روحانی فکر می کند در تمام امور خودش خبره و کارشناس است/ صحبت های ناامید کننده رئیس جمهور در مورد طولانی بودن وضعیت بحرانی کرونا قابل قبول نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که نگرانی ها جهت کنترل بیماری وجود دارد و این به دولت بر می گردد؛ وقتی به توصیه های خبرگان و کارشناسان در خصوص مسائل حوزه سلامت توجه نشد این اتفاقات عادی است، در کل باید در هر حوزه های مختلف کارشناسان تخصصی نظر میدهند آقای رئیس جمهور باید نظر کارشناسان را بپذیرد و نمی شود یک نفر مدیر شود در تمام حوزه ها تخصص داشته باشد.

متن گفتگوی مشروح دکتر حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم زاهدان در خانه ملت با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری سادس:

در مورد شیوع ویروس کرونا در جامعه متاسفانه سیستم بهداشتی ما دیر متوجه شد؛ آقای رئیس جمهور می گوید وقتی که اولین مبتلا به کرونا مشخص شده به مردم اعلام کردیم ولی قطعا این بیمارخیلی زوتر بی سرو صدا وارد کشور شده بود.

متاسفانه شیوع کرونا با ایام زمستان و همزمان با دوره عادی انتشار ویروس آنفولانزا مصادف شده بود و تصور می شد بسیاری از مبتلایان به کرونا ویروس دچار سرماخوردگی و آنفولانزا هستند؛ ما شاید به نوعی غافل شدیم.

در مدیریت بحران کرونا دو مقوله جدا وجود دارد یکی عملکرد وزارت بهداشت و درمان که به اصطلاح متولی سلامت کشوراست و دومی دولت که باید در اصل پشتیبان باشد؛ مقامات فکر نمی کردند که این ویروس به این سرعت و غیر منتظره شیوع پیدا کند.

همکاران ما در حوزه بهداشت خدا را شکر خدمات قابل قبولی ارائه دادند و خوشبختانه خدمات پزشکی در چند سال اخیر در طرح تحول سلامت بسیار مطلوب شده هیچ‌گونه کمبودی در خصوص تجهیزات درمانی و بیمارستانی وجود ندارد و به لطف طرح تحول سلامت تعداد بسیار زیادی از تجهیزات بیمارستانی مانند ICU و MICU توسعه داده شد.

متاسفانه آقای رئیس جمهور باید چند هفته قبل زیر بار قرنطینه می رفت چرا که پنج وزیر قبلی بهداشت و خبرگان حوزه سلامت بارها به این موضوع اشاره کردند که باید هرچه سریعتر قرنطینه روانجام دهند.

اشکال آنجاست که آقای دکترروحانی فکر می کند در تمام امور خودش خبره و کارشناس است؛ در جریان قرنطینه خیلی از کشورها از نیروهای نظامی و انتظامی جهت نظم دهی و فاصله گذاری اجتماعی استفاده کردند اگر آقای روحانی مقاومت نمی کرد و به موقع
طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام می شد مهار کرونا زودتر به وقوع دمی پیوست.

آقای روحانی نگذاشت قرنطینه زودتر انجام شود و وقتی فشارها خیلی زیاد شد مجبور به پذیرش قرنطیه شد؛ علی رغم توصیه ها جهت حضور مردم در خانه ها سفرهای بین شهری در ایام عید انجام شد که جلوگیری از این اتفاق باید قبل از سال جدید توسط دولت انجام می شد.

باید منتظر ماند و دید که با پایان تعطیلات و حضور مردم در جامعه پس از بازگشت از سفر، آیا شیوع کرونا شدت می‌گیرد یا خیر؟ اما اگر تا 25 فروردین پیک جدیدی در خصوص شیوع کرونا اتفاق نیفتد، تقریباً می‌توان گفت که از دامنه شیوع این ویروس کاسته شده و اوضاع قابل کنترل است.

نگرانی ها جهت کنترل بیماری وجود داره و این به دولت بر می گردد؛ وقتی به توصیه های خبرگان و کارشناسان در خصوص مسائل حوزه سلامت توجه نشد این اتفاقات عادی است، در کل باید در هر حوزه های مختلف کارشناسان تخصصی نظر میدهند آقای رئیس جمهور باید نظر کارشناسان را بپذیرد و نمی شود یک نفر مدیر شود در تمام حوزه ها تخصص داشته باشد.

اگر آقای رئیس جمهور مقاومت کند و نظر کارشناسان را نپذیرد خسارت های جبران ناپذیر شامل حال مردم شود؛ آقای روحانی مثل گذشته اگر نسبت عملکرد خود پاسخگو نباشد قطعا در آن دنیا ماخذه خواهد شد.

ای کاش طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی چندین هفته زود تر اجرایی می‌شد. وزرای قبلی و کارشناسان بهداشت و درمان بارها پیرامون طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ستاد ملی کرونا تذکرات لازم را دادند اما آغاز این طرح حتی با تأخیر نیز می‌تواند شیوع بیماری کرونا در کشور را کنترل کند.

هیچ کشوری و هیچ متخصص و دانشمندی در خصوص زمان دقیق نابودی ویروس کرونا اطلاعات دقیقی ندارد و اینکه برخی می‌گویند با گرم شدن هوا این ویروس از بین خواهد رفت، هنوز از لحاظ علمی و پزشکی به اثبات نرسیده است، البته با گرم‌تر شدن هوا از شدت شیوع این ویروس کاسته خواهد شد، اما کاملاً از بین نخواهد رفت.در کنار آن صحبت های نا امید کننده رئیس جمهور در مورد طولانی بودن این بیماری قابل قبول نیست

هنوز هیچ دارویی برای اینکه بگوییم به طور قطع ویروس کرونا را نابود خواهد کرد، کشف نشده است، البته برخی داروها ساخته شده، اما برروی تمام انسان‌ها و بیماران تأثیرات مثبت نداشته؛ یعنی برخی را درمان و برروی عده دیگر نتیجه مثبت کسب نشده است.

امید است با اجرای طرح رعایت فاصله گذاری اجتماعی، موج بازگشت سفرهای نوروزی که تازه آغاز شده است مشکلی در روند کنترل شیوع این بیماری ایجاد نکند. در حال حاضر زمان اجرای این محدودیت‌ها تا ۲۰ فروردین ماه اعلام شده و بعد از این موعد نیز باید آمارها بررسی شود و در صورت ضرورت محدودیت‌ها ادامه پیدا کند.

دستگاه‌هایی را که وظیفه خدمت رسانی به مردم دارند نمی‌توان به صورت کامل تعطیل کرد. بازگشایی بانک‌ها نیز باید به صورتی باشد که نیاز ضروری مردم برطرف شود، اما بسیاری از ادارات باید کامل تعطیل می‌شد. در این باره دولت اصرار بر بازگشایی برخی ادارات با یک سوم کارمندان دارد اما در این صورت نیز امکان پیاده‌سازی کامل طرح در خانه ماندن غیر ممکن می‌شود.

پایان شیوع کرونا و امکان درمان این بیماری قابل پیش بینی نیست، از همین رو بهتر است رئیس جمهور در مسائل مبارزه با شیوع کرونا به توصیه‌ها و پیشنهادات کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت توجه کند.

در این دوره بحران باید از زحمات ستاد کل نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه، ناجا و بسیج در انجام خوب وظایف محوله و همچنین تجهیز بیمارستان های صحرایی، ساخت نقاهتگاه، ارائه خدمات پزشکی و انجام امور انضباط طرح فاصله گذاری اجتماعی قدردانی کرد.
گفتگو از عباس بخشی استوار

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *