توصیه‌های یک عضو کمیسیون بهداشت برای سفر در شرایط کرونایی


یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی در وسائل حمل و نقل مسافر برون‌شهری گفت: در شرایط فعلی مردم تا حد امکان از انجام سفر پرهیز کنند چون احتمال ابتلا به کرونا در آن زیاد است، ولی در صورت ضرورت لازم است وسائل حمل و نقل مسافر برون‌شهری پروتکل‌های سختگیرانه‌ای را رعایت کند.

جلیل میرمحمدی در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای برخی از شهرهای کشور گفت: امیدوارم تصمیم امروز عملیاتی و اجرایی باشد. بسیاری از متخصصین تاکید دارند که با توجه به شرایط حاکم بر درمان در بیمارستان‌ها دو هفته قرنطینه کامل ضروری است، اما برای این تصمیم باید همه جوانب امر سنجیده شده و زیرساخت‌های حداقلی را آماده کرد تا این تصمیم عملیاتی و شدنی باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر محدودیت‌های فعلی شامل نانوایی، سوپرمارکت، مراکز بهداشت و درمان نمی‌شود که حضور پرتراکم مردم در این مراکز به صرف داشتن ماسک به معنای ایمنی کامل نیست. به طور کلی برای این‌که از ابتلا به کرونا در بیرون از خانه‌ها مصون باشیم باید ماسک سه لایه مناسب استفاده کرده و فاصله‌ حداقل یک و نیم متری در مراکز خرید و پرتجمع را داشته باشیم در این صورت ۹۸.۵ درصد ایمنی ایجاد می‌شود. پس خیال‌مان راحت نباشد که اگر ماسک داشته باشیم می‌توانیم در مراکز شلوغ حضور داشته و در برابر کرونا مصونیت پیدا کنیم این اشتباه و خطرناک است. البته که بیش از هر چیزی باید تا حد امکان از ترددهای غیرضروری پرهیز کرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی انجام سفر در شرایط فعلی شیوع گسترده کرونا را اقدامی خطرناک دانست و اظهار کرد: ممکن است یک فرد ناقل بدون علامت باشد و فردا صبح یکباره در بیمارستان بستری شود. آن فرد به دلیل نداشتن علائم بیماری قابلیت ابتلای افراد دیگری را دارد پس اگر این فرد به سفر رود می‌تواند افراد زیادی را مبتلا کند و برعکس این موضوع هم صدق می‌کند یعنی افراد به سفر می‌روند، اما با ناقلان بی‌علامتی در ارتباط هستند که در نتیجه آن مبتلا شدن به کرونا است به همین دلیل باید از سفرهای غیرضروری اجتناب کرد.

وی اضافه کرد: برخی به سفرهای آخر هفته عادت دارند، این وضعیت برای شرایط غیر از وجود کرونا مطلوب است ولی اکنون باید از سفرهای غیرضروری اجتناب کرد تا به کرونا مبتلا نشد.

میرمحمدی در عین حال گفت: برخی افراد برای موارد ضروری مجبور به انجام سفر هستند در این شرایط باید تمامی کادر پرواز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند که این شامل تمامی تیم پرواز می‌شود. وقتی که قرار است پرواز انجام شود مسافران ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در کابین هواپیما منتظر هستند آن هم در یک محیط کوچک که چندین انسان حضور دارند. این وضعیت در زمانی تکرار می‌شود که پرواز به مقصد رسیده و قرار است مسافران خارج شوند. باید تمهیداتی اندیشیده شود تا معطلی مسافران در کابین هواپیما به کمترین زمان ممکن برسد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درباره‌ی استفاده از اتوبوس‌های بین شهری هم باید تعداد مسافران به حداقل رسیده و حتما ماسک داشته باشند. درباره قطار هم باید همین شرایط رعایت شود، یعنی مسافران در کوپه‌ها با حداقل ظرفیت حضور داشته و از سوار کردن مسافران دارای علائم کرونا اجتناب شود همچنین از سرویس‌های بهداشتی داخل قطار هم بسیار کم استفاده شود و استفاده از دستگاه تب سنج و دستگاه اکسیژن خون هم ضروری است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *