گردشگری خشونت را عقب می‌راند/ ایران و افغانستان همدیگر را باور کنند

چهارمین کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی با محور «گردشگری سلامت» درحالی برگزار شد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان یکی از متولیان اصلی این حوزه، غایب مهم آن بود. افغانستان، عمان، ترکیه، ‌ جمهوری آذربایجان و صربستان کشورهای حاضر در این کنگره بودند، درحالی‌که کشور عراق به عنوان یکی از بازارهای اصلی ایران در حوزه گردشگری سلامت هیچ نماینده‌ای نداشت.

به گزارش سادس، علیرضا زالی، رییس چهارمین کنگره سلامت کشورهای اسلامی که روز گذشته با حکم وزیر بهداشت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شد، در سخنانی که امروز ۱۷ مهر ماه در هتل هما تهران داشت با اشاره به پیشرفت‌های پزشکی و تحولات علمی در کشورهای اسلامی و ایران، اظهار کرد: ذخایر علمی و پزشکی ارزنده‌ای در این کشورها وجود دارد. در ایران تقریبا هیچ اقدام تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی و درمانی سراغ نداریم که به دست پزشکان ایرانی انجام نشود.

او ادامه داد: ایران تا سه دهه قبل یکی از صادرکنندگان بیمار در جهان بود، درحالی‌که اینک یکی از نقاط مرجع درمانی در جهان شناخته می‌شود.

زالی، طب سنتی ایران را یک ذخیره غنی دانست و گفت: امیدواریم با نگاه علمی و واکاوی شواهد، نسخه‌ی نوینی از طب سنتی ایران را برای درمان ارائه کنیم.

وی همچنین به پیشرفت‌های کشور در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد.

مهدی کرمی ـ رییس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری کشورهای اسلامی ـ نیز درباره مرکز توسعه گردشگری کشورهای اسلامی که حدود هفت سال دبیرخانه آن در تهران راه‌اندازی شده و نمایندگان ۵٣ کشور در آن عضویت دارند، توضیحات کوتاهی داد و گفت: متاسفانه ایران در حوزه گردشگری سلامت اقدام زیادی را نتوانسته انجام بدهد. این شورا نیز در این ۷ سال سعی کرد فارغ از بودجه‌های دولتی، فعالیت‌های خود را در حوزه غرب آسیا توسعه دهد.

او به اسناد بالادستی که درباره توسعه گردشگری سلامت تاکید دارند، ‌ اشاره کرد و افزود: ارتباط ما با کشورهای اسلامی درحال توسعه است. فتنه‌ها در برادری کشورهای مسلمان خللی ایجاد نخواهد کرد.

کرمی سپس از راه‌اندازی سامانه جامع خدمات سلامت خبر داد و گفت: این سامانه به چند زبان خواهد بود که در کشورهای اسلامی قابل دسترس است. امیدواریم همه کشورها از طریق این سامانه سهم عادلانه‌ای در گردشگری سلامت و گردشگری ورزشی بدست آورند.

وی یادآور شد: «گردشگری سلامت» حوزه‌ای درآمدزا و اشتغال‌آفرین است. در این حوزه تخصصی می‌توانیم به ١۴ کشور همسایه خدمت دهیم. فقط لازم است دیدگاه دولتمردان و مسؤولان در حوزه فن‌آوری و نوآوری گردشگری سلامت تغییر کند.

محسنی بندپی ـ استاندار تهران ـ نیز گفت: تلاش و سیاستگذاری همه کشورها باید به سمت درآمدهای غیرنفتی باشد؛ چرا که نفت، گاز و دیگر منابع طبیعی تجدیدناپذیر و فناشدنی هستند. آنچه می‌تواند سبب ثروت پایدار شود از تفکر، نبوغ و خلاقیت برمی‌آید.

او یادآور شد: گردشگری بعد از صنایعی چون خودرو و نفت، پردرآمدترین است. در عین حالی که گردشگری بین ملت‌ها و اقوام پیوند برقرار می‌کند. سایر صنایع جنبه سخت‌افزاری دارند و هیچ ارتباط انسانی را در آنها شاهد نیستیم، درحالی‌که گردشگری با انسان در ارتباط است.

استاندار تهران سپس به ظرفیت‌های بیمارستانی و درمانی این استان اشاره کرد و افزود: شرایط ویژه و انحصاری در تهران فراهم است. این خدمات، استاندارد و قیمت آن مقرون به صرفه بوده. با این شرایط ویژه می‌توانیم زمینه شکوفایی گردشگری سلامت را فراهم کنیم.

بندپی همچنین از اعلام آمادگی استانداری برای تسهیل کردن شرایط ورود گردشگران سلامت به استان تهران خبر داد.

حسن خلیل‌ابادی ـ رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران ـ با اشاره به جایگاه پزشکی ایران، گفت: به عنوان مدیریت شهری وظیفه داریم، شرایط را در گردشگری کمک و تسهیل کنیم و از فرصت‌های بهینه در تهران استفاده کنیم. بخش خصوصی در این حوزه بسیار فعال شده، یکی از راهکارهایی که در کشورهای دیگر منجر به توسعه می‌شود حضور بخش خصوصی است.

حامد مظاهریان ـ معاون برنامه ریزی توسعه شهری و امور شورا در شهرداری تهران ـ با اشاره به تحولات گردشگری، بیان کرد: هر کجا گردشگری گسترش می‌یابد، خشونت عقب می‌رود و هر جا خشونت گسترده می‌شود، گردشگری عقب می‌رود. در حقیقت گردشگری معادل صلح است.

وی اضافه کرد: گردشگری از جمله صنایعی است که به گسترش کیفیت زندگی منجر می‌شود و فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم می‌کند. خوشحالیم که در مدیریت شهری همکاری بین نهادهای شهری برای توجه به گردشگری در جریان است. زیرساخت‌های شهر تهران نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

احمد گیرگین ـ دبیرکل  فدراسیون گردشگری سلامت ترکیه ـ نیز در سخنانی به ساختار و ظرفیت‌های این کشور در حوزه گردشگری سلامت اشاره کرد.

وحید مجروح ـ مشاور ارشد امور بین‌الملل وزارت صحت عامه کشور افغانستان ـ نیز که سخنان خود را به اشعار فارسی برای نشان دادن پیوند فرهنگی بین ایران و افغانستان، مزین کرد، در این کنگره تاکید کرد: راه دیگر پیوند قلب‌ها این است که ظرفیت کشورهای اسلامی و فعالان این منطقه را باور کنیم.

او گفت: من از همسایگی شما می‌آیم؛ کابل شهری که در نیم قرن گذشته نماد مقاومت بوده است. هر بار که به ایران و تهران سفر می‌کنم خبرهای خوش می شنوم و می‌بینم ملتی که با جفای تاریخ روبروست هنوز ایستاده و مقاومت می‌کند.

مجروح ادامه داد: افغانستان دیگر مشکلات ١۵ سال گذشته را ندارد و آن کشور بیست سال قبل نیست. در گذشته فقط ٩ درصد مردم افغانستان به خدمات سلامت و بهداشت دسترسی داشتند، ‌این آمار اکنون به ۸۷ درصد رسیده است. معتقدم کشورهای اسلامی و دوستان ایرانی می‌توانند این دسترسی را برای مردم افغانستان بیشتر و آسان‌تر کنند.

این مقام افغانستانی با اشاره به گرایش مردم کشورش برای درمان به هندوستان با وجود اشتراکات بیشتر با ایران، اظهار کرد: یک روایت منفی وجود دارد که افغانستانی‌ها برای درمان به هند می‌روند، روایت مثبت این است که سفرهای درمانی افغانستانی‌ها گردش مالی٣٠٠ تا ۵٠٠ میلیون دلاری دارد. با این نگاه از ایران می‌خواهیم در این بازار شریک شود.

مجروح گفت: دو کشور در حوزه گردشگری سلامت به حد کافی ظرفیت و منابع دارند اما آنچه باید اتفاق افتد این است که به توافق عمیق‌تر برسیم.

او سخنانش را با شعر چشمها را باید شست «سهراب سپهری» به پایان برد و به ادامه این شعر اضافه کرد: باید جور دیگر باهم حرف بزنیم و همدیگر را باور کنیم.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ایران ـ در این گنگره از مقامات حاضر در وزارت بهداشت و شهرداری درخواست کرد اجازه افرادی خارج از حوزه گردشگری وارد عرصه شوند و اقدامات از مجرای قانونی پیگیری شود. همانطور که آژانس‌های گردشگری در امور پزشکی و درمان دخالت نمی‌کنند بیمارستان‌ها و پزشکان و مراکز درمانی نیز در امور گردشگری دخالت نکنند.

او همچنین گفت: از کشورهای دیگر تقاضا دارم اگر دفاتر گردشگری آن‌ها قصد همکاری با ایران دارند از طریق سایت جامع سلامت کشورهای اسلامی و در همکاری با آژانس‌های ایرانی اقدام کنند.

ذکریا سعیدالقصانی ـ رییس کمیته رویدادها و کنفرانس‌های اتاق بازرگانی عمان ـ به همکاری‌های ایران و عمان در حوزه گردشگری سلامت که حدود دو دهه قدمت دارد، اشاره کرد و به معرفی زیرساخت‌های این کشور در حوزه گردشگری سلامت، ورزش و اسپا، پرداخت.

وی گفت: در پنج‌ماه نخست سال ۲۰۱۹ فقط یک میلیون و ۴٠٠ هزار نفر به انگیزه سلامت و کسب آرامش به عمان سفر کرده‌اند.

دراگان تودوروویچ ـ سفیر صربستان در ایران ـ که به زبان فارسی سخن می‌گفت، یادآور شد: سال گذشته توافق‌نامه با طرف ایرانی امضا شده که در جریان آن رییس گردشگری سلامت صربستان به همراه یکی مدیران هتل ـ بیمارستان‌های این کشور به ایران سفر کرد. امیدواریم بعد از آن مقامات ایران و صربستان در حوزه گردشگری سلامت و به ویژه «اسپا» همکاری خیلی خوبی داشته باشند.

در جریان مراسم افتتاحیه این کنگره که تا روز جمعه، نوزدهم مهرماه در هتل هما تهران ادامه دارد، از برخی فعالان گردشگری سلامت تجلیل و تمبر یادبود این مراسم مهر و امضا شد.

در حاشیه این کنگره نیز نمایشگاهی با حضور فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های درمان، گردشگری ورزشی، اکوتوریسم و ژئوتوریسم برگزار شده است که نمایندگان بخش خصوصی عمان، افغانستان، ترکیه و صربستان در آن شرکت کرده‌اند.

در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی که جمعی از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران و پروانه سلحشوری به عنوان نماینده مجلس که پیگیر امور گردشگری است حضور داشتند، قرار بود وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان  سخنرانی داشته باشند که نماینده‌ای از آن‌ها برای سخنرانی جایگزین نشده بود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *