طرح اصلاح ساختار بودجه در اولویت کار مجلس قرار گرفت


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اولویت بررسی طرح احکام کلی بودجه ۱۴۰۰ موافقت کردند.

به گزارش سادس، درخواست اولویت برای بررسی طرح احکام کلی بودجه سال ۱۴۰۰ (اصلاح ساختار بودجه) در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان متقاضی اولویت این طرح اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که طی سه چهار ماه گذشته وقت زیادی در کمیسیون بودجه، سازمان برنامه و رییس مجلس برای آن گذاشته موضوع اصلاح احکام و ساختار بودجه بود. رهبری از مجلس شورای اسلامی و دولت خواسته بودند که این اصلاح ساختار را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: در بودجه که باید جهت‌گیری‌های اصلی نظام خود را نشان دهد البته ممکن است بگویم اصلاح ساختار بودجه در ۱۲ بند اهمیت قضیه را کم می‌کند، اما مجلس شورای اسلامی زمان کمی داشت که این اصلاحیه بودجه را به سال ۱۴۰۰ برساند. ان‌شاءالله در طول دو سه سال آینده این طرح را تکمیل خواهیم کرد تا به دغدغه‌های همه دلسوزان و شخص رهبری جامه عمل بپوشانیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تمام مواد طرح در هماهنگی با دولت و سازمان برنامه پیش رفته و از طرفی زمان زیادی تا ارائه‌ی لایحه بودجه به مجلس نیست و نیمه آذرماه لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود لذا ما زمان زیادی نداریم و امیدواریم نمایندگان با رای بالا موافقت کنند که این طرح با اولویت در دستور کار قرار گیرد.

علیرضا سلیمی به عنوان مخالف اولویت‌ این طرح گفت: در این طرح افزایش یک واحد درصدی ارزش افزوده مطرح شده است آیا با توجه به شرایط فعلی این افزایش به تورم و گرانی نمی‌انجامد؟.

وی ادامه داد: البته ما با اصل موضوع موافقیم اما با توجه به این که دولت باید ۱۵ آذرماه بودجه را تقدیم کند آیا واقعا فرصت برای اعمال این ۱۲ بند در بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد یا خیر؟ مسیر بهتری وجود دارد و این‌که ما در لایحه برخی احکام را تغییر دهیم. درست است که این طرح اولویت دارد اما طبق گفته خود آقای زنگنه این طرح جامع نیست در حالی که اصلاح جامع ساختار مدنظر است نه اصلاح بخشی از ساختار.

احد آزادیخواه نیز به عنوان موافق اولویت این طرح اظهار کرد: در مورد محتوا تردیدی وجود ندارد چرا که نظام بودجه ریزی ما اشکالات زیادی دارد از جمله این‌که بودجه شرکت‌ها که سه برابر بودجه عمومی است صفر تا ۱۰۰ در اختیار مجلس شورای اسلامی نیست و این نقص بزرگی است.

وی ادامه داد: اولویت طرح از این بابت است که بودجه در آذرماه تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود و ما شاهد بهم ریختگی در بودجه هستیم لذا به اولویت این طرح رای بدهید و اگر بر جزییات پیشنهادی دارید ارائه کنید زیرا اگر امکان سوء‌استفاده در نظام بودجه ریزی دارد ما هم در آن مقصر هستیم.

در نهایت اولویت این طرح به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب اولویت این طرح گفت: این سیاست‌ها و احکام بودجه فقط مربوط به سال ۱۴۰۰ نیست بلکه موضوع مهمی است و از مهم‌ترین اشکالات ما در نابسامانی اقتصادی، اصلاح ساختار بودجه است.

وی با بیان این‌که این طرح در جلسه علنی روز سه‌شنبه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد، از نمایندگان خواست در جریان بررسی این طرح فعال باشند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *