برگزاری هفته تهران از 14 مهر با شعار«مکتب تهران، مکتب ایرانیان» / اهدای سومین نشان تهران


عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به شاخصه‌های برگزاری روز تهران، گفت: مکتب تهران، مکتب ایرانیان است و باید در آستانه قرن جدید مکتب تهران را فعال کرد.

به گزارش سادس، صبح امروز در جلسه هماهنگی برگزاری هفته تهران در شورای شهر تهران به میزبانی احمد مسجدجامعی و با حضور روسای تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و مناطق درگیر در برگزاری این هفته برگزار شد، مسجدجامعی با بیان این‌که چند سال است که 14 مهرماه به عنوان روز تهران انتخاب می‌شود و در این روز مراسم‌های مختلفی برای شناسایی تهران برگزار می‌شود، گفت: امسال اعلام کردیم که با توجه به آغاز قرن جدید مساله‌ مکتب تهران را در دستور کار قرار خواهیم داد، چرا که ما مکتب قزوین، تبریز، اصفهان و غیره را داریم اما در مورد تهران و مکتب آن کار خاصی انجام نشده است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این‌که تهران دارای ظرفیت‌های زیادی است که می‌توان آن را مورد توجه قرار داد، اظهار کرد: علاوه بر این‌که تهران در حوزه‌های معماری، فرهنگی، اجتماعی و غیره دارای ابعاد مختلف است حریم تهران نیز بسیار مورد اهمیت است ، به گونه‌ای که بارها اعلام کردم که توجه به هویت روستایی تهران، ظرفیت جدیدی است که کمتر به آن توجه شده است هرچند که ممکن است برخی‌ها بگویند جمعیت روستاها در حریم کم شده است، اما می‌توانیم موضوع خانه – مزرعه را ایجاد کرده و مورد توجه قرار دهیم.

مسجدجامعی با بیان این‌که امسال نوبت مطرح شدن مکتب تهران است، ادامه داد: نکته‌ قابل توجه این است که در طی چند هفته‌ای که مساله‌ی پرداختن به مکتب تهران را اعلام کردیم مراکز پژوهشی زیادی طرح‌های خود را به بنده یا حناچی ارائه کردند، اما باید بحث کنیم که وارد کدام شاخه‌های مکتب تهران شده و چگونه به این مسائل بپردازیم.

وی با بیان این‌که سال گذشته با افتتاح موزه خیابان ولیعصر از پروژه «خیابان کامل» رونمایی کردیم و سلسله نشست‌های خوبی نیز برگزار شد، گفت: اما امسال رویکردمان این است که مشارکت مردم را بالا برده و فضاها را عمومی‌تر کنیم به عنوان مثال 375 محله داریم و در هر محله می‌توان درختی را شناسنامه‌دار کرد. مثلا در منطقه یک درخت آدامسی معروف است یا در بیمارستان مسیح دانشوری یک درخت عجیب به نام گردوی آمریکایی وجود دارد که به شدت هم مورد توجه قرار گرفته است و می‌توانیم این عجایب تهران را به همه مردم بشناسانیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این‌که امسال به طور ویژه باید به محلات قدیمی واقع در شمیرانات و ری توجه کرد، اظهار کرد: بنده پیشنهاد دادم که خانه «شهریار عدل» که سینمای ایران را با کاوش‌های خود احیاء کرده خریداری کنیم، اگر این خانه خریداری شود اتفاق مهمی در حفظ تاریخ سینمای ایران رخ می‌دهد.

مسجدجامعی با بیان این‌که مباحث مربوط به مکتب تهران یک بحث نظری است که ما باید آن را به یک کار اجرایی تبدیل کنیم، تصریح کرد: البته باید دقت داشته باشیم که تهران محل زندگی بسیاری از ایرانیان از قم و اقوام مختلف است و نباید به گونه‌ای فعالیت کنیم که موجب تهران‌زدگی شویم.

وی با بیان این‌که شعار مکتب تهران – مکتب ایرانیان را انتخاب کرده‌ایم، گفت: البته بیشتر پیشنهاددهندگان مباحث نظری را مطرح کردند که باید بتوانیم این نظرات را به کار اجرایی تبدیل کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به برخی پیشنهادات مبنی بر این‌که قصه محلات تهران توسط افراد شاخص قرائت شود، گفت: تهران قصه‌گو ندارد در حالی که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و روایت‌های مختلف تهران را ثبت کرد و این در حالی است که باید قصه تهران به خوبی تدوین شود.

وی با بیان این‌که برنامه‌های هفته تهران از شمیران آغاز و به ری ختم خواهد شد، ادامه داد: امسال هفته تهران مقارن با اربعین حسینی است و این نکته نیز در تدوین برنامه‌های هفته تهران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مسجدجامعی همچنین در واکنش به پیشنهاد برگزاری تنها یک شب تاریخی تهران آن هم در خانه سیمین و جلال اظهار کرد: چرا فقط یک شب تاریخی تهران داشته باشیم آن هم در خانه سیمین و جلال؟! در حالی که می‌توان در هفت شب هفته تهران روایت هفت پهنه تهران را با همکاری شورایاران داشته باشیم و مطمئن هستم که روایت شب شمیرانات یا ری یا دروازه غار بسیار جذاب خواهد شد.

وی در واکنش به احیاء اولین‌های تهران گفت: پیشنهاد می‌شود که همه اولین‌ها را در یک جای خاص نمایش ندهید بلکه می‌توان در یک جای فرامنطقه‌ای مثل خیابان ولیعصر که چند منطقه تهران را در بر می‌گیرد و محل مراجعه بسیاری از مردم است اکران شود و جای سوال است که چرا وقتی صحبت از تهران و تاریخ آن می‌شود همه به یاد منطقه 11 و 12 می‌افتند در حالی که تهران جاذبه‌ها و تاریخ گسترده‌ای دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این‌که لازم است با همکاری آموزش و پرورش زنگ تهران به صدا دربیاید، اظهار کرد: البته باید در زنگ تهران ویژه برنامه‌های خاص و متنوعی طراحی کنیم تا برای دانش آموزان جاذبه داشته باشد و آنها نیز مشارکت کنند.

مسجدجامعی با اشاره به لزوم توجه به غذاهای تهران در این ویژه برنامه گفت: همان طور که می‌دانید هفته تهران مقارن با اربعین حسینی است و به همین دلیل از آنجایی که از اراضی عباس‌آباد بزرگترین پرچم عزای حسینی برافراشته شده، لازم است که یک کار ویژه برای اربعین تهران انجام دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به احیاء نشان تهران، اظهار کرد: اهدای نشان تهران مصوبه شورای تهران دارد که مقدمات علمی آن فراهم نشده است هرچند که ما در این سال‌های اخیر به دو نفر نشان تهران اهدا کرده‌ایم و امسال به سومین نفر اهدا می‌شود، اما باید این اهدا در چارچوب مصوبات شورا باشد.

به گزارش سادس، در این جلسه خلیل‌آبادی – عضو شورای شهر، شهرداران منطقه 1 و 11، مدیرعامل اراضی عباس‌آباد، مدیرکل فرهنگی هنری و روسای سازمان زیباسازی، ستاد گردشگری شهرداری و سازمان پارک‌ها حضور داشتند. این جلسه از ساعت هفت صبح به ریاست مسجدجامعی برگزار شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *