انکار عجیب فدراسیون کوهنوردی درباره ارائه خدمات در دماوند!/ فرار رو به جلو؟


انکار عجیب فدراسیون کوهنوردی درباره ارائه خدمات در دماوند!/ فرار رو به جلو؟

پس از ورود به ماجرای صعودهای نامناسب دماوند، فدراسیون کوهنوردی در اطلاعیه ای خدمات ارائه شده توسط این فدراسیون در پناهگاه های دماوند را انکار می کند.

به گزارش سادس، در حالی که صعود به دماوند در چند هفته گذشته با توجه به شیوع کرونا ممنوع شده بود اما شاهدیم که همچنان جمعیت زیادی برای صعود به این کوه اقدام می کنند. از عکس ها و فیلم های منتشر شده به راحتی می توان فهمید که پروتکل های بهداشتی هنگام صعود به این کوه رعایت نمی شود. فدراسیون کوهنوردی به عنوان متولی صعودهای ورزشی در ایران بارها اطلاعیه هایی در خصوص ممنوعیت صعود و بحث های حاشیه ای آن صادر کرد که بیشتر این اطلاعیه ها نتوانست مقبول واقع شود. در جدیدترین اطلاعیه این فدراسیون نکات عجیبی به چشم می خورد. 

این اطلاعیه جدید که در پاسخ به شبهات ایجاد شده در خصوص ارائه خدمات پناهگاه های این فدراسیون هنگامی که اعلام کرده بود پناهگاه هایش هیچ خدماتی را به کوهنوردان نمی دهد، صادر شده است اما پرداختن به آن خالی از لطف نیست.

بی اطلاعی یا فرار رو به جلو؟

فدراسیون در این اطلاعیه اعلام کرده است که “با توجه به رویکردهای بازدارنده نسبت به شیوع کرونا در استان مازندران، ممنوعیت صعود به دماوند از سوی بخشداری محترم لاریجان در تاریخ ۱۵ مرداد ۹۹ به فدراسیون ابلاغ گردید و خواستار اطلاع رسانی به کوهنوردان و همکاری در این زمینه شدند. فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز بنا بر وظیفه اخلاقی و انسانی بارها و بارها از طریق مبادی مختلف این ممنوعیت و  محدودیت را اطلاع رسانی و بلادرنگ سرویس دهی معمول قرارگاه‌های خود در منطقه دماوند را به حالت تعلیق درآورد.”

اکنون سوال این است، انتشار فیلم ها و عکس ها در خصوص ارائه خدمات به تمامی کوهنوردان با وجود اعلام تعطیلی از سوی این فدراسیون است. فدراسیون کوهنوردی باز هم تاکید می کند که سرویس دهی را به حالت تعلیق در آورده در حالی که فیلم های انتشار یافته توسط سادس خلاف این موضوع را ثابت می کند.(برای مشاهده فیلم اینجــا را کلیک کنید)

به نظر می آید فدراسیون کوهنوردی با ورود سازمان های ذیربط به ماجرای صعودهای نامناسب دماوند و ارسال گزارش به ستاد مقابله با کرونا در تهران می خواهد فرار رو به جلویی را داشته باشد یا شاید هم اصلا نمی داند که در پناهگاه هایش که یکی از زیر مجموعه های این فدراسیون به حساب می آید، چه خبر است.

نامه سرگشاده بدون اقتدار

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است:”با این وجود و به دلیل فصل صعود به دماوند، با حجم گسترده کوهنوردان در ارتفاعات دماوند مواجه بودیم. خاطر نشان می‌شود اعمال ممنوعیت تردد و ورود کوهنوردان به منطقه به عهده فدراسیون نیست، اما نهادهای ذی ربط محلی نه تنها اقدام اثربخشی برای ممانعت از ورود کوهنوردان به عمل نیاوردند، حتی تحقیقا خدمات معمول شان را نیز تعلیق نکردند. فدراسیون نیز طی نامه‌ای رسمی و سرگشاده که رسانه ای نیز شد از فرمانداری محترم آمل درخواست کرد این مهم را به صورت جدی و عملی پیگیری کند.”

فدراسیون کوهنوردی در حالی از نامه سرگشاده صحبت به میان می آورد که بعد از خواندن نامه این موضوع به شما القا می‌شود که هدف برداشتن تکلیف از شانه های خود بوده است. همچنین با این ادبیات منتشر شده متوجه خواهیم شد که این فدراسیون در انتشار بیانیه هایش اقتدار چندانی از خود نشان نمی دهد.

تغییر موضع سریع فدراسیون کوهنوردی!/ انکار چندباره ارائه خدمات به کوهنوردان 

در آخر این اطلاعیه که توسط فدراسیون کوهنوردی منتشر شده، آمده است:”لذا تصریح می گردد آنچه از فدراسیون برمی‌آید، یعنی اطلاع رسانی و درخواست عدم صعود کوهنوردان و همچنین تعلیق خدمات معمول پناهگاه از جمله رزرو اینترنتی، ارائه اتاق، تخت و … از همان زمان ابلاغ نهادهای استانی، بلافاصله محقق گردید، اما در عین حال آنچه شایان توجه است و از سوی ناظران و منتقدان گرامی مغفول واقع می‌شود اینکه نظر به اهمیت فعالیت ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان و ستاد حفظ محیط زیست کوهستان مستقر در بارگاه سوم دماوند و سایر کمک های لازم به کوهنوردان مصدوم و یا آنان که به دلیل شریط اورژانسی نیاز به خدمات حیاتی و فوری دارند، عملا نمی‌توان درب ورودی پناهگاه را کاملا مسدود نمود، اما تاکید می‌گردد هیچگونه خدمات اقامتی یا فروشگاهی طی این مدت ارائه نشده است.»”

فدراسیون کوهنوردی در حالی صحبت از باز بودن درب پناهگاه ها به دلیل امداد رسانی به کوهنوردان به میان می آورد که این موضوع هیچگاه توسط هیچ منتقد و ناظری بیان نشده بود. بدیهی است که برای حفظ جان مردم باید از دل و جان مایه گذاشت اما به نظر می آید فدراسیون کوهنوردی این موضوع را بیان کرده که بحث اصلی را منحرف کند.

فدراسیون کوهنوردی در حساب رسمی خود تصاویری مبنی بر بسته بودن درب های پناهگاه ها را منتشر کرده بود که خالی از اشکال هم نبود. این تصویر در ۲۰ مرداد ماه منتشر شد درحالی که تاریخی که در عکس، تعطیلی بارگاه سوم دماوند را مشخص می کند ۲۱ مردادماه بود! مشخص نیست که اگر درب پناهگاه ها برای امداد رسانی باز بوده چرا فدراسیون اصرار داشت این عکس را با این اشتباه فاحش انتشار دهد؟ مگر آن زمان کوهنوردان به امداد نیاز نداشتند؟ اما چرا سریعا فدراسیون تغییر موضع داد؟

نکته دیگر ارائه خدمات امدادی به جمعیت زیاد دماوند است. هر هفته امدادگران فعالیت های بسیاری را انجام می دهند. اگر جمعیت در دماوند بیش از حد باشد آیا می توان به تمامی کوهنوردان خدمات امدادی داد؟

فدراسیون باید از جنبه دیگری به این موضوع بپردازد چرا که گروه های امداد و نجات با این وضع هر هفته فرسوده تر شده و نمی توانند به تعداد زیادی از کوهنوردان کمک رسانی داشته باشند، بنابراین بهتر است به جای صدور اطلاعیه های متعدد کمی حواسمان به این امدادگران زحمتکش باشد.

همچنین در آخر این اطلاعیه تاکید می گردد که هیچگونه خدمات اقامتی و فروشگاهی در طی این مدت داده نشده است اما عکس ها و فیلم های منتشر شده خلاف این امر را ثابت می کند.  هفته های گذشته با وجود اعلام تعطیلی پناهگاه ها تمامی خدمات با قیمت های عجیب غریب به تمامی کوهنوردان داده می شد. در بین کوهنوردان صعود کننده به دماوند نیز موارد مشکوک به کرونا وجود داشت که هیچ کدام از نهاد ها مسئولیت این موضوع را نمی پذیرند.

حال که نهاد های ذیربط برای حفظ جان مردم و کنترل شیوع کرونا به این موضوع وارد شده اند امید است که پاسخ های قانع کننده ای را از سوی نهادهایی که در صعود به دماوند مسئول هستند گرفته و به عموم مردم اطلاع دهند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *