راه برگزاری انتخابات با وجود ایرادهای فیفا/ چالش دولت و فوتبال برای اصلاح اساس‌نامه


راه برگزاری انتخابات با وجود ایرادهای فیفا/ چالش دولت و فوتبال برای اصلاح اساس‌نامه

دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک می‌گوید سازمان های مردم نهاد فوتبال مانند کانون مربیان و اتحادیه باشگاه‌ها و … می‌توانند به عنوان اعضای مجمع از فیفا برای برگزاری انتخابات و سپس اصلاح اساس‌نامه مجوز بگیرند.

سعید فائقی در گفت‌وگو با سادس، درباره ایرادهای فیفا به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال و احتمال به تعویق افتادن انتخابات این فدراسیون گفت: فیفا نمی‌گوید نمی‌توانید انتخابات را برگزار کنید بلکه رئیس و اعضای هیات رئیسه را در صورت برگزاری انتخابات به رسمیت نمی‌شناسد. مواردی که فیفا در نامه خود مطرح کرده است یک به عملکرد خود ما بازمی‌گردد. ما کارها را کامل انجام نمی‌دهیم و همیشه بهانه‌ای برای آنها می‌گذاریم.

* فیفا نگفته انتخابات را برگزار کنید!

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۶ که اساس‌نامه اصلاح و مورد بازنگری قرار گرفت، سازمان تربیت بدنی عضو مجمع شد و فیفا هم قبول کرد. بعد که تغییراتی را انجام می‌دهیم، آن را به تصویب نرساندیم و اکنون بهانه لازم را به فیفا داده‌ایم که اساس‌نامه تائیدیه ندارد. الان هم فیفا نمی‌گوید انتخابات را برگزار کنید بلکه گفته راهکاری به من بدهید و در واقع خواستار یک نقشه راه شده است که از انجام اصلاحات در اساسنامه مطمئن شود.

* به برگزاری انتخابات امیدوار نیستم

دبیرکل سابق سازمان تربیت بدنی تاکید کرد: اگر نقشه راه درستی به فیفا ارائه و بر اساس آن ثابت می‌کردیم که می‌توانیم اصلاحات را بعد از برگزاری انتخابات انجام دهیم، آنها موافقت می‌کردند. این موضوع با لابی قابل حل است و باید پیگیری کنیم اما در این شرایط آمد چندانی به برگزاری انتخابات ندارم.

* به خاطر ایرادهای فیفا گفتیم ورزش را وزارت نکنید!

او به ایراد فیفا نسبت به دخالت دولت در ورزش اظهار کرد: در اساس‌نامه‌ای که فیفا مصوب کرد، رئیس سازمان تربیت بدنی و معاون او عضو مجمع بودند اما الان سازمان به وزارخانه تبدیل شده است. سازمان شخصیت بینابینی دارد. به همین دلیل می‌گفتیم ورزش را وزارت نکنید چرا که کلی مشکل به وجود می‌آید. یکی از دلایل همین موردی است که فیفا مطرح کرده است. وزارت ورزش مستقیما دولتی است اما سازمان یک درجه پایین‌تر است.

* راهکار برگزاری انتخابات

فائقی در واکنش به این سوال که آیا امکان برگزاری انتخابات را قبل از اصلاح اساس‌نامه امکان‌پذیر می‌داند، خاطرنشان کرد: به نظرم اگر سازمان‌های مردم‌نهاد فوتبال مثل اتحادیه باشگاه‌ها، کانون مربیان، کانون داوران و بخش‌هایی که فوتبالی‌ها در آن اثرگذار هستند و به صورت NGO اداره می‌شوند، در قالب گروهی راهی فیفا شده و به خاطر شرایط فوتبال ایران خواستار برگزاری انتخابات و سپس اصلاح اساس‌نامه شوند، فیفا می‌پذیرد. باید به فیفا بگویند که ما جزو قدرت‌های آسیا هستیم و وجود یک سرپرست در ریاست فدراسیون می‌تواند آثار بدی در آینده داشته باشد. فیفا به نهادهای مردمی فوتبال اعتقاد بیشتری دارد و شاید به این شکل انتخابات برگزار شود و سپس اساس‌نامه اصلاح شود.

دبیرکل سابق کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که با توجه به اختلاف نظر فدراسیون فوتبال و بخش‌های دولتی بر سر مسائلی مانند قانون بازنشستگی و ماهیت فدراسیون فوتبال، اصلاح اساس‌نامه چقدر زمان بر خواهد بود، اظهار کرد: بالاخره ما مشکلات اساسی داریم. بحث بازنشستگی با روح فدراسیون‌ها مغایرت دارد. در همه جای دنیا فدراسیون‌ها به صورت داوطلبانه اداره می‌شوند. وقتی المپیک ژاپن برگزار شود، تعداد زیادی داوطلب این رقابت را اداره خواهند کرد اما روح داوطلبی با قانون بازنشستگی زیر سوال می‌رود. همه افرادی که در دنیا سمت‌های مهم ورزشی را دارند، سن بالایی دارند.

* قوانین ما بر اساس رو کم کنی است!

وی افزود: ورزش بازنشستگی را نمی‌طلبد، منتهی در مملکت ما قوانین را مطالعه نشده اجرا می‌کنیم. قوانین ما بر اساس عمل، عکس العمل و رو کم کنی است. ورزش را به خاطر یک نفر از سازمان به وزارت ورزش تغییر دادیم اما هنوز قانون ورزش نوشته نشده است چون برنامه‌ای وجود نداشت.

قائقی با اشاره به میانگین سنی بالای روسای سابق فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: روسای قبلی فدراسیون مانند تیمسار نوآموز و آقای مصطفوی هم بازنشسته بودند. یک بار برای همیشه اعلام کنیم که ورزش از بازنشستگی جداست. مجلس می‌تواند با یک طرح دو فوریتی ورزش را از قانون بازنشستگی مستثنی کند یا دولت می‌تواند یک لایحه صریح به مجلس ببرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *