برنامه مجلس برای اینترنت امن و ارزان

به گزارش سادس، رضا تقی پورعضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با راه صنعت (بخش اقتصادی گروه رسانه ای نماینده گراف):
در یک دهه گذشته خلاء زیادی در حوزه قوانین فضای مجازی در کشور وجود داشته است با گسترش فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال تدوین قوانین مربوط به این حوزه ضروری به نظر می رسد.

فرصت‌های بسیار زیادی برای توسعه کسب و کار در فضای مجازی و حوزه اقتصادی دیجیتال وجود دارد که باید قوانین لازم در جهت حمایت از آن باشد این در حالی است که به دلیل فقدان قوانین، حمایت لازم از این مشاغل و صاحبان دانش و سرمایه صورت نمی‌گیرد.

اگر بتوانیم قوانین لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مجلس یازدهم در زمینه فناوری اطلاعات، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال مصوب کنیم به اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان به منظور توسعه بیشتر کمک زیادی خواهیم کرد.

در حوزه کلان داده‌ها و حفاظت از داده‌ها و حفاظت از حریم شخصی شهروندان در فضای مجازی با توجه به این که عمده نرم افزارهای موجود در کشورمان آمریکایی هستند و به کرات شاهد آن هستیم که داده‌های ملی ایران به تاراج می‌رود و از کشور خارج می‌شود و ضربات اقتصادی زیادی به کشورمان وارد می‌شود، باید اقدامات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ممانعت از آن انجام دهیم.
برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی در سه محوراینترنت امن، ارزان و پاک به دنبال تدوین قوانین در حوزه فضای مجازی تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت اقتصاد دیجیتال برای توسعه کسب و کار جدید اقدام نماییم.
بحث تهدیدات امنیت ملی در حوزه فضای مجازی و جمع آوری داده‌ها و پردازش آنها و آنالیزشان از سوی دشمنان علیه جمهوری اسلامی در حال رخ دادن است، در حالی که ما نیازمند قوانین در چارچوب مناسب برای ایجاد و گسترش فرصت‌های توسعه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال و مهار این تهدیدات هستیم.

اتحادیه اروپا در طول ۴ سال اخیر با اجرای قانون حفاظت از داده‌های عمومی که انجام داده است، و توانسته در برابر شرکت‌های آمریکایی و نقض حریم خصوصی و شهروندان اروپایی کارهای اساسی انجام دهد.

تا امروز شرکت گوگل ۵۰۰ میلیون دلار به دلیل نقض حریم شهروندان اروپایی جریمه شده است، ضمن این که شرکت فیس بوک نیز ۴۵۰ میلیون دلار جریمه شده است که نشان دهنده آن است که اگر کشورها چارچوب مناسب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای حفاظت از داده‌های شخصی و حریم شخصی شهروندانشان داشته باشند می‌توانند این اقدامات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عملیاتی کنند.

باید مجلس یازدهم قوانین لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال به سرعت به تصویب برساند و این مهم با تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات ، فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال انجام می شود.

آمار و اطلاعات در دنیا نشان می‌دهد که اقتصادهای دیجیتال و دانش بنیان رشد مناسب خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند و قطعا یکی از راه‌حل‌های اساسی در کشورمان در پیشبرد اقتصاد مقاومتی بهره گیری از اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان است، لذا باید فرصت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ظهور و بروز فعالان این حوزه ایجاد کنیم تا بتوانیم کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بحران فعلی نجات دهیم.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *