگاه‌های اجرایی داشته باشد همچنین باید بحث اوراق و شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی را نیز به دقت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مورد بررسی قراردهیم.

وی همچنین برخی تفاوت‌های لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ۱۴۰۰ با قانون بودجه سال ۹۹ را به شرح زیر بیان کرد:

*عددها به هزار میلیارد تومان است

ردیف‌ها قانون بودجه سال ۹۹ لایحه بودجه ۱۴۰۰
منابع بودجه عمومی ۵۷۱ ۸۴۱
درآمدها ۲۸۹ ۳۱۸
مالیات ۱۸۰ ۲۲۵
گمرک ۲۴/۸ ۲۲/۶
سایر درآمدها ۸۴ ۷۰
واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۰۷ ۲۲۵
نفت ۵۷ ۱۹۹
فروش اموال ۴۹/۶ ۲۵
واگذاری دارایی‌های مالی ۱۷۴ ۲۸۹
واگذاری از طریق اوراق(تبصره ۵) ۸۸ ۵۵
فروش اوراق مالی(نفت) ۷۰
فروش و واگذاری شرکت‌های دولتی ۱۱/۶ ۹۵
صندوق توسعه ملی ۳۰ ۷۵
بودجه عمرانی ۸۸ ۱۰۴
بند ه تبصره ۴(تسهیلات ارزی از صندوق توسعه) ۴۱/۹

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *