مرگ سالانه ۳۱۳ هزار تن در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر


وزیر بهداشت با اشاره به هزینه‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و با بیان اینکه از ۳۸۰هزار مرگ سالانه در کشور، ۳۱۳ هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: این امر نشان می‌دهد که ورود فعال به حوزه بیماری‌های غیرواگیر باید در اولویت قرار گیرد.

افتتاح اولین سامانه مصور سازی اطلاعات جمعیتی سلامت و بیماری در ایران با حضور وزیر بهداشت، معاون بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و …در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش سادس، در این نشست دکتر سعید نمکی با تشکر از اصحاب رسانه که در روزهای سخت یاری رسان نظام سلامت بودند، گفت: ما پس از انقلاب دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم؛ افزایش طول عمر مردم، توسعه شبکه بهداشتی کشور، افزایش پوشش واکسیناسیون، افزایش تعداد دانش آموختگان پزشکی و غیره از دستاوردهایی بود که توانست ما را در عرصه جهانی به عنوان یک الگوی موفق معرفی کند.  

وزیر بهداشت ادامه داد: گذر از این ایام باعث شد که دیگر در سیاه چاله بیماری‌های واگیر قرار نداشته باشیم. بنده افتخار داشتم ۳۰ سال پیش در اداره کل بیماری غیر واگیر به هموطنانم خدمت کنم. برای من محرز بود که عدم کنترل بیماری‌های غیر واگیر می‌تواند آسیب‌های زیادی داشته باشد. گرچه روند مدیریتی در وزارت بهداشت به تعطیلی و ادغام این اداره کل منجر شد، اما خوشبختانه من به عنوان یک سرباز نظام سلامت سه دهه پیش زمانی که کسی حتی در این مسیر چراغی روشن نکرده بود، توانستم اولین شمع راه را روشن کنم.

نمکی ادامه داد: اگر چه امروز  توجه به بیماری‌های واگیر مانند اچ‌ای‌وی و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و غیره در کشور اهمیت بالایی دارد، اما تفسیر مرگ‌های سال‌های گذشته و همچنین ناتوانی‌های ایجاد شده در افراد به ما نشان می‌دهد که کنترل بیماری‌های غیر واگیر بسیار مهم است.

وی افزود: در سال‌های گذشته از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه، ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیر واگیر و ۲۵ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های واگیردار بوده است. در این میان حدود ۱۰۰ هزار مرگ به دلیل ابتلا به فشار خون و عوارض ناشی از آن اتفاق افتاده است  که این امر تاثیری زیاد بر بودجه و اقدامات سیاست گذاران عرصه سلامت دارد و نشان می‌دهد ورود فعال به حوزه بیماری‌های غیر واگیر باید در اولویت قرار گیرد. تفاوت در بیماری‌های غیر واگیر و بیماری‌های واگیر دار نشان می‌دهد نوع سیاست گذاری در این بخش نیز باید متفاوت از یکدیگر باشد.

نمکی ادامه داد: اگرچه که آموزش یکی از ارکان کمک کننده در حوزه سلامت بود، اما توسعه زیر ساخت شبکه بهداشتی، درمانی بسیار کارآمد بود؛ هرچند که نمی‌توان از تاثیر آموزش و تربیت  متخصصین غافل شد. وجود هزینه‌های سنگین در بیماری‌های غیر واگیر سبب می‌شود که ما نیاز به مشارکت بین بخشی داشته باشیم.

وی افزود: در روزگاری ما توانستیم با پنج دلار افراد را علیه شش بیماری مهلک واکسینه کنیم، اما در حال حاضر درمان سرطان با استفاده از ارزان‌ترین داروها، معادل یک دوره کامل واکسیناسیون کودکان در یک روستای بزرگ می‌شود. همچنین بستری شدن بیماری در آی سی یو در ارزان‌ترین کشور کمتر از ۵۰۰ دلار نیست. این نگاه باعث شد بیشتر به سمت کنترل بیماری‌های غیر واگیر که سردمدار آن فشار خون است، برویم.

ادامه دارد  

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *