جانمایی پایتخت جدید انجام نشده است


سادس/اصفهان نماینده مجلس در شورای عالی انتقال پایتخت گفت: باید مانند تجربه تمام کشورهای دنیا پایتخت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و نظامی خود را در چهار یا پنج نقطه کشور مستقر کنیم تا در صورت بروز مشکلات، دارایی‌های کشور نابود نشود.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با سادس، در خصوص طرح انتقال پایتخت از تهران به یک شهر دیگر، اظهار کرد: هنوز جانمایی پایتخت جدید انجام نشده و منتظر هستیم تا شیوع ویروس کرونا فروکش کند و پیشنهادهای داده شده را اداره شهرسازی به شورای عالی انتقال پایتخت که ریاست آن بر عهده معاون اول رئیس جمهور است، بیاورد. شیوع ویروس کرونا و جابجایی‌ها در وزارت راه و شهرسازی به این قانون ضربه زد، تاکنون چهار جلسه در این خصوص تشکیل شده و هم‌اکنون قرار است کلیات و مطالعه آن تمام شود.

وی افزود: چند سال پیش طرح انتقال پایتخت به شهری دیگر تبدیل به قانون شد و توانستیم با کمک مطالعات دفتر تحول ریاست جمهوری این قانون را به پیش ببریم و مشخص شد که اجرای این قانون هیچ بودجه‌ای نیاز ندارد؛ چرا که با ساختمان‌هایی که در تهران خالی می‌شود و فروش این ساختمان‌ها بودجه مورد نیاز انتقال پایتخت تأمین می‌شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس گفت: اجرای قانون انتقال پایتخت از تهران یک پدافند غیرعامل بزرگ است و ساختار کشورمان به گونه‌ای است که بیش از حد تمرکزگرا هستیم به طوری که همه امکانات و ظرفیت‌های مملکت در تهران جمع شده است و اگر هر اتفاقی به صورت نافرمانی‌های مدنی، بلاهای طبیعی یا مشکلات هسته‌ای رخ دهد، تمام دارایی‌های ایران نابود می‌شود؛ چرا که تهران مساوی شده است با ایران.

ابوترابی تصریح کرد: در این صورت اگر تهران دچار مشکل و بحران شود، کل ایران دچار مشکل جدی می‌شود. پس باید مانند تجربه تمام کشورهای دنیا پایتخت‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و نظامی خود را در چهار یا پنج نقطه کشور مستقر و پخش کنیم تا در صورت بروز مشکلات ذکر شده، دارایی‌های کشور نابود نشود و پدافند غیرعامل واقعی به همین معنا است.

وی ادامه داد: در صورت انتقالِ این پایتخت‌های مجزا از تهران به شهرهای دیگر، تهران پایتخت اقتصادی باقی می‌ماند، چرا که اقتصاد تابع دستورهای دولتی نیست، اما سیاست تابع دستورات دولتی است. بنابراین تهران پایتخت اقتصادی می‌ماند و پایتخت‌های نظامی، فرهنگی و سیاسی در شهرهای دیگر پخش می‌شود.  

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *