مسابقه تجارت با پای شکسته

به روز نبودن ماشین‎آلات تولید یکی از دلایل مهم مشکلات صادرات و عدم توان رقابتی با تولیدات سایر کشورها است که این روزها بیش از پیش گریبان گیر صادرات هم شده و برخی از صنایع را فلج کرده است.

طی سال‎های اخیر، کشور با چالش‎های زیادی در بخش اقتصادی مواجه بوده است، گذشته از موضوع تحریم‎های ناحق علیه ایران، برخی از موانع سبب وجود مشکلاتی بر سر راه اقتصاد و به ویژه صنعت شده و تاثیر آن در بخش صادرات و فعالیت صادرکنندگان هم مشاهده شده است. از آنجائیکه صادرات به عنوان موتور محرک اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد جهانی ایفا می‎کند، یکی از شاخص‎های اساسی است که می‎تواند موجب رشد و تبادل با جهان پیرامون شود. از سویی رونق صادرات به معنای رونق تولید و کسب و کار قلمداد می‎شود و باید برای رونق این بخش به موضوعات مختلفی توجه کرده و این رونق را از همه نقاط کشور آغاز نمود.

*نوسانات نرخ ارز

بسیاری از صادرکنندگان وجود مشکلاتی چون کمبود نقدینگی، معوقات بانکی و سرمایه در گردش را از مهم‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی یا بازرگانی صادرکننده می‎دانند.نرخ ارز، این روزها که نقل مجلس صادرکنندگان است، بنا به وعده و قول بانک مرکزی، می‎رود که تا پایان سال جاری تک نرخی شود.دو نرخی شدن ارز و نوسانات شدید آن در سال‎های گذشته پایه‎های صادرات را سست کرده و تاثیر بسیار بالایی بر سودآوری شرکت‎های صادراتی داشته است. از سویی صادرکنندگان معتقد هستند که وجود نوسان در نرخ ارز باید قابل هضم برای آنها باشد و بتوانند با این موضوع کنار بیایند. با توجه به اینکه نرخ ارز تعیین کننده ارزش واقعی یک صادرات است، حتی حداقل نوسانات در این حوزه تاثیر بسزایی در سودآوری خواهد داشت.

*در انتظار عملی شدن وعده بانک مرکزی

بنابراین صادرکنندگان ما امروز، برای عملی شدن وعده بانک مرکزی در راستای تثبیت نرخ ارز روز شماری کرده و در انتظار تک نرخی شدن ارز تا پایان سال جاری برای آینده امور صادراتی خود برنامه‎ می‎ریزند.

شایان ذکر است، در مجموع عدم کنترل نوسانات نرخ ارز، ضربه سنگینی به بخش صادرات وارد خواهد کرد که شاید بسیاری از فعالین این عرصه را از پای درآورد.

*به روز نبودن ماشین‏‎آلات یکی از مهم‎ترین موانع صادراتی

اما به روز نبودن ماشین‎آلات تولید یکی دیگر از دلایل مهم مشکلات صادرات و عدم توان رقابتی با تولیدات سایر کشورها است که این روزها بیش از پیش گریبان گیر صادرات استان زنجان هم شده و برخی از صنایع را فلج کرده است.بازاری که ورود به آن نیازمند آمادگی از سال‎های پیش بوده است و در این شرایط اقتصادی سال‎های اخیر، کمتر کسانی پیدا می‎شوند که قادر به خرید ماشین‎آلات جدید و به روز کردن شیوه های تولید آن هم با هزینه کمتر شوند.

*سیاست یا تجارت بانک‎ها

عدم همکاری بسیاری از بانک‎ها با واحدهای صنعتی و تولیدی خود نقش بسیار مهمی در وضعیت اقتصاد و به تبع آن صادرات دارد، اما متاسفانه برخی از بانک‎ها به دنبال منافع خود، احتیاط را پیشه خود ساخته‎اند و این احتیاط بیش از پیش کمر صادرکنندگان را خم کرده است.

*نسبت ماشین‎آلات فرسوده با صادرات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی که دارای ماشین‎آلات سنگین هستند، امکان صادرات را ندارند، اظهار کرد: فقط محصولات واحدهایی به خارج از کشور صادر می‎شود که دارای تکنولوژی روز باشند. ناصر فغفوری اذعان کرد: تولید محصولات با ماشین‎آلات مستعمل در کیفیتی نیست که مشتری خارجی آن را بپسندد.

*تناقض در سخنان مسؤولان صنعت زنجان

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان کیفیت محصولات تولید شده با ماشین‌آلات مستعمل و دست دوم مورد پسند مشتریان خارج از کشور نیست، اما وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با بصیرت به واردات یک سری ماشین‎آلات مستعمل و دست دوم برای استفاده در خطوط تولید استان اشاره دارد.

حال جای بسی سوأل و تأمل است که وقتی کیفیت محصولات تولید شده از این ماشین‎آلات مستعمل مورد قبول نیست، چرا باید چنین ماشین‎آلاتی وارد استان شود؟!از سویی رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان تاکید دارد که صنایع ما توان رقابت در عرصه جهانی را ندارد. عبدالحمید فیضی ادامه داد: صنایع کشورهای مختلف دارای ماشین‎آلات جدید و به روز بوده و از سویی هزینه تولید آنها بسیار پایین و فقط شامل هزینه‌های برق، انرژی و اپراتوری می‎شود، همچنین سرعت و کیفیت تولید محصولات توسط کشورهای دیگر نیز بالا است و این امر سبب شده صنایع ما توان رقابت با آنها را نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به تدریج زمانی که صنایع ما توان رقابت خود را از دست دهند، صنایع بیش از پیش راکد و غیر فعال خواهد شد، یادآور شد: دلیل رکود صنایع ما در صورت ورود به بازار مشترک جهانی این است که هیچ از صنایع ما حتی صنایع کشاورزی و غذایی توان رقابت با صنایع خارجی را ندارد.

*همکاری بخش خصوصی و دولتی در بخش اقتصاد

نائب رئیس و دبیر اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه دولتمردان ما باید نگاه‎ها و نگرش‎های خود را اندکی تغییر دهند، افزود: همچنین بخش دولتی باید با بخش خصوصی همکاری داشته باشد. مهدی رنگ رونا تصریح کرد: بخش خصوصی همیشه آمادگی حمایت را دارد ولی باید بخش دولتی، بخش خصوصی را پذیرفته و به این بخش میدان دهد.

وی همچنین نوسانات نرخ ارزرا یکی از مهم‎ترین مشکلات صادرکنندکان و فعالین اقتصادی در سال‎های اخیر عنوان کرد و یادآور شد: تعادل در این بخش و تثبیت آن کمک بزرگی به حوزه صادرات می‎کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *