بیشترین ناهنجاری حرکتی زنان روستایی تهران چیست؟


کاشی

معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بیشترین ناهنجاری قامتی و اسکلتی زنان روستایی تهران را بر اساس طرح بررسی ساختار قامتی و عملکرد حرکتی زنان روستایی استان تهران اعلام کرد.

علی کاشی، معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در گفت‌وگو با سادس، در خصوص پروژه تحقیقی با عنوان “بررسی ساختار قامتی و عملکرد حرکتی زنان روستایی استان تهران،” بیان کرد: این مطالعه به سفارش هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی و توسط پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دو فاز انجام شد که هدف کلی فاز اول این تحقیق بررسی وضعیت ساختار قامتی و ناهنجاری‌های اسکلتی عضلانی در زنان حاشیه ‌نشین روستایی استان تهران بود.

وی ادامه داد: در این تحقیق ۱۹ متغیر روی یک نمونه ۳۹۱ نفری در دامنه سنی ۱۴ تا ۷۶ سال از این جامعه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد بیشترین ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی در این گروه مربوط به حرکت “سر به جلو” است.

معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به اینکه نتایج نهایی فاز اول نشان داد، شیوع بالای ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی در بین این اقشار جامعه بالاست، گفت: در فاز دوم این طرح مجددا ۱۹ متغیر بر روی یک نمونه ۷۶۰ نفری از بانوان روستاهای حاشیه تهران مورد بررسی قرار گرفت.

کاشی افزود: کار اجرای تحقیق و جمع آوری داده‌ها نیز توسط ۱۰ خانم متخصص حوزه علوم ورزشی با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی انجام گرفت که این افراد در ابتدا در یک کارگاه دو روزه در محل پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی حاضر شده و آموزش‌های لازم برای سنجش ۱۹ متغیر مورد نظر در این تحقیق را دیده و پس از آموزش سنجش متغیرها در خصوص شیوه جمع آوری اطلاعات نیز توجیه شدند.

وی با تاکید بر اینکه خدمات اجتماعی، درمانی و رفاهی برای جمعیت روستایی و عشایری کشور به عنوان بخش از سرمایه انسانی کشور یکی از مهمترین عوامل تامین سلامت روان و تندرستی افراد این جامعه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه نتایج پژوهش های بسیاری تاثیر ورزش بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد جامعه را تایید کرده است، نتایج تحقیقات حاضر نیز نشان دهنده شیوع بالای ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی بین این اقشار جامعه بوده و این در حالی است که مطالعات نشان می‌دهد وضعیت بدنی خوب غالبا در افراد مشارکت کننده در برنامه‌های تمرینی و فعالیت‌های جسمانی دیده شده است.

به گفته معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی توجه ویژه مدیران و سیاست‌گذاران حوزه ورزش روستایی و عشایری در وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی به جهت تدوین برنامه‌های ورزشی و اصلاحی برای پیشگیری و توانبخشی امری ضروری است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *