ابعاد جدید از تعارض بیولوژیک علیه ایران/ مصون سازی کشوراز تهاجم بیولوژیکی کرونا با دانش بومی

رضا تقی پور انواری منتخب مردم تهران در گفتگو با خبرنگار پارلمانی “سادس“، با اشاره به درخواست افکار عمومی برای حضور جدی تر رئیس جمهور در ستاد مقابله با کرونا، اظهار داشت: انتخاب وزیر بهداشت به عنوان رئیس ستاد مبارزه با کرونا اگرچه از نظر تخصصی و در ارتباط با بحثهای درمانی قطعا میتواند عملیات مقابله ای را سازماندهی کند، اما ضرورت حضور یک شخص بالاتر از مدیریت کلان کشور در این برهه زمانی احساس می شود.

وی ادامه داد: شخص رئیس جمهور یا حداقل معاون اول ایشان باید فرماندهی مقابله با کرونا را برعهده میگرفتند تا با بسیج همه امکانات، پیشگیری از شیوع بیش از حد و سرایت آن به سایر نقاط با آموزش و درمان بهتر انجام شود.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: مقابله همه جانبه با کرونا در این ستاد مرکزی باید به شکلی صورت بگیرد که زندگی روزمره مردم مختل نشود چرا که با شیوع این ویروس کسب و کار، معیشت و درامد افرادی که روز مزد بوده اند دچار مشکل شده است و باید درکنار مبحث درمان به این موارد همه توجه نمود.

تقی پوربا بیان اینکه وزارت بهداشت یا هر سازمان دیگر نمیتواند به تنهایی این امکانات را بسیج کند، گفت: ضرورت بسیج امکانات عمومی پیش شرط لازم برای مبارزه با کرونا است و پیام مقام معظم رهبری به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به موضوع بسیج همه نیروها کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: انشاالله این بحث با جدیت کامل از حیث انجام تدابیر و فعالیت های لازم برای کنترل محیط ها در ورودی و خروجی شهرها و نحوه ساماندهی فعالیت های روزمره و استفاده بهینه از امکانات نیروهای مسلح که در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شود.
منتخب مردم تهران خاطرنشان کرد: حضور بسیج هم به نوعی امکان خوبی را برای این امر فراهم کرده است.بسیجیان همیشه پای کار بوده اند واعلام آمادگی کرده اند و دولت باید بتواند با آموزش و ساماندهی نیروهای داوطلب در کنار نیروهای ثابت خود برای فائق شدن بر مگشلات تلاش کند.
تقی پور تصریح کرد: همه اینها نشان از این دارد که قطعا فرمان رهبر معظم انقلاب باعث سرعت پیدا کردن عمل در مقابل با ویروس کرونا ومهمتر از همه چندین برابر شدن توان کشور در مقابله با این ویروس وبلا خواهد بود.

وی با بیان اینکه ستاد مقابله با کرونا به ریاست وزیر بهداشت به صورت شبانه روزی فعال است، گفت: جلسات بیشتری در این رابطه باید با حضور رئیس جمهور برگزار شود؛ چرا که ما اعتقاد داریم این کار قرارگاهی است و بدون وقفه باید ادامه داشته باشد تا بتوان سرعت گسترش این ویروس را کم وطبیعتا فاصله جلسات به افزایش سرعت این ویروس کمک می‌کند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم به کارکرد مجلس در این دوره بحران اشاره کرد و افزود: طبیعتا مجلس هم امادگی لازم را نداشت و در این موضوع غافلگیر شد وجا داشت که ریاست مجلس جلساتی محدودتر با کمیسیون های مرتبط همچون بهداشت و صنایع برگزار کند تا بتوانند شرایط لازم و قانونی را جهت انجام امور فراهم کنند.

وزیر اسبق ارتباطات توضیح داد: برگزاری جلسات به صورت مجازی میبایست در دستور کار مجلس قرار می گرفت.امروز با این همه امکانات زیرساختی و نرم افزاری که وجود دارد،میباست از ظرفیت استفاده میشد و از قبل آماده سازی لازم انجام می شد.امیدواریم مجلس یازدهم به این موضوع بیشتر توجه کند

تقی پور در بخش پایانی این گفتگو به بررسی احتمال حمله بیولوژیک پرداخت و اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا در فرمانی که به سرلشگر باقری ریاست ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ کردند این اتفاق را چالشی برای تبدیل تهدید ها به فرصت ها عنوان کردند تا به غیر از جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک بر اقتدار و توان ملّی نیز افزوده شود ؛ در هر دوصورت چه این که این یک بلا دست ساز بشر باشد چه بلا طبیعی باشد ما باید این تهدید رو تبدیل به یک فرصت کنیم.

تقی پور در خاتمه تاکید کرد: شواهد امر نشان می دهد در نبردهای آینده بیولوژیک این نوع بلا ها و مصیبت ها تکرار می شود، برای آماده سازی کشور دراین جنگ ها نیروهای مسلح در کنار دیگر دستگاه های اجرایی با مستند سازی تجارب باید بتوانند دانش بومی را برای مصون سازی کشور فراهم و مقابله با همه بلاها از جمله مواجهه با تعارض و تهاجم بیولوژیک را در دستور کار خود قرار دهند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *