نورمهال را زخمی کردند

حرف و حدیث‌های پیش‌بینی شده برای آغاز کار گودبرداری در چند قدمی «نورمهال» همدان، بالاخره عملی شد و بیل مکانیکی صبح چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت زمینِ عرصه‌ی این عمارت تاریخی را زخمی کرد.

به گزارش سادس، ۱۰ ماه از مطرح شدن نخستین هشدارها درباره‌ی وضعیت عمارت تاریخی «نورمهال» و صحبت‌ها، جلسات و قول و قرارها از کمیته امداد به عنوان مالک و شهرداری و میراث‌فرهنگی همدان می‌گذرد، در این میان قول و قرارها بعد از درخواست‌های مکرر دوستداران میراث فرهنگی استان و بخصوص وارد شدن هنرمندان همدانی به این ماجرا به دادن زمینِ معوض به کمیته امداد ختم شد؛ درخواستی که بعد از گذشتِ این مدت پشت گوش انداخته شده و به نظر می‌رسد، همه ترجیح داده‌اند سکوت کنند تا این ساخت وساز هم انجام شود!

حسین زندی – فعال میراث فرهنگی همدان – در گفت‌وگو با سادس می‌گوید: هر چند هنوز مجوزی از طرف میراث فرهنگی برای آغاز کار پیمانکار در عرصه‌ی این محوطه‌ی تاریخی صادر نشده است، اما مالک یا پیمانکار با در دست داشتن مجوز سال ۹۵ شهرداری همدان، صبح امروز (چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت) کار خاکبرداری را آغاز کرد که در تماس دوستداران میراثی استان با پلیس «ساختمان شهرداری» و «یگان حفاظت» در میراث فرهنگی جلوی کار گرفته شد.

او با تاکید بر این‌که در حال حاضر کار متوقف شده، اما مالک به هر حال پیگیر کارِ ساخت‌وساز است، ادامه می‌دهد: تا کنون متأسفانه نه استاندار جواب درستی در این زمینه می‌دهد و نه شهرداری. پیش از این رئیس شورای شهر از واگذاری زمین معوض صحبت کرده بود، اعضای شورا نیز همگی دنبال این قضیه بودند که باید ساختمان نورمهال حفظ شود و گودبرداری در کنار آن انجام نشود، اما متأسفانه امروز همه‌ی آن‌ها اما سکوت کرده‌اند.

وی با اشاره به سکوت کمیته امداد و انجام نشدن هیچ واکنشی از سوی آن‌ها در این زمینه، می‌افزاید: زمین از طرف کمیته امداد به یکی از صندوق‌های تخصصی این کمیته داده شده و آن را به پیمانکاری داده‌اند که کار ساخت‌وساز را انجام دهد، آن‌ها نیز بدون گرفتن هیچ مجوز و استعلامی از میراث‌فرهنگی کار گودبرداری را آغاز کرد.

به گفته‌ی این فعال میراث فرهنگی استان همدان، متأسفانه با وجود همه‌ی پیگیری‌ها و فرستادن پرونده به سازمان میراث فرهنگی در تهران، به دلیل این‌که نتوانستند اقدام درستی در این زمینه انجام دهد، سازمان میراث‌فرهنگی نیز هنوز با قاطعیت وارد این موضوع نشده است.

او در ادامه به نامه‌ی پرویز پرستویی، امیر شهاب رضویان و محمدحسین حلیمی در دوم اردیبهشت به استاندار همدان و دفاع ۵۰۰ نفر از فعالان مدنی و اهالی رسانه از این نامه اشاره می‌کند که درخواست کرده بودند تا پروژه‌ی ساخت برج‌های دو قلو در عرصه‌ی عمارت نورمهال متوقف شود و ادامه می‌دهد: هنوز هیچ جوابی از سوی استانداری به این نامه داده نشده است.

زندی پیشنهاد جدیدی برای برطرف کردن این موضوع از سوی فعالان میراث فرهنگی همدان بیان می‌کند که براساس آن، با توجه به تخریب باغ ذوالریاستین در سال‌های گذشته و مالکیت شهرداری استان در ۷۵۰۰ متر از آن باغ، ادامه می‌دهد: شهرداری اکنون قصد واگذار کردن آن زمین دارد، پیشنهاد می‌کنیم به جای زمین نورمهال، زمین معوض را از آن باغ در اختیار کمیته امداد قرار دهد تا این مشکلات برطرف شود.

خبرنگار سادس، تلاش کرد در تماس با علی مالمیر – مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان همدان – و رضوان سلماسی – عضو شورای شهر – این استان، توضیح آن‌ها درباره‌ی اقدامات انجام شده برای برطرف کردن این مشکل جویا شود، اما به دلیل حضور در جلسات متعدد موفق به صحبت با آن‌ها نشد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *