رضایی: بازفرآوری سوخت راکتور سنگین در مصوبه مجلس دیده نشده است


یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که موضوع استفاده از بازفرآوری سوخت راکتور آب سنگین با غنای طبیعی در طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران مورد توجه قرار نگرفته است.

به گزارش سادس، محمد ابراهیم رضایی در تذکری در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران با اشاره به اهمیت موضوع بازفرآوری سوخت مصرف شده، اظهار کرد: ما در کشور منابع اورانیوم‌مان خیلی کم است و در دنیا این را به ما نمی‌دهند، چاره‌ای نداریم جز این‌که در حوزه بازفرآوری که متولی تولید پلوتونیوم یعنی ماده جایگزین اورانیوم است متمرکز شویم و آن را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم پلوتونیوم خیلی وقت‌ها ذهن به سمت سلاح نظامی می‌رود در صورتی که بالاتر از همه قوانین، معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی برای ما فتوای رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای مبنی بر حرمت سلاح هسته‌ای است، لذا تکلیف ما مشخص است.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دقت کنید که بهترین سوخت مصرف شده جهت استفاده از بازفرآوری، سوخت راکتور آب سنگین با غنای طبیعی است و این در طراحی اولیه راکتور اراک بوده اما در ماده پنج طرح دیده نشده است. ما باید امکان سوخت‌گذاری و سوخت‌برداری آنلاین (یعنی حین روشن بودن راکتور) را فراهم کنیم و این چیزی است که دشمن از آن می‌ترسد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه ما در برجام امتیاز بسیار بزرگی به غرب دادیم و طرح فعلی هم از این جهت ابهام دارد، زیرا مزیت آب سنگین و غنای طبیعی و سوخت‌گذاری آنلاین را از ما گرفته در حالی که ما این را در حوزه‌های مختلف هم برای راکتورهای سبک و سریع، موتورهای تولید برق، باطری‌های پلوتونیوم که در حوزه پزشکی کاربرد دارد، پهپاد و فضاپیما نیاز داشتیم، این چیزی است که خود آمریکایی‌ها در ناسا و بقیه بخش‌ها از آن استفاده می‌کنند و متاسفانه در این طرح دیده نشده است.

انتهای پیام  

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *