از رکوردهای گرما در مرداد ۹۸ تا قوانینی که پاسخگوی زنان ایرانی نیست


رکورددارهای گرما در مرداد ۹۸، افزایش حقوق معلمان در طرح رتبه‌بندی، آموزش مهارتِ مالی و سایبری به سربازان و قوانینی که پاسخگوی زنان ایرانی نیست، سرخط مهمترین اخبار اداره اجتماعی سادس در روز دوشنبه (۱۱ شهریور) است.

به گزارش سادس، تحریریه اخبار اجتماعی سادس، امروز (۱۱ شهریور) ۶۳ خبر منتشر کرده است که گزیده‌ای از مهمترین این اخبار به همراه تینتر و لینک در زیر می‌آید: 

رکورددارهای گرما در مرداد ۹۸

رئیس مرکز ملی خشکسالی با تأکید بر اینکه بیشتر استان‌های ایران در ماه گذشته، افزایش دما را نسبت به میانگین بلندمدت تجربه کردند، گفت: در مرداد ۹۸بالاترین و پایین‌ترین دمای ثبت‌شده در ایران ۵۱.۶ و ۴.۲ درجه سلسیوس بوده است.

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با سادس وضعیت بارش و دمای کشور را در مرداد ماه ۹۸ تشریح و اظهارکرد: در ماه قبل، بیشترین افزایش دما در یزد اتفاق افتاد؛ به طوری که دمای این استان نسبت به بلندمدت ۲.۵ درجه سلسیوس افزایش یافت. بعد از آن استان‌ خراسان رضوی با ۲.۴ درجه سلسیوس افزایش دما رکورددار گرما در مرداد ۹۸ بود. 

طرح جایگزین جنگل‌داری؛ بازگشت چوب‌برها به جنگل؟

معاون دفتر جنگل‌داری و امور بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن ارائه جزییاتی از طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی که به طرح «جایگزین جنگل‌داری» معروف است، گفت: بر اساس این طرح چنانچه پایداری اکوسیستم به ما اجازه دهد، برداشت چوب از جنگل خواهیم داشت اما برداشت چوب تنها از جنگل‌های دست‌کاشت صورت خواهد گرفت.

محمدعلی فخاری در گفت و گو با سادس با اشاره به طرح جایگزین طرح جنگل‌داری – طرح مدیریت پایدار منابع طبیعی منطقه هیرکانی – اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها بر اساس مصوبه سال ۹۲ هیات وزیران و بند ۳ ماده ۳۸ قانون ششم برنامه توسعه مکلف است که طرح جایگزین جنگلداری منطقه هیرکانی را تهیه کند و برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به اجرا در بیاورد.

حقوق همه معلمان در طرح رتبه‌بندی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد؟

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چگونه طبق گفته سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق همه معلمان اضافه می‌شود؟ گفت: نگاه ما توزیع یکسان پول بین معلمان نیست. آن چیزی هم که گفته شده در مجموع و به‌طور کلی بیان شده است، نه اینکه برای تک تک معلم‌ها این اتفاق بیافتد. در مجموع یک افزایشی صورت می‌گیرد ولی برای کسانی که صاحب امتیاز و صلاحیت‌ها هستند.

علی الهیار ترکمن در گفت‌وگو با سادس، توضیحاتی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان و افزایش ۱۰ درصدی بودجه آن ارائه و اظهار کرد: ۱۸۰۰ میلیارد تومان از بودجه رتبه‌بندی ابلاغ شده بود و سازمان برنامه اعلام کرد ۱۰ درصد دیگر هم تخصیص می‌دهند که به همان ۲۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. در واقع این ۲۰۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده ولی هنوز تخصیص نیافته است.

اقتدار باید به آموزش و پرورش برگردد

یک استاد دانشگاه و سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه وزیر جدید آموزش و پرورش وامدار احزاب، گروه‌ها و این نماینده و آن نماینده نباشد، گفت: باید اقتدار به آموزش وپرورش برگردد.

حیدر تورانی در گفت‌وگو با سادس چند توصیه به وزیر جدید آموزش و پرورش کرد و با بیان اینکه به غیر از مسائل مالی و پولی که ترجیع بند همه اظهار نظرها شده است، چیزی که می‌تواند مهم باشد این است که وزیر بتواند سیاست مرزگستری را ترویج بدهد، اظهار کرد: مرزگستری به این معناست که وی باید دایره و حلقه بسیار بزرگی ترسیم کند که بسیاری افراد توانمند که علاقه دارند به آموزش و پرروش خدمت کنند، در حلقه مدیریتی جای بگیرند.

مرگ روزی ۴۵ تا ۵۵ نفر در تصادفات در کشور/ افزایش آمار تصادفات اتوبوس‌ها طی دو ماه اخیر

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر تشدید نظارت‌های فنی در پایانه‌های اتوبوسرانی بر لزوم استقرار پلیس راهور در پایانه‌ها تاکید کرد.

به گزارش سادس، سردار کمال هادیانفر در نشست فصلی مدیران عامل سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های کشور که صبح امروز  با حضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین مسائلی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم ایمنی ترددها در شهرها و جاده‌هاست.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند، گفت: بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی بازمی‌گردد. در شرایط کنونی ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر روی جاده‌ها ، ۷ درصد ریلی  ،۲درصد هوایی و کمتر از یک درصد نیز دریایی است.

آموزش مهارتِ مالی و سایبری به سربازان

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های تخصصی به بیش از ۴۰۰هزار سرباز در سال جاری خبر داد.

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به برگزاری چهارمین جلسه شورایعالی سیاستگذاری مهارت آموزی کارکنان وظیفه گفت: در این جلسه که با حضور فرماندهانی از ستادکل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیز وزرا و نمایندگان وزرای آموزش و پرورش، علوم، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهادکشاورزی، صنعت معدن و تجارت و معاونت توسعه مناطق روستایی رییس جمهور و روسای هلال احمر و سازمان فنی و حرفه ای و … برگزار شد، گزارش نهایی اقدامات انجام شده در حوزه مهارت آموزی سربازان در سال گذشته اعلام و تصمیمات در خصوص مهارت آموزی به سربازان در سالجاری اتخاذ شد.

قوانینی که پاسخگوی زنان ایرانی نیست

«خانواده» مهم‌ترین نهادی است که گرچه نقش پررنگی در رشد جوامع دارد اما برای شکوفایی و ارتقای خود به حمایت‌های ویژه و سیاستگذاری دقیقی نیز از سوی مسئولان نیاز دارد، به طوری که اصل دهم قانون اساسی نیز به ارتقا و استحکام بنیان این نهاد تاکید دارد. با این وجود به نظر می‌رسد برخی دیدگاه‌ها موجب ایجاد چالش بر سر راه اصلاح قوانین شده است تا جایی که مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری می‌گوید: هنوز قوانینی نداریم که زیبنده جامعه امروز زنان و خانواده باشد.

به گزارش سادس، براساس اصل دهم قانون اساسی «همه قوانین، مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط به خانواده باید در جهت آسان کردن تشکیل آن، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه‌ حقوق و اخلاق اسلامی باشد» این درحالیست که به نظر برخی دیدگاه‌ها موجب می‌شود قوانین مربوط به حوزه زنان و خانواده در عمل مورد بی‌توجهی قرار گیرد و در بسیاری از موارد خاک بخورد به‌طوری که اشرف گرامی‌زادگان- مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری – سیاست بی‌توجهی به تصویب قوانین، بی‌برنامگی در حوزه خانواده و عدم تامین اعتبار و امکانات لازم برای ارتقای سطح خانواده‌ها را از چالش‌های اصلی این روزهای حوزه خانواده می‌داند و می‌گوید: اگرچه در زمینه بهداشت و آموزش برای خانواده‌ها تسهیلات خوبی فراهم شده است اما در زمینه تدوین قوانین اجتماعی، هنوز قوانینی نداریم که زیبنده جامعه امروز زنان و خانواده ایرانی باشد. هرچند در زمینه حمایت از خانواده قوانینی نوشته و اصلاحاتی در آن اعمال شده است اما این قوانین هم به‌طور کلی نتوانسته پاسخگوی مسائل  کلان زنان باشد. 
 

۱۳ شهریور آخرین مهلت استفاده از قانون بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان

مدیرکل تامین اجتماعی غرب تهران ضمن تشریح جزئیات بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان، از اتمام مهلت تعیین شده تا چهارشنبه (۱۳ شهریور) خبر داد.

به گزارش سادس، ناهید حیدری در نشستی خبری با بیان اینکه دور جدید بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان از ۱۳ خرداد آغاز شده و تا سه ماه ادامه داشته است، گفت: این مهلت چهارشنبه (۱۳ شهریور) به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به شرایط بخشودگی جرایم بیمه‌ای اظهارکرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره رونق تولید و اقتصاد مقاومتی، تامین اجتماعی به عنوان ابزار مهم در تحقق رونق تولید مطرح است. سازمان تامین اجتماعی در همین راستا دستورالعملی را صادر و به واحدهای اجرایی ابلاغ کرد.

نمایشگاه نقاشی اوتیسمی‌ها، فروشی نکرد!

“مرا درک کن، من با پذیرش و عشق شما پیشرفت خواهم کرد”؛ این جمله شعار انجمن اوتیسم ایران است و اخیرا نیز برای شناساندن این بیماری و توانایی‌های بیمارانش، نمایشگاهی نقاشی برپا شد؛ نمایشگاهی که علیرغم انتظار برپاکنندگانش نه فروشی داشت و نه بازدیدی.

به گزارش سادس، برای تهیه گزارش این نمایشگاه نقاشی به سالن اقوام برج آزادی پا می‌گذارم. تابلوهای نقاشی را از نظر می‌گذرانم. تابلوهای کار با سیاه‌قلم، آبرنگ، گواش، کاریکاتور اشخاصی مثل بهنام بانی، ‌ عادل فردوسی‌پور و… همگی از آثاری هستند که در این نمایشگاه به بازدید عموم درآمده است.

بچه‌هایی که اثری در نمایشگاه دارند با خانواده‌هایشان آمده‌اند. برخی از آنها بهانه می‌گیرند و از والدین‌شان دور نمی‌شوند، برخی دیگر هم مشتاقانه به سراغ بازدید کنندگان می‌روند تا آنها را به دیدن اثرشان دعوت کنند و توضیح دهند که چگونه این نقاشی را  کشیده‌اند.

داروساز بیکار نداریم/ تاسیس داروخانه در مناطق محروم تسهیل شود

دبیر انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به مشکلات بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروسازان گفت: به شدت نیازمندیم که در یک سیاست‌گذاری کلانِ درازمدت، خدمات بیمه‌ای را متناسب با توانمندی‌های اقتصادی بازنگری کنیم.

دکتر سید حمید خویی در گفت‌وگو با سادس درباره آخرین وضعیت مطالبات بیمه‌ای داروخانه‌ها اظهارکرد: به طور متوسط در حال حاضر بیمه‌ها بین پنج تا هشت ماه در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها عقب هستند البته نسبت به گذشته مقداری وضعیت بهتر شده است اما به نظر من بحث بیمه موضوعی جدی است که ما به‌گونه‌ای آن را درمان علامتی می‌کنیم. بیمه‌ها توان برداشتن بار سنگینِ هزینه‌های دارویی را ندارند و به همین دلیل همواره از یک جا برمی‌دارند و به جای دیگر می‌گذارند. یک بار پرداخت مطالبات داروخانه‌های خصوصی بهتر می‌شود و داروخانه‌های بیمارستانی گیر می‌کنند و یک بار برعکس.

نظام سلامت، در حال پوست‌اندازی/ لزوم توسعه “خودمراقبتی” در کشور

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: نظام سلامت در حال پوست اندازی، تحول گفتمانی و حرکت به سمت تضمین سلامت آتیه کشور است و در این راستا باید الزامات لازم مانند توانمندسازی اجتماع محور، توسعه سهم خودمراقبتی از کل مراقبت‌های سلامت، نظام سلامت الکترونیک شامل پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، استقرار و توسعه پزشکی خانواده و حاکمیت راهنماهای بالینی، آماده و تکمیل شود.

به گزارش سادس، دکتر کیانوش جهانپور درباره حرکت نظام سلامت به سمت تضمین سلامت شهروندان افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در زمینه تضمین سلامت جامعه، توانمندسازی اجتماع محور و ارائه آموزش‌های لازم در زمینه خودمراقبتی است و در واقع باید خودمراقبتی را یکی از قطعات مهم تضمین کننده سلامت جامعه دانست و امروز ۷۵ تا ۹۰ درصد خدمات سلامت عملا سهم خود مراقبتی است و تنها ۱۰ تا ۲۵ درصد خدمات بهداشتی و درمانی از سوی نظام ارایه خدمت ارایه می‌شود.

به گزارش سادس، پربازدیدترین اخبار اداره اجتماعی سادس در ۱۱ شهریور به شرح زیر است:

حقوق همه معلمان در طرح رتبه‌بندی ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد؟

رکورددارهای گرما در مرداد ۹۸

طرح جایگزین جنگل‌داری؛ بازگشت چوب‌برها به جنگل؟

مرگ زودرس در کمین تنبل‌ها

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *