شک قوی داریم که شیوع ویروس کرونا حمله بیولوژیکی بود/ ورود متخصصان طب ایرانی ریشه کنی کرونا با مجوز وزارت بهداشت

دکتر شیخی می گوید در بحث بیماری کرونا شک قوی داریم نسبت به این که یک حمله بیولوژیک اتفاق افتاده باشد  و برای بررسی این موضوع نیاز به تدابیر خیلی دقیق و آزمایشگا های تخصصی با تجهیزات پیشرفته است

دکتر زهرا شیخی مبارکه منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم، لنفولوژیست و متخصص طب ایرانی در دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری سادس:
سه مرحله قبل از شیوع، حین شیوع و پس شیوع برای بیماری‌ها وجود دارد که این‌ مراحل اقدامات خاص خود را می‌طلبد؛  قبل از شیوع باید بررسی‌های خاصی داشته باشیم و اجازه ورود افراد از کشورهایی که منشأ ویروس بودند را نمی دادیم و هرگونه همکاری را با آن‌ها قطع می کردیم که متأسفانه این اتفاق برای ما رخ نداد.

قبل از شیوع ویروس از دولت انتظار می رفت که تدابیر لازم را انجام دهد اما متاسفانه شاهد تصمیم دیرهنگام از سوی مسئولان اجرایی بودیم.

برای زمان شیوع بیماری باید تدابیر سخت‌گیرانه‌تری سنجیده می‌شد و پروتکل‌هایی می‌نوشتیم که بر اساس آن بهترین سناریو در نظر گرفته شود.

من به دلیل رشته تخصصی خود بیشتر درگیر این موضوع بودم و پیش‌بینی می‌کردم که چنین اتفاقی رخ بدهد و شیوع بیماری تمام ابعاد کشور را تحت‌تأثیر قرار دهد لذا از طریق وزارت بهداشت و درمان و مسئولین کشوری وارد مسئله شدم، برخی مسئولین هم به‌خوبی با ما همکاری داشتند.

وزارت بهداشت درمان ما به صورت خاص جدا ازعملکرد دولت به موقع خطرات این ویروس را اعلام و  دولت را در جریان مسائل و مشکلات پیش رو قرار دادند.
 
کادر درمانی ما در دوران مبارزه با کرونا کاملا از خودگذشته با ایثار و فداکاری وارد میدان شدند؛ کادر خدمات پزشکی دیگر کشورها برعکس کار را زمین گذاشتند و به نوعی آن کشورها مجبور شدند از بازنشسته ها استفاده کنند یا به صورت  سخت گیرانه عمل و کادر درمان را مجبور به حضور در مرکز بهداشتی کنند.

در کشور ما علی رغم اینکه خیلی از پرستاران و پزشکان مدت مدیدی حقوق نگرفته بودند و من اطلاع دارم بعضا ۱۵ ماه حقوق عقب افتاده داشتند  و سختی کاری شان لحاظ نشده بود با همه این احوال بدون گلایه و هیچ انتظاری فداکارانه درصحنه ماندند.

وزارت بهداشت و درمان برای بحث کرونا عملکرد خوبی داشت و تا جایی که توان داشت به مردم خدمت کرد؛ جناب وزیر و معاونینشان از تمامی امکانات برای حل موضوع استفاده کردند؛ خیرین و نهادهای مردمی کمک های بسیار خوبی انجام دادند.

دکتر حریرچی، معاون وزیر بهداشت در زمینه پزشکان بدون مرز همکاری بسیار خوبی با ما داشت و در این زمینه با سرعت عمل بالا عمل کرد و در نتیجه این قضیه منتفی اعلام شد.

برای درمان این بیماری یک برنامه ریزی دقیق و همکاری بین المللی می طلبد و این به معنای همکاری با موضوعاتی مثل پزشکان بدون مرز نیست آن چیزی که بنده مخالفش بودم و هستم.

موضوع اصلی بحث همکاری بین المللی  در مورد عدم وجود تحریم ها است؛ چون بیماری کرونا خودش عواقب خاصی از جمله بحث های روانی، اجتماعی و اقتصادی دارد که حل آن نیاز به تدابیر خاص خودش را دارد.

در بحث بیماری کرونا شک قوی داریم نسبت به این که یک حمله بیولوژیک اتفاق افتاده باشد  و برای بررسی این موضوع نیاز به تدابیر خیلی دقیق و آزمایشگا های تخصصی با تجهیزات پیشرفته است.


برای بررسی دقیق، کار آمد و قوی نیاز به عدم تحریم  وهمکاری بین المللی وجود داردچرا که اگر بحث  مله بیولوژیک مطرح باشد در موردتشخیص بر آدم های مختلف و آثاری که بر جای می گذارد تکنولوژی و آزمایشگاهای قوی نیاز است  که همکاری همه جانبه علمی در داخل و خارج کشور را می طلبد.

در حالی که در موضوع بررسی حمله بیولوژیک ملاحظات خاص خودمان را داریم باید فرا ملی به آن فکر کنیم و از کمک جهانی بهره برداری کنیم.

همکاری مردم برای شکست کرونا در توجه به توصیه  پزشکی و در خانه ماندن  و همکاری با گروه های مردم نهاد و جهادی خوب بوده است اما اشکال اصلی کار بر می گردد به عدم آگاهی مردم یعنی این که مردم  به موقع و بهنگام از خطرات کرونا آگاه نشدند.

از فرصت زمان های طلایی که برای اطلاع رسانی به مردم استفاده درست نشد و بعضا اطلاع رسانی توسط دولت دیر اتفاق افتاد.اتخاذ تصمیماتی که باید به هنگام رخ میداد با تاخیر انجام شد و خودش بر روی همکاری مردم تاثیر گذاشت.

 اگر ملت ما واقعا نسبت به بحث بیوتروریسم، قدرت وسرعت شیوع بالای بیماری اطلاعات و آگاهی دقیقی داشته باشند نحوه برخوردشان با این ویروس خیلی متفاوت خواهد بود.

در روزهای اخیر  شاهد عملکرد خوب  رسانه ها در آگاهی سازی جامعه هستیم اما موضوع نگران کننده اتخاذ  تصمیمات غیر کارشناسانه ای است که در آینده ممکن است خطر ساز باشد.

اگر این آگهی بخشی دقیق تر صورت بگیرد، مردم خودشان همکاری بهتری خواهند داشت وقطعا این همکاری می تواند در عدم انتقال این زنجیره کمک  کند.

به دلیل ناشناخته بودن ریشه این بیماری و این‌که بیماری کرونا ابعاد متفاوتی دارد، به یک هم‌فکری جهانی و بررسی آزمایشگاهی قوی نیاز داریم.

ولی با توجه به همه‌گیر شدن این بیماری و بنا به گفته‌های اپیدمیولوژیست‌ها مبنی بر این‌که این بیماری قدرت و سرعت شیوع زیادی دارد و زنجیره انتقال آن بسیار مهم است، در این چند وقت در تمام جلسات به این نتیجه رسیدیم که تمام توان خود را بر این بگذاریم که این زنجیره اتصال را قطع کنیم.

اگر بتوانیم بر این زنجیره غلبه کنیم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد یعنی هرچقدر که سرعت انتقال آن بیشتر باشد، درگیری و مشکلات ما بیشتر خواهد شد و کنترل کمتری خواهیم داشت و درنتیجه نمی‌توان به پیش‌بینی صحیحی دست یافت.

ولی شرایط به‌گونه‌ای است که به سخت‌گیری‌های بیشتری مخصوصا در سطح عملیاتی و اجرایی نیاز داریم، در سطح کشور باید آگاهی مردم نسبت به بیماری بالاتر رود و در بخش‌های اجرایی محکم‌تر عمل شود.


مراحل انجام کارهای درمانی و دارویی به  لحاظ علمی و پژوهشی کار بسیار سختی است ولی این امید وجود دارد که دستگاه های مربوطه این روند را با همان ملاحظات علمی جلو ببرند؛ خوشبختانه وزارت بهداشت و درمان اجازه ورود متخصصان طب ایرانی به این حوزه را دادند و قرار است داروهای گیاهی برای ریشه کن کردن ویروس کرونا تست شود.

همان قدری که ما باید اگاهی داشته باشیم نسبت به خطرات بیماری یک بحث امیدوار کننده  و امید بخشی باید بین خود مردم شکل بگیرد و خبرگان متخصصین آزمایشگاهی این بحران و  شرایط سخت را تبدیل به فرصت کنند و از آن برای ارتقا و رشد مسیر آینده مان و افزایش توان ملی استفاده کنند.

ما باید به کرونا  فقط ببه دید یک مشکل نگاه نکنیم و توجه داشته باشیم که از این فرصت برای آینده چطور میتوان استفاده کرد و چطور می توانیم به خودکفایی برسیم.

جامعه علمی ما برای ساخت دارو و ساخت واکسن  می تواند از این فرصت خیلی خوب بهره برداری بکند و جوان های ما می توانند از این فضابرای تعیین اهدافشان در راه بومی سازی علوم و ایده پردازی اقدام کنند و از این شرایط تحریم برای خود کفایی استفاده کنند.

مسئولان به  موضوع ویروس کرونا جدی تر نگاه کنند همانقدر که به مردم می گویم در کنار سختی ها امیدوار باشند انتظار داریم که مسئولین این موضوع را کمی جدی تر بگیرند  و برخورد سختگیرانه و جدی تری با این بحران داشته باشند.
گفتگو از عباس بخشی استوار

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *