سعیدی: نباید از احتمال توافق یا مذاکره ذوق زده شویم


نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: اگر فضایی به وجود بیاید و طرف آمریکا تصمیم جدی برای بازگشت به برجام داشته باشد، چارچوبی برای ادامه مذاکرات وجود خواهد داشت اما شرایط نقض برجام، شرایط مناسبی برای سخن گفتن از مذاکره بین ایران و آمریکا نیست.

معین الدین سعیدی در گفت‌وگو با سادس در مورد آینده رابطه ایران و آمریکا گفت: از زمانی که جو بایدن پیروز انتخابات اعلام شده، نخ‌هایی در مورد بازگشت به برجام و ارتباط با ایران داده است.

سخنگوی کمیسیون کشاوزی، آِّب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به شروط بایدن برای توافق با ایران گفت: بدون شک خارج شدن از منطقه خط قرمز ماست و آمریکا نمی‌تواند چنین شرطی برای مذاکره طراحی کند. من فکر می‌کنم که در شرایط فعلی کشور، نباید از احتمال توافق یا مذاکره با آمریکا ذوق زده شویم. ما باید مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مقام معظم رهبری عمل کنیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم گفت: اگر فضایی به وجود بیاید و طرف آمریکا تصمیم جدی برای بازگشت به برجام داشته باشد، چارچوبی برای ادامه مذاکرات وجود خواهد داشت.

وی در مورد تفاوت های جو بایدن و دونالد ترامپ گفت: تاریخ نشان داده است که تفاوت بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها، تفاوت بین مار و عقرب است. در عین حال تفاوتی وجود دارد. ترامپ رئیس جمهور غیرمتعارفی بود. دونالد ترامپ به هیچ اصولی در روابط بین الملل توجه نداشت. رویه جو بایدن اما نشان می‌دهد که به اصولی در روابط بین الملل قائل است به همین علت احتمالا تأثیرگذاری بیشتری نسبت به ترامپ خواهد داشت.

سعیدی با بیان اینکه نباید برای مذاکره با آمریکا پیش قدم شویم، تأکید کرد: باید زمان بدهیم و ببینیم و که طرف آمریکا تا چه اندازه در بازگشت به برجام جدی است. در بحث‌های سیاست خارج باید منطقی برخورد کنیم. دامن زدن به احساسات در این فضا نتیجه بخش نخواهد بود. ما نباید از جملاتی استفاده کنیم که آینده دیپلماتیک کشورمان را به خطر می‌اندازد؛ هر چند که تجربه تلخی در توافق با آمریکا داریم. بازی سیاست، بازی داد و ستد بر اساس اصول و منافع ملی است. اگر منافع ملی ما در گرو مذاکره مجدد باشد می‌توانیم با اجازه از مقام معظم رهبری دست به این اقدام بزنیم. البته به شخصه فکر می‌کنم که شرایط نقض برجام، شرایط مناسبی برای سخن گفتن از مذاکره بین ایران و آمریکا نیست.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *