ظریف: به درخواست دولت قانونی سوریه، به نبرد با داعش کمک می‌کنیم/ آمریکا مانع تعامل بانک‌ها با ایران نشود

      وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک نشریه ایتالیایی گفت تهران به درخواست دولت قانونی سوریه به این کشور در نبرد با داعش کمک می‌کند

به گزارش  سادس به نقل از خبرگزاری فارس محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصابحه ای که امروز منتشر شد بار دیگربر لزوم احترام غرب به ملت ایران تاکید کرد

وی که با نشریه ایتالیایی «کوریه دلا سرا» صحبت می‌کرد، در ابتدا در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه در مورد نقش ایران در سوریه، گفت: «ما در حال نبرد با تروریسم هستیم. ما به مردم و دولت قانونی سوریه در نبرد با داعش کمک می‌کنیم، آن هم به درخواست دولت سوریه. تعهد دیگری که وجود دارد، تلاش برای رسیدن به یک راهکار برآمده از مذاکره است. به همین دلیل هم هست که ما نقشی فعال در مذاکرات بر عهده گرفتیم و نهایتا هم این گفت‌وگوها به آتش‌بس منجر شد. اما نبرد با داعش متوقف نشده است.

خبرنگار غربی از وزیر خارجه ایران سوال کرد: «هدف اصلی اقدامات شما، تقویت رژیم اسد بود»

دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ گفت: «دولت مشروع سوریه دولت به رسمیت شناخته شده سازمان ملل است. ما باید بحث‌ها و اختلافات را کنار بگذاریم. در سوریه هیچ راه حل نظامی وجود ندارد. مذاکرات سیاسی بین سوری‌ها(راه حل است) و آنها هستند که درباره سرنوشتشان تصمیم خواهند گرفت. بازیگران خارجی تنها می‌توانند راه حل سیاسی را تسهیل کنند».

خبرنگار رسانه ایتالیایی به برجام و انتقادهای ایران درباره عدم اجرای تعهدات کشورهای غربی اشاره کرد و پرسید: «ایران از اینکه همه موانع اقتصادی پس از توافق هسته‌ای برداشته نشدند، شاکی است. یکی از موضوعات داغ در این باره، موضوع بانک‌ها است. چه چیزی اینجا هست که کار نمی‌کند؟»

ظریف گفت: «آنچه ما از آمریکا می‌خواهیم آن است که در فعالیت بانک‌ها مداخله نکند و آنها را از آمدن به ایران دلسرد نکند. چنین اقداماتی مطابق با تعهدات توافق(برجام) نیست. بیایید با ایران تعامل کنید. واشنگتن باید تعهد آشکار خودش را در این موضوع نشان دهد».

او ادعای خبرنگار غربی درباره اینکه آمریکا خواستار تضمین ایران برای عدم سرمایه‌گذاری ایران در اقدامات حمایتی از گروه‌های تروریستی از قبیل حزب‌الله است را رد کرد و گفت: «موضوع این نیست. ایران به تعهدات برای مقابله با پولشویی و مقابله با تروریسم احترام خواهد گذاشت».

ظریف در ادامه این مصاحبه از علاقه اروپا برای تعامل با ایران سخن گفت. او تصریح کرد: «معتقدیم که دولتهای اروپایی به توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری علاقه و منفعت دارند. ما میزبان هیاتهای زیادی از هر بخش‌های خصوصی و دولتی اروپا بوده‌ایم. ایران بهترین جا برای سرمایه گذاری در این منطقه و شاید جهان باشد».

خبرنگار کوریه دلا سرا سوال کرد: «آیا هنوز مقاومتی برای تعامل و گشایش(روابط) با غرب (در ایران) وجود دارد؟»

وزیر خارجه ایران جواب داد:‌ «برای اینکه همه عواقب و نتایج توافق(هسته‌ای) پذیرفته شود، توافق باید نشان دهد که منافع دارد. اگر مردم منافع آنرا ببینند، آنها به حمایشان ادامه می‌دهند اگر اینطور نشود آنها می‌توانند به صندوق‌های رای بگویند که به آنهایی که از توافق حمایت کردند، رای ندهید. من معتقدم که توافق به نفع همه است».

روزنامه‌نگار ایتالیایی درباره روابط ایران و عربستان سعودی و تلاش برای مذاکره این دو کشور سوال کرد.

آقای ظریف گفت: «مقامات عربستانی از هر فرصتی برای تشدید تنشها در منطقه استفاده می‌کنند و به برخی دلایل عجیب، آنها به جای استقبال مشتاقانه از توافق هسته‌ای،‌از آن استقبال سردی کردند. آنها تلاش کردند که در مسیر توافق خرابکاری کنند و وقتی شکست خوردند، سعی کردند که منطقه را به تنش بکشانند».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به ادعای خبرنگار غربی مبنی بر اینکه «شما(ایران) در یمن در حال جنگیدن هستید»، گفت: «ما مردم، بیمارستانها و بازارها را بمباران نمی‌کنیم».

دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: «بودجه دفاعی ایران معادل بخشی جزئی از بودجه نظامی عربستان سعودی و دیگر کشورهای منطقه است. آزمایش‌های موشکی ما دفاعی هستند. ما زمانی که صدام به سمت ما موشک و تسلیحات شیمیایی شلیک می‌کرد، اهمیت توان دفاعی را متوجه شدیم. ما از توان نظامی استفاده نمی‌کنیم مگر برای دفاع. من همه کسانی را که درباره اهداف و مقاصد ما ابراز تردید می‌کنند،‌ به این چالش می‌طلبم که این موضوع و بیانیه را تکرار کنند: ما(ایران) به جز در موارد دفاع از خود، از نیروی نظامی و زور استفاده نخواهم کرد. برای همه و اول از همه آمریکا مهم است که این بیانیه و موضوع را اعلام کند».

در این مصاحبه درباره اظهارات فدریکا موگرینی مبنی بر «نگرانی‌های اروپا در موضوع حقوق بشر در ایران» هم سوال شد.

ظریف تاکید کرد: «حقوق بشر دغدغه همه است و هر دو طرف در این رابطه حرف دارند. ما آماده گفت‌وگو هستیم. ما هم مشاهدات خود از برخوردها با جامعه مسلمانان در بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین سوءاستفاده از آزادی بیان برای برخورد با نشانه‌های اسلامی را مطرح خواهیم کرد. اینکه کسانی که در سوریه و عراق سر افراد بیگناه را می‌برند، به خوبی انگلیسی یا فرانسوی صحبت می‌کنند، مایه نگرانی است. ما مواضع طرف مقابل (در مورد حقوق بشر) را خواهیم شنید، در صورت نیاز به آن‌ها پاسخ داده و اگر لازم باشد اقداماتی انجام می‌دهیم».

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *