بزک کنندگان آمریکا مشغول هستند/ موسویان: مشکل برجام این بود که موشکی و منطقه ای نداشت!/ اوباما واقعا به دنبال تعامل با ایران بود!



به گزارش سادس، «حسین موسویان» از اعضای تیم مذاکره کننده توافق سعدآباد که اکنون در آمریکا اقامت دارد در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «اوباما واقعاً می‌خواست طبق تعهدات دولت امریکا در چارچوب برجام همه تحریم‌ها را علیه ایران بردارد. او وزیر خارجه خود را هم به عنوان بازاریاب برای ایران، به سایر کشورها فرستاده بود. آقای جان کری صبح تا شب با همه ملاقات می‌کرد و می‌گفت که با ایران کار کنید. ما شما را مجازات نمی‌کنیم… اما چرا اوباما نتوانست همه تعهدات خود را در برجام انجام دهد؟ زیرا تحریم‌های غیرهسته‌ای برای دوره ماقبل برجام بود و ربطی به برجام نداشت».

موسویان در ادامه گفت: «ما در تاریخ ۴۰ ساله بعد از انقلاب رئیس جمهوری مانند اوباما نداشته‌ایم که به دنبال تعامل با ایران باشد…اوباما واقعاً به دنبال گشودن راهی بود. تئوری منطقه‌ای او هم متفاوت بود؛ یعنی او رسماً گفت که ایران و عربستان باید منطقه را با هم شریک شوند که به مفهوم مشارکت ایران و در نظر گرفتن سهم ۵۰ درصدی برای آن در اداره منطقه بود… با وجود چنین شرایطی امکان مذاکره میان ایران و امریکا فراهم نشد».

این دیپلمات سابق در بخش دیگری از مصاحبه با ارگان رسانه ای دولت گفت: «حالا چه کسی تصور می‌کند در دوره ترامپ که پس از روی کار آمدنش تصمیمات غیر قابل انتظاری را درباره برجام گرفت و تحریم‌های سنگینی را هم علیه ایران اعمال کرد، امکان یک مذاکره دوجانبه و دستیابی به یک توافق جامع وجود خواهد داشت؟ این در حالی است که ایران حتی در دوره اوباما هم فقط مجوز گفت وگو پیرامون مسأله هسته ای را به دیپلمات‌های خود داده بود. به همین دلیل وقوع هرگونه مذاکره‌ای در کوتاه مدت میان ایران و امریکا ممکن نخواهد بود».

موسویان در ادامه گفت: «مسأله روابط ایران و امریکا دوطرفه است و درباره این موضوع همه مسائل به واشنگتن مربوط نمی شود بلکه بخش مهمی از آن به ایران مرتبط است؛ یعنی فرض بگیرید که بایدن بیاید و بگوید که من به برجام برمی‌گردم. حتماً شما صحبت‌های آقای اوباما را به خاطر دارید. او می‌گفت که من به دنبال تغییر رژیم نیستم و حاضرم با ایران براساس احترام متقابل و عدم مداخله رابطه داشته باشم. اوباما حتی در سازمان ملل رسماً اعلام کرد من به فتوای مذهبی مقام رهبری احترام می‌گذارم. اصلاً محور برجام خود او بود. اما مگر در ایران نگاه ها به امریکا کاملاً تغییر اساسی کرد؟ شما دیدید که شاید حملات به امریکا در دوره اوباما بیشتر از حمله به ترامپ بود. یا اگر بیشتر نبود، مساوی بود».

بر پایه گزارش مشرق، دولت اوباما در ترور دانشمندان هسته ای ایران نقش داشت. تحریم آیسا در دولت اوباما تمدید شد و همین مسئله موجب شد که مقامات ارشد دولت روحانی صراحتا اعلام کنند که دولت اوباما با این اقدام، برجام را به صوت فاحش نقض کرده است. اوباما در اظهارنظری گستاخانه و بی ادبانه، مردم ایران را یاغی! نامید. وی با تمدید قانون وضعیت اضطراری علیه ایران در هفته های پایانی دولت خود، آخرین لگد را به برجام زد.

باراک اوبامای مودب! و باهوش! در اوج روابط دوجانبه با دولت روحانی، در اقدامی بی سابقه مانع از حضور نماینده ایران در سازمان ملل شد و او را تروریست! نامید. اوباما با نقض فاحش برجام ۲ میلیارد دلار از اموال مردم ایران را غارت کرد.

با اینحال و در شرایطی که دستان اوباما به خون دانشمندان هسته ای کشورمان آغشته است و اقدامات گسترده ای علیه مردم کشورمان انجام داده، امثال موسویان که روزی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بودند، حالا از خاک آمریکا با ارگان رسانه ای دولت مصاحبه کرده و رئیس جمهور دولت تروریست و غارتگر آمریکا را بزک می کنند.

موسویان در مصاحبه مذکور، از نقشه شوم اوباما در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) تمجید کرده است. این در حالی است که پیش از این «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه دولت اوباما صراحتا از تشکیل دولت توسط داعش حمایت کرده بود و به همین خاطر کارشناسان او را «مادر داعش» خطاب می کردند.

آقای موسویان در اظهارات مذکور مدعی شده است که اگر در زمان روی کاربودن اوباما درخصوص دیگر مسائل از جمله توان منطقه ای و قدرت موشکی ایران مذاکره می کردیم و این موارد در برجام گنجانده می شد، اوباما به راحتی می توانست تمامی تحریم های ضدایرانی را لغو کند!

اکنون عصبانیت ترامپ برای این است که چرا برجام ناقص است و مسئله موشکی و منطقه ای در آن گنجانده نشده بود. هدف اصلی طرف آمریکایی از مذاکره، نه لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی برای مردم ایران، بلکه فشل کردن مولفه های قدرت کشورمان است. مولفه هایی همچون هسته ای، موشکی، منطقه ای و…

اکنون ترامپ حسرت می خورد که چرا موشکی و منطقه ای در برجام نیست. گویا آقای موسویان نیز با ترامپ هم نظر است. موسویان مدعی شده است که جان کری صبح تا شب با همه ملاقات می کرد تا با ایران کار کنند. این ادعای مضحک در حالی است که در دولت اوباما خطاب به بانک های اروپایی و آمریکایی ابلاغیه های تهدیدآمیزی از سوی دولت آمریکا ارسال شده و آنها نسبت به همکاری با ایران تهدید شده بودند.

پایگاه واشنگتن‌ فری بیکن پیش از این در گزارشی نوشته بود که حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره کننده ایران در سالهای گذشته دستکم سه مرتبه میهمان کاخ سفید بوده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *