خدشه به کرامت انسان بزرگترین مسئله حقوق بشری است/ ایستادن مردم در صف سبد کالا ضربه به حقوق شهروندی بود

دکتر روح الله متفکر آزاد منتخب مردم تبریز در مجلس یازدهم و فعال حقوق بشر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری سادس:
اطلاعات من از کمیته حقوق‌بشر مجلس دهم زیاد نیست چون خروجی از فعالیت آنها به دستم نرسیده و نمی توانیم در مورد عملکرد این کمیته در دوره دهم اظهار نظر کنیم.

یکی از نقایصی که در حوزه حقوق‌بشر وجود دارد این است که عموما فعالین این عرصه‌ها یکی بعدی عمل می کنند و تمایل دارند که از درون این ماجراها یک دعوایی در بیاورند و نمدی از این کلاه برای خودشون ببافند.

بحث ما در موضوع حقوق‌بشر خیلی جدی‌تر از این حرفاست؛ ما معتقدیم حوزه کرامت انسانی از توجه به این موضوعات بالاتر است، وظایف دولت و مجلس در حوزه حقوق و کرامت انسانی مقدمه بر بحث‌های حقوق بشری غربی است.

ما نگاه اومانیستی یا انسان گرایی به حوزه حقوق بشر نداریم، ما در این قضایا نگاه خدا محورانه به بشریت داریم؛ این اندیشه باعث می‌شود بشر از نگاه ما کرامت داشته باشد.

کرامت از صفات خداوند است و در قرآن می فرمایند ما به فرزندان آدم کرامت اعطا کردیم؛ به این دلیل ما به انسان نگاه کرامت محور داریم و هر چیزی که کرامت انسان را خدشه دار کند از نظر ما موضوع ضد حقوق بشراست

نگاه‌ها به حقوق بشر متفاوت است ما در داخل کشور به جای اینکه شعار بدیم و مطامع سیاسی‌مان را تامین کنیم باید ببینیم که این بشر در چه زمان و مکانی به حقوقش خدشه وارد شده است.

جایی که ما یک ملت با کرامت را در صف سبد کالا قرار بدهیم به حقوق شهروندی اش ضربه وارد کردیم نه موضوعاتی که غرب برای فشار به دیگر کشورها در بحث حقوق بشرعنوان می‌کند.

جمهوری اسلامی یکی از تکثرگرایانه‌ترین قانون اساسی در جهان را دارد چرا که ما چندگانگی فرهنگی را نه تنها در این سیستم پذیرفتیم حتی به آن به صورت ویژه ضریب دادیم.

ما در بحث حقوق شهروندی و کرامت انسانی ملت یک پارچه هستیم که نه تنها تعدد و رنگ‌های زیبای اقوامش را به رسمیت شناخته بلکه برای رنگین‌تر شدن آن از طریق قانون اساسی به عنوان میثاق ملی کمک گرفته است.

در قانون اساسی ما می توانیم با سربلندی بگوییم ما یک کشور با چند گانگی فرهنگی هستیم که مانند فرشی زیبا نقش‌هایش درهم تنیده است و وحدتی ناهمگون را از اقوام و مذاهب مختلف خلق کرده است.

اتفاقا دخالت های بیگانگان در حوزه‌های فرهنگی، اقوام و هویتی می تواند معضلات فرهنگی، اجتماعی ، سیاسی و ژئوپلیتیک را رقم بزند که ما باید جلوی آن را بگیریم و خودمان با معیار داخلی این مسائل را تامین کنیم.

توجه به معیارهای عقیدتی حقوق بشر از جمله کرامت انسانی و جلوگیری از دخالت بیگانگان در این زمینه به یکپارچه سازی کشور کمک می کند؛وقتی دشمنان مشاهده می کنند ما خودمان این دست مسائل را تامین می کنیم و سیاست منسجمی این زمینه اتخاذ کردیم به هویت ملی وعقیده مردم سرزمین ما احترام می گذارد.
گفتگو از حسین مخلص آبادی

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *