پیامـدهـای کووید -۱۹ بـر ورزشِ جهان


پیامـدهـای کووید -۱۹ بـر ورزشِ جهان

همه گیری کووید – ۱۹ نه تنها یک تهدید بزرگ برای سبک زندگی فعال مردم، بلکه برای کل صنعت ورزش بود؛ به طوری که بیشتر لیگ های حرفه ای ورزشی به حالت تعویق یا تعلیق درآمدند و تعویق یکساله در بازی های المپیک نیز تأثیر چشمگیری بر زندگی شخصی و حرفه ای ورزشکاران المپیک و پارالمپیک و البته هواداران ورزشی گذاشته است. علاوه بر آن، باشگاه ها و صنایع ورزشی نیز زیادی ضرر قابل توجهی را تجربه کردند.

به گزارش سادس، بر اساس گزارش اپیدمیولوژی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تا روز ۱۳ اردیبهشت ماه تعداد مبتلایان قطعی به کووید-۱۹ در کشور ۹۶ هزار ۴۴۸ نفر بوده است که متاسفانه از این تعداد شش هزار و ۱۵۶ نفر جان باختند. در عین حال خبر خوش هم اینکه ۷۷ هزار و ۳۵۰ نفر از کرونایی‌ها در کشورمان بهبود پیدا کردند.

با استفاده از روش مدل سازی پویا، تاثیر فاصله گذاری هوشمند بر تعداد موارد جدید مبتلایان به کرونا در کشورمان برآورد شده است. باید توجه کرد که با افزایش نگرانی در خصوص شروع کسب وکار و فعالیت های اجتماعی و افزایش نرخ تماس افراد در جامعه، دولت اقدام به اجرای روشی به نام فاصله گذاری هوشمند کرده است که قاعدتاً باعث می شود که تماس های افراد در جامعه خیلی زیاد نشود، ولی در عین حال از حالت قرنطینه کامل با کمترین مقدار نرخ تماس (تعطیلی کامل مشاغل که حالت ایده آل برای کاهش بار بیماری محسوب می شود) بیشتر باشد. در این مدل سازی، تعداد موارد جدید مبتلایان به کووید-۱۹، بر حسب زمان شروع فاصله گذاری هوشمند تخمین زده شده است.

بر این اساس چهار سناریو تدوین شده است که از نظر عدم فاصله گذاری هوشمند (قرنطینه کامل با کمترین نرخ تماس) و مدت زمان فاصله گذاری هوشمند با توجه به زمان شروع آن با هم متفاوتند. بنابراین روند تعداد موارد جدید مبتلایان به کووید-۱۹ در بازه زمانی اول بهمن ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ۱۳۹۹ برآورده شده است. همچنین فرض شد که در کلیه سناریوها حتی با شروع فعالیت اکثر مشاغل، ۲۰ درصد از بیماران کم علامت یا بی علامت، خود را در خانه ایزوله می کنند.

باید توجه کرد که منظور از ایزولاسیون، شرایطی است که افراد مبتلا نتوانند بیماری را به افراد سالم منتقل کنند و سطح ایزولاسیون به تدریج از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خواهد رسید.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، جزییات چهار سناریویی که برای فاصله گذاری هوشمند دیده شده است،  در جدول زیر قابل مشاهده اند:

در نتیجه اولا شروع فعالیت مشاغل مختلف که قاعدتاً باعث افزایش نرخ تماس در جامعه می شود، منجر به افزایش تعداد موارد جدید مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور نیز خواهد شد.

دوما در شرایطی که امکان قرنطینه کامل نیست، فاصله گذاری هوشمند باعث می شود که نرخ تماس خیلی زیاد نشود.

سوما به تعویق انداختن شروع فاصله گذاری هوشمند و فعالیت مشاغل، می تواند تعداد موارد جدید مبتلایان به کووید-۱۹ را کاهش دهد.

چهارما به نظر می رسد در کنار تعویق انداختن شروع فعالیت مشاغل، راهکارهایی برای افزایش کشف و در نتیجه ایزوله کردن بیماران کم علامت یا بی علامت نیز در نظر گرفته شود.

میانگین سنی مبتلایان و فوت شدگان کرونایی در کشور

باید توجه کرد که میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کشور طی ۷۲ ساعت گذشته ۵۲.۶ سال بوده است. همچنین طبق بررسی های انجام شده میزان ابتلا به کرونا در مردان ۵۰.۴ درصد بوده و در زنان ۴۹.۶ درصد بوده است.

در عین حال ۲۵.۸ درصد مبتلایان به کرونا دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بودند. همچنین طی ۷۲ ساعت گذشته ۱۱.۱ درصد بیماران در آی سی یو بستری شدند و ۱۲.۷ درصد بیماران کرونایی نیز جزو موارد شدید بیماری محسوب می شوند.

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، در هفته گذشته میانگین سنی فوت شدگان ناشی از کرونا ۶۵.۸ درصد و ۷۲.۸ درصد فوت شدگان سن بالای ۶۰ سال داشته اند. ۵۹.۳ درصد فوت شدگان در بین مردان و ۴۰.۷ درصد نیز در میان زنان مبتلا بوده است. همچنین ۳۵.۸ درصد فوت شدگان حداقل یک بیماری زمینه ای داشته اند. در عین حال ۷۹ درصد فوتی های ناشی از کووید-۱۹ در کشورمان یا در سن بالای ۶۰ سال قرار داشتند و یا دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بوده اند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در نمودارهای زیر می توانید روند کشوری موارد قطعی ابتلا و همچنین روند کشوری موارد فوت شده ناشی از کووید-۱۹ را در کشورمان از یکم اسفند ماه ۱۳۹۸ تا ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ مشاهده کنید:

کرونا در جهان

بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزرات بهداشت تعداد موارد ابتلا به کرونا در جهان در روز دهم و یازدهم اردیبهشت ماه به ترتیب ۶۶۰۰۵ و ۷۱ هزار و ۸۳۹ نفر بوده که در روز ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، ۸۴ هزار و ۷۷۱ نفر رسیده است.

رتبه نهم ایران در ابتلا به کرونا

همچنین ۱۵ کشور اول از نظر ابتلا به کووید-۱۹ تا ۱۳ اردیبهشت ماه شامل کشورهای آمریکا با بیش از یک میلیون ابتلا، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه،  ترکیه، ایران، برزیل، چین، کانادا، بلژیک، پرو و هلند است که جزییات موارد ابتلا، فوتی ها و میزان بهبودی در این کشورها را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

پیامـدهـای کووید -۱۹ بـر ورزشِ جهان

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، محدودیت های اجباری در خانه ماندن به این معنی است که افراد بیش از حد معمول در خانه بمانند و بنشینند. برای بسیاری از ما دشوار است که ورزش هایی را که معمولاً انجام می دادیم، انجام دهیم. حتی برای افرادی که تمرینات بدنی زیادی انجام نمی دادند، اوضاع سخت تر است و آنها عملاً هیچ فعالیت بدنی نخواهند داشت. ماندن طولانی مدت در خانه منجر به افزایش رفتارهای کم تحرکی مانند بیش ازحد نشستن یا درازکشیدن برای انجام بازی های رایانه ای، تماشای تلویزیون، استفاده از تلفن همراه و… شده است.

از طرفی محیط و شرایط نامناسب فضای خانه ها نیز مزید بر علت شده و به ناچار فعالیت های روزمره میلیون ها نفر در جهان را مختل کرده است. سازمان جهانی بهداشت ضمن اعلام نگرانی از این موضوع توصیه می کند که افراد در هر سنی و توانایی تا حد ممکن فعال باشند؛  چراکه این تغییر سبک زندگی به زودی پیامدهای زیانبار خود را بر سلامت عمومی از جمله بر بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، فشارخون، دیابت و انواع سرطان ها و … نشان خواهد داد.

اما بیماری همه گیر کووید – ۱۹ نه تنها یک تهدید بزرگ برای سبک زندگی فعال مردم، بلکه برای کل صنعت ورزش بود. بیشتر لیگهای حرفه ای ورزشی، تصمیم گرفتند فصل های خود را به تعویق بیندازند و یا به حالت تعلیق درآیند. قرار بود بازی های المپیک در سال ۲۰۲۰ در توکیو برگزار شود، اما کمیته بین المللی المپیک تصمیم به تعویق انداختن این بازی ها تا سال ۲۰۲۱ گرفت. این تعویق یکساله تأثیر چشمگیری بر زندگی شخصی و حرفه ای ۱۱ هزار ورزشکار المپیک و ۴ هزار و ۴۰۰ ورزشکار پارالمپیکی که قرار بود در این رویداد به رقابت بپردازند، گذاشته است. علاوه بر آن، باشگاه ها و صنایع ورزشی زیادی ضرر قابل توجهی را تجربه کردند.

فقط پیش بینی می شود در صورت لغو همه مسابقات ملی و بین المللی، باشگاه یوونتوس (از فوتبال سری آ ایتالیا) ضرر تقریبی ۱۱۰ میلیون یورویی را تجربه کند که بیشترین ضرر، مربوط به درآمد حاصل از حقوق پخش تلویزیونی است که می تواند بیش از ۴۰ میلیون یورو کاهش داشته باشد. این اتفاق بی سابقه، حتی زندگی هواداران رویدادهای ورزشی را شدیداً متاثر کرده است. در یک نظرسنجی، ۱۳ درصد از پاسخ دهندگان به شدت با این عقیده موافق بودند که تعلیق ورزش زنده تأثیر قابل توجهی در زندگی روزمره آنها داشته است.

درس آموخته هایی از قطر در مواجهه با کووید-۱۹

بنابر اعلام وزارت بهداشت، قطر کشوری در جنوب غربی آسـیا و در منطقه مدیترانه شـرقی، با مساحت ۱۱.۶۱۰ کیلومترمـربع و جمعیت ۲.۸۷۲.۳۸۵ نفر اسـت. اپیـدمی کووید- ۱۹ در این کشور از تاریخ دهم اسفند ماه ۱۳۹۸ آغاز شد. در این کشور تاکنون ۱۴.۰۹۶ مورد تأییدشده بیماری و تنها ۱۲ مورد مرگ (درصد کشندگی: ۸ /۰) گزارش شده است. برخی از تجارب و اقدامات انجام شده در این کشور شامل موارد زیر است:

– بهره گیری از تجربیا ت گذشته در مورد مقابله با کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه و همکاری با سازمان های بین المللی برای مبارزه با بیماری

– انجام بیش از ۹۴ هزار تست تشخیصی (۳۲ تست در هزار نفر جمعیت) در سطح کشور

– انجام رایگان تست های تشخیصی و درمان بیماران

– توسعه کادر پزشکی و تجهیزات ضروری از جمله برپایی بیمارستان های صحرایی جهت آمادگی بیشتر برای مقابله با بیماری

– تشکیل کمپین های اطلاع رسانی عمومی جهت پیشگیری و کنترل بیماری

– حمایت از مشاغل با اختصاص مبلغ ۸۲۴ میلیون دلار

– کمک های انجمن خیریه قطر به کارگران مهاجر با ارسال بسته های غذایی، بسته ها و بروشورهای بهداشتی

– حمایت و کمک های بشردوستانه به کشورهای آسیب دیده از بحران. به عنوان مثال راه اندازی دو  بیمارستان صحرایی در رم ایتالیا با ظرفیت ۵۰۰ تختخواب به همراه تجهیزات مدرن پزشکی

– کمک های سازمان هواپیمایی قطر در سطح بین المللی جهت بازگرداندن شهروندان از کشورهای مختلف به وطن شان

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *