کرونا و حیوانات


با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران یک فعال محیط زیست با تاکید بر اینکه با حیوانات مهربان باشیم، از ترد و رها کردن حیونات توسط برخی افراد برای مقابله با کرونا انتقاد کرد.

سید مهدی هاشمی مدیر عامل انجمن پیشگامان هدف سبز  در گفت و گو با سادس اظهار کرد: برای مقابله با انتقال ویروس کرونا از طریق حیوانات، دوری کردن و رها کردن آن‌ها کار درستی نیست و  اگر نکات بهداشتی را رعایت و از ماسک و دستکش استفاده کنیم و تماس مستقیم با حیوانات نداشته باشیم اتفاق خاصی  نمی‌افتد.

مدیر عامل انجمن پیشگامان هدف سبز  با اشاره به اینکه حیوانات در گوشه و کنار خیابان‌ها و وسط جاده‌ها دچار آسیب‌های مختلفی می‌شوند، گفت: کسانی هستند که حیواناتی مانند سگ و گربه که دچار جراحت و آسیب شده‌اند را درمان و رها و از این طریق به این آن‌ها کمک می‌کنند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا غذا دادن به حیوانات خیابانی کار درستی‌است، اظهار کرد:‌ برخی از حیوانات در کنار انسان‌ها زندگی مسالمت آمیزی دارند و خطری را برای انسان‌ها ایجاد نمی‌کنند مانند برخی گونه‌های پرندگان، گربه‌ها و… اما به‌لحاظ بهداشتی بعضی مواقع غذا دادن به این حیوانات می‌تواند دردسر ساز شود.

وی در ادامه تصریح کرد: حقوق این حیوانات را نباید زیر پا گذاشت و تا حد امکان باید به آن‌ها کمک کنیم و از طرفی نیز به شکل‌هایی که مدیریت شهری اقتضا می‌کند از آن‌ها با روش‌های مختلف محافظت کنیم.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه کشتن حیوانات کار درستی نیست، گفت: حیوانات خیابانی باید مدیریت شوند و مدیریت شهری این موضوع را در نظر بگیرد که علاوه بر اینکه  کشتن حیوانات کار درستی نیست بسیاری از مردم نیز به این اقدام واکنش نشان می‌دهند اما از طرف دیگر اگر حیوانات خیابانی مدیریت و مهار نشوند می‌توانند معضلاتی را برای شهرها ایجاد کنند.

به گفته وی، عقیم‌سازی یکی از روش‌های مدیریتی حیوانات خیابانی است که در موارد مانند سگ‌های ولگرد اطراف یا داخل شهر تهران جواب می‌دهد.
هاشمی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه آموزش و فرهنگ‌سازی بزرگترین کمک را به تمام جوامع انسانی از جمله جامعه ایران می‌کند ،گفت: هرچه بتوانیم در سطح مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر به فرهنگ‌سازی بپردازیم قطعا در آینده مشکلات کمتری خواهیم داشت و لازمه تحقق این امر آموزش و تلاش خود مردم است.
انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *