چرا کرسی هیات رئیسه فدراسیون جهانی والیبال برای پخش زنده برش نداشت؟


تیم ملی والیبال جوانان ایران

با وجود عضویت نماینده ایران در هیات رئیسه فدراسیون جهانی والیبال هیچ یک از بازی های تیم ملی جوانان در رقابت‌های قهرمانی جهان از صدا و سیمای ایران پخش نشد و باید پرسید آیا داشتن کرسی‌های بین المللی در بالاترین سطح نمی‌توانست از بروز این مشکل پیشگیری کند؟

به گزارش سادس، تیم ملی والیبال جوانان ایران توانست در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ که به میزبانی بحرین برگزار شد، با شکست سه بر دو ایتالیا در بازی فینال، تنها عنوان سومی خود در این مسابقات را که سال ۲۰۰۷ کسب شده بود را بهبود بخشیده و با تاریخ‌سازی برای نخستین بار قهرمان این رقابت‌ها شود تا والیبال ایران بالاتر از همه قدرت‌های جهانی بر قله این رشته بایستد.

تیم ملی جوانان ایران با درخشش جوانانی چون امیرحسین اسفندیار، پوریا یلی، مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت‌پور و … توانست با برتری مقابل قدرت‌های جهانی در والیبال مانند برزیل، ایتالیا و آرژانتین، این افتخار تاریخی را برای پرچم ایران کسب کند، اما افسوس که درخشش ستارگان جوان ایران در آسمان والیبال جهان در رسانه ملی جایی نداشت تا هواداران والیبال درخشش این نسل و افتخار آفرینی بزرگ را نظاره گر نباشند؛ موضوعی که ناراحتی بسیاری از اهالی این رشته را در پی داشت.

موضوع از آنجا شروع شد که سرپرست تیم ملی جوانان ایران در مصاحبه خود اعلام کرد که کشور میزبان (بحرین) به دلیل تحریم‌های سیاسی بر علیه ایران بازی‌های تیم ملی را پخش نمی‌کند و فدراسیون ایران نیز به همین دلیل پیگیر این اتفاق است تا مشکل پیش آمده برطرف شود. فدراسیون نیز اعلام کرد که از طریق فدراسیون جهانی والیبال پیگیر این موضوع است و سعی می‌کند مشکل را برطرف کند.

با توجه به این اتفاقات همه اهالی والیبال منتظر بودند که حداقل بازی فینال سروقامتان جوان از طریق رسانه ملی پخش شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد! مسئولان فدراسیون والیبال، وزارت ورزش و صدا و سیما نیز دلیل این اتفاق را تحریم‌های موجود بر علیه ایران اعلام کردند، اما نکته قابل تامل این است که آیا ایران پیش از این تحریم نبود که مسابقات و رویدادهای بزرگ جهانی مانند جام‌جهانی فوتبال، جام ملت‌های آسیا، لیگ ملت‌های والیبال و … را به صورت زنده از رسانه ملی پخش مستقیم می‌کرد؟

همچنین “حمید ایرانی‌ها” مسئول هماهنگ کننده امور ورزش بین‌الملل صداوسیما در این مورد گفت: “درخواست اول ما برای پخش زنده مسابقات جوانان ایران، روز چهارشنبه به شرکت IMG که بازوی فدراسیون جهانی والیبال یعنی FIVB برای پخش تلویزیونی مسابقات است، ارسال شد. پس از پیگیری‌های مکرر شرکت IMG نامه‌ای را برای بنده ارسال که در آن صراحتا اعلام کرده بود به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از همکاری با سازمان صدا و سیمای ایران معذور است. این تعلل IMG برای همکاری با ما ادامه داشت تا اینکه ما جوابیه این شرکت را روز شنبه یعنی روز بازی فینال دریافت کردیم. همه اسناد این صحبت‌های بنده وجود دارد.”

به گزارش سادس، با این‌ حال ما بارها شاهد بوده‌ایم که صدا و سیمای ایران بدون خرید حق پخش و از طریق مسیرهای موجود بسیاری از مسابقات بین‌المللی را به صورت زنده از طریق رسانه ملی پخش کرده است و حالا این سوال پیش می‌آید که تنها برای این مسابقات چنین امکانی وجود نداشت؟ پیش از دیدار فینال اکثر هواداران و کارشناسان والیبال تیم ایتالیا را قهرمان این مسابقات می‌دانستند که به نظر می‌رسد همین نگاه باعث شده تا صدا و سیمای ایران در این موضوع کمی سهل انگارانه با قضیه برخورد کرده و پیش زمینه‌های لازم برای پخش زنده این مسابقه را فراهم نکرده باشد. با توجه به این شرایط بهتر است برای روشن شدن کامل موضوع، سازمان صدا و سیما در صورت صحت صحبت‌های حمید ایرانی‌ها، مدارک و مکاتبات خود با فدراسیون جهانی را در رابطه با این موضوع، ارائه کند.

همچنین قابل توجه است که این ادعای مسئولان در حالی بود که بسیاری از نرم افزارهای اینترنتی بازی تیم ملی را به صورت مستقیم و با کیفیتی نسبتا مطلوب پخش کردند و مشکلی از این جهت وجود نداشت.

محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش به عنوان یک ایرانی که عضو  هیات رئیسه فدراسیون جهانی است، در این‌ مورد گفت: بنده شخصا در این مورد با فدراسیون جهانی مکاتباتی را انجام دادم که FIVB گفت بازی‌ها به صورت اینترنتی قابل پخش است، اما مسئولان صدا و سیمای ایران برای اینکه بتوانند با کیفیت مطلوب بازی را پخش کنند، از طریق IMG سیگنال خوبی دریافت نکردند. با این حال بنده به عنوان یک ایرانی و نه به عنوان عضو فدراسیون جهانی همچنان پیگیر این موضوع خواهم بود تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.”

والیبال ایران به واسطه درخشش ستارگانش در مسابقات بین‌المللی متعدد اکنون یکی از قدرت‌های دنیا است که بر همین اساس شاهد وجود نمایندگانی از ایران در بدنه فدراسیون جهانی هستیم. ضمن اینکه مسئولان فدراسیون والیبال ایران بارها اعلام کرده‌اند رابطه FIVB با ایران خوب است. حال با وجود این صحبت‌ها، آیا مسئولان فدراسیون ایران نباید با رایزنی‌های به موقع از این شرایط ایده‌آل به سود ایران استفاده می‌کردند تا این تاریخ‌سازی به صورت پخش زنده از رسانه ملی انعکاس داده می‌شد؟

تیم ملی ایران تا قبل از فینال ۷ بازی را در مسابقات قهرمانی جهان انجام داد که در هیچ یک از این دیدارها بحث پخش زنده مسابقه مطرح نبود و به نظر می‌رسد اصلا فدراسیون والیبال ایران به دلیل شرایط مدیریتی نامعلومی که دارد به فکر پخش زنده بازی‌ها نبوده است. ضمن اینکه داورزنی اعلام کرد برای بازی فینال پیگیری‌هایی را انجام داده است، در حالی که این اقدامات باید پیش از شروع بازی‌ها صورت می‌گرفت.

این مسئله چنین دیدگاهی را به وجود می‌آورد که شاید مسئولان فدراسیون و ورزش ایران فکر نمی‌کردند تیم ملی بتواند تا بازی ‌پایانی پیش رفته و عنوان قهرمانی را کسب کند و در انجام رایزنی‌ها برای پخش زنده بازی‌ها و خصوصا دیدار فینال، سهل انگاری کرده‌اند!

با این شرایط بار دیگر به نظر می‌رسد که عدم ثبات مدیریت در فدراسیون والیبال شیرینی این افتخار آفرینی بزرگ توسط شیر بچه‌های این مرز و بوم را به دلیل عدم صحت در انجام امور کاری و بین‌المللی، اندکی به تلخی کشاند. امید می‌رود وزارت ‌ورزش هر چه سریع‌تر تکلیف فدراسیون این رشته پر طرفدار را مشخص کند تا با ثبات مدیریت در راس آن، دیگر شاهد چنین سهل انگاری‌هایی نباشیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *