رکورد جالب نماینده زرتشتیان برای ورود به مجلس/ نحوه راهیابی نمایندگان اقلیت مذهبی به مجلس یازدهم چگونه بود

پایگاه خبری سادس: در انتخابات مجلس یازدهم اقلیت‌های دینی رسمی ایران در مجموع ۵ نماینده را برای حضور در مجلس انتخاب کردند.

۱۴۴۷۸ نفر از اقلیت های دینی در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کرده اند که آقای اسفندیار اختیاری با ثبت رکورد جالبی با صددرصد آراء ماخوذه به نمایندگی زرتشتیان انتخاب شد.

بدین ترتیب آقای  شارلی انویه تکیه نماینده اقلیت آشوریان و کلدانی، روبرت بیگلریان نماینده ارامنه جنوب،  آرا شاوردیان نماینده ارامنه شمال، همایون سامه‌یح نجف‌آبادی نماینده کلیمیان کلیمیان و اسفندیار اختیاری نماینده زرتشیان  در مجلس یازدهم شدند

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هرکدام یک نماینده انتخاب می‌کنند.

ایران در زمره کشورهای جهان است که در آن بستری مناسب برای همزیستی مسالمت آمیز و رشد و بالندگی پیروان ادیان گوناگون توحیدی مهیا است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر احترام به حقوق بشر و ادیان الهی  تاکید دارد.

بر اساس قانون اساسی ایران اقلیت های دینی به رسمیت شناخته شده یعنی مسیحی – زرتشتی و یهودی در ایران مانند سایر شهروندان از حقوق شهروندی برخوردارند.

اصل چهارم قانون اساسی رعایت حقوق شهروندی آنان را مورد تاکید قرار داده است و مطابق این اصل  اقلیت های دینی رسمی در ترکیب مجلس ایران ۵ کرسی نمایندگی دارند.

حضور نمایندگان ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی و برخورداری از حقوق برابر همانند دیگر نمایندگان و دفاع از حقوق موکلان خود؛ آزادی برگزاری آئین های عبادی در کلیساها، حفظ زبان آشوری (زبان قومی)، برگزاری جشنواره های فرهنگی – ورزشی و اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای اقلیت های دینی، حاکی از اهتمام نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به حفظ حقوق ادیان توحیدی و پیروان آنها و حفظ ارزش های معنوی و اجتماعی آنها است.

طبق اصل ۱۳ قانون‌اساسی، اقلیت‌های دینی زرتشتی، مسیحی و کلیمی، ادیان آسمانی به رسمیت شناخته شده‌ای هستند که حقوق شهروندی آن‌ها نیز به‌ خوبی تبیین شده و علاوه بر آنکه فعالیت‌های اقتصادی و عبادی و فرهنگی برای آنان لحاظ شده است، در ساختار رسمی کشور، انتخابات و مشارکت در قانون‌ گذاری نیز حضور فعالی دارند.

انتخابات اقلیت‌های دینی زرتشتی، کلیمی، آشوری، کلدانی و ارامنۀ شمال به مرکزیت حوزۀ انتخابیۀ فرمانداری تهران و ارامنۀ جنوب به ‌مرکزیت حوزۀ انتخابیۀ فرمانداری اصفهان توسط فرمانداران و بخشدارانی که اقلیت‌های مزبور در آنجا سکونت دارند،  می شود‌.



دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *