کرونا با بیماران گوارشی چه می کند؟


سادس/مرکزی بیماری کووید ۱۹ متاثر از ورود ویروس کرونا به بدن انسان، یک بیماری تنفسی به شمار می‌رود و بسیاری از مبتلایان به کروناویروس یا فاقد علامت هستند یا علائم خفیفی دارند، اما آنچه مسلم است این است که بیشتر افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ علائمی مانند سرفه خشک و تب بالا را تجربه می‌کنند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کرونا در برخی افراد فقط با علائم گوارشی ظاهر می‌شود، موضوعی که یک فوق تخصص گوارش هم آنرا تایید می کند.

دکتر “آمنه مهربان” پزشک فوق تخصص گوارش و کبد بالغین در ساوه در گفت و گو با خبرنگار سادس، با اشاره به اینکه کرونا هر سیستمی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: یکی از این درگیری‌ها در سیستم گوارشی انسان رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه چندین ماه از شیوع  کووید ۱۹ می‌گذرد و هر روز شاهد تظاهرات جدیدی از این ویروس هستیم که با این رفتار مبهم می‌توان آن را ویروس هزارچهره نامید، اظهار کرد: تهوع، استفراغ، اسهال از خفیف تا شدید و بی اشتهایی که باعث کاهش وزن شدید بیماران می‌شود از مهمترین علائم گوارشی این بیماری است. مواردی از آسیب کبدی ناشی از خود ویروس یا درمان‌های این بیماری مشاهده شده که حتی منجر به نارسایی کبد خواهد شد.

دکتر مهربان با تاکید بر اینکه تقریبا یک پنجم بیماران کووید ۱۹ با علائم گوارشی به پزشک مراجعه می کنند، بیان کرد: بیماران گوارشی مخصوصا پیوند کبد و بیماران التهابی روده که تحت درمان با داروهای سرکوب کننده ایمنی هستند به شکل شدیدتری در خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ قرار دارند. متاسفانه در این بیماران، مجبور به قطع یا کاهش درمان‌های سرکوب ایمنی می شویم  که خود، باعث عود بیماری زمینه‌ای و حتی منجر به مرگ می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت کرونایی شدن این افراد چه کارهایی باید انجام داد تا بدن آسیب کمتری ببیند و در مجموع از لحاظ تغذیه و تقویت سیستم ایمنی بدن چه اقداماتی باید صورت داد، گفت: در صورت ابتلا، بیمار حتما باید شرایط قرنطینه را رعایت کند. استراحت و مصرف مایعات و سبزی و میوه به همه بیماران توصیه می‌شود. در صورت مبتلا بودن به بیماری زمینه‌ای و مصرف داروهای خاص، حتما با پزشک خود در مورد نحوه مصرف داروها و تداخل احتمالی با درمان کرونا مشورت کنید.

این پزشک فوق تخصص گوارش با تاکید بر اینکه نمی‌دانیم کروناویروس تا چه زمانی مهمان ماست، اظهار کرد: شاید تا یک یا دو سال دیگر درگیر کروناویروس باشیم و فعلا مجبوریم با کرونا زندگی کنیم. ماسک زدن، شستن دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی برای جلوگیری از شیوع و سرایت بیماری از الزامات است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری جزئی از زندگی ما شده است، گفت: تغییر شیوه زندگی شامل مصرف غذاهای سالم و تازه، میوه و سبزیجات، داشتن فعالیت بدنی، کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاق توصیه می‌شود. البته باید گفت که کاهش وزن شدید باعث  کمبود ویتامین‌ها و کاهش ایمنی می‌شود، پس در صورت افزایش وزن شدید، تحت نظر پزشک برنامه کاهش وزن را شروع کنید.

وی گفت: موارد ابتلای مجدد به کرونا زیاد دیده شده است و متاسفانه در ابتلای مجدد، بیماری تظاهرات شدیدتری داشته است. بیماران گوارشی نیز از این امر مستثنی نیستند و باید با تقویت ایمنی و رعایت نکات بهداشتی که گفته شد از ابتلای مجدد پیشگیری شود.

دکتر مهربان بیان کرد: برای تقویت ایمنی نیاز به مصرف روتین مکمل‌ها نیست. استفاده از سبزیحات، میوه، لبنیات و گوشت به اندازه کافی برای تامین ویتامین‌ها ضروری و برای تقویت سیستم ایمنی بدن کافی است.

وی افزود: به علت کمبود ویتامین D در بیشتر افراد، مصرف ویتامین D به صورت روتین هر دو هفته دوز ۵۰ هزار واحدی توصیه می‌شود. بانوان باردار مجاز به مصرف این دوز از ویتامین D نیستند.

وی همچنین گفت: خبرهای خوبی از کشف و تولید واکسن کرونا رسیده است، اما زمان رسیدن واکسن به دست ما مشخص نیست و احتمالا تا سال آینده باید منتظر باشیم و نکات ایمنی را رعایت کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *