نگرانی از دید و بازدیدهای عید قربان در استان گلستان


سادس/گلستان شرایط خاصی که ویروس کرونا در ایران و جهان به وجود آورده، برگزاری مراسمات مذهبی و آیینی را تحت تأثیر قرار داده است. عید قربان، یکی از گرامی‌ترین اعیاد مسلمانان است که شیعه و سنی این روز را به شادمانی می‌گذرانند.

مردم ترکمن نشین استان گلستان، همه ساله به شکلی ویژه این عید را جشن می‌گیرند و آداب‌ و رسوم خاصی از جمله «قربان شور» و «کرگون» را در این ایام به پا می‌دارند. خانواده‌ها پیش از عید به نظافت خانه می‌پردازند و با خرید شیرینی، آجیل و میوه برای سفره عید، مهیای میزبانی از خویشاوندان و دوستان خویش می‌شوند.

از یک ماه گذشته مجدداً استان گلستان درگیر پیک بیماری کووید19 شده و در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز یکشنبه در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا اعلام کرد که سیر شیوع کرونا در استان همچنان صعودی است.

نگرانی از تداوم سیر صعودی بیماران و بیشتر شدن بار بستری در بیمارستان‌ها و افزایش مرگ و میرهای ناشی از این بیماری، اعضای ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا این استان را ناگزیر به تصویب ممنوعیت برپایی نماز عید قربان در مساجد و مصلی‌ها کرد. موضوع دیگری که نگرانی‌ها را افزایش داده، دید و بازدیدهای عید قربان خصوصاً در مناطق ترکمن نشین گلستان است که رعایت آن تنها از عهده خود مردم برمی‌آید.

امام جمعه گنبدکاووس در این باره می‌گوید: از مردم تقاضا داریم به خاطر شرایط خاص امسال، دید و بازدیدهای عید قربان را حذف کنند.

حجت‌الاسلام محمود ترابی اظهار کرد: نباید کاری کنیم که امر عقلانی، پاکیزه و عرفانی عید و هدیه عید، موجب قربانی شدن و از دست دادن جان عزیزانمان شود.

وی گفت: در حال حاضر ثواب در کنترل کردن، رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامتی است.

امام‌جمعه اهل سنت گنبدکاووس نیز می‌گوید: با توجه به توصیه‌های مسئولان بهداشتی مبنی بر جلوگیری از تجمعات، امسال باید مراسمات عید قربان را محدود کنیم. از مردم تقاضا داریم که دید و بازدید نداشته باشند و یا کمتر این کار را انجام دهند. دید و بازدیدها را می‌توان به بعد از عید موکول کرد.

آخوند عبدالباسط نوریزاد خاطرنشان کرد: مردم برای تبریک عید به یکدیگر می‌توانند با استفاده از تلفن و پیامک این کار را انجام دهند.

علمای اهل سنت استان گلستان در پیامی مشترک اعلام کردند: قطع زنجیره ویروس کرونا نیازمند عزم همگانی است و در آستانه عید سعید قربان برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح منطقه، لازم و ضروری است که عموم مردم از تجمع و برگزاری مراسم‌های عید سعید قربان و دید و بازدیدها پرهیز کنند.

در ادامه این پیام آمده است: گزارش‌های مسئولان بهداشت حاکی از آن است که متأسفانه دوباره ابتلای به کرونا در کشور اوج گرفته و همه ما موظف به حفظ سلامت خود و عموم افراد جامعه هستیم؛ بنابراین لازم است، دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌طور کامل رعایت کنیم. فضای همدلی و همراهی باید بیشتر شود و مردم با جدی گرفتن مقابله با این ویروس، کمال همکاری را با خدمتگزاران خود داشته باشند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *