دولت نه، مجلس مقصر وضعیت کنونی فوتبال است


لیگ برتر فوتبال / فساد در فوتبال

یک مدیرعامل باشگاه لیگ برتری فوتبال می‌گوید مشکلات مالی کنونی تیم‌ها به خاطر وجود نوعی تعارض در فوتبال بین خواستن و نخواستن است.

به گزارش سادس، با وجود سپری کردن بیش از ۱۸ دوره از لیگ برتر فوتبال ایران، اکثر تیم‌ها از جمله استقلال و پرسپولیس و حتی تیم‌های دولتی و با پشتوانه هم از مشکلات مالی در امان نماندند و روزی نیست که خبر از اعتصاب و تمرین نکردن بازیکنان یک تیم لیگ برتری منتشر نشود.

مسعود رضائیان، مدیرعامل پیشین فولاد خوزستان در گفت‌وگو با سادس، درباره همه‌گیری مشکلات مالی تیم‌های ایرانی در نیم فصل دوم مسابقات لیگ برتر گفت: سرنوشت و داستان تیم‌ها دچار نوعی تعارض بین خواستن و نخواستن است. خواستن از سوی افرادی است که اختیاری ندارند و صرفاً دوستداران و علاقه‌مند به فعالیت و موفقیت تیم‌های خود هستند.

گروه‌های تأمین کننده بودجه، علاقه‌مند به تیم‌داری نیستند

او با اشاره به گروهی که “علاقه‌مند به تیم‌داری نیستند اما بودجه آن‌ها را تأمین می‌کنند، ” یادآور شد: گروه‌های تأمین کننده بودجه در سمت نخواستن هستند و علاقه‌ای به تیم‌داری ندارند. تیم‌داری در فوتبال به جز زحمت، دردسر، پاسخگویی و نتیجه نگرفتن برای آن‌ها سودی ندارد و به همین دلیل علاقه‌مند به تیم‌داری نیستند. این گروه در بعضی مواقع تحت تأثیر قرار می‌گیرند. آن‌ها در محاسبات خود در ابتدای فصل، به این نتیجه می‌رسند که کار را جلو ببرند اما بیش‌تر آن‌ها تا نیم فصل قادر به تأمین منابع مالی تیم نیستند.

مدیرعامل پیشین فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: وقتی که نمی‌توانند مطالبات بازیکنان را پرداخت کنند، تیم وارد سرازیری می‌شود و در نتیجه قادر به تأمین هزینه‌های جاری هم نیست. همه می‌دانند که برخی تیم‌ها برای تأمین هزینه سفر، پول اتوبوس را از بازیکنان می‌گیرند.

داستان یکی است، بدهکارها هر سال عوض می‌شوند

رضائیان با اشاره به دلایل بروز مشکلات مالی در نیم فصل دوم مسابقات، گفت: بازیکنان در آستانه شب عید، دنبال پول هستند. این موضوع ربطی به اقشار خاصی از جامعه ندارد بلکه همه برای عید دنبال منابع مالی هستند و هر روز دلسردتر می‌شوند و تا پایان فصل با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند. داستان بدهکاری تیم‌ها هر سال تکرار می‌شود و فقط چهره‌ها عوض می‌شوند.

برای تیم‌داری در لیگ، دست به دامن ۱۰۰۰ نفر می‌شویم

مدیرعامل پیشین نفت مسجد سلیمان در واکنش به اینکه چرا متولیان فوتبال به خصوص فدراسیون و سازمان لیگ با علم به این شرایط، جلوی تکرار این وضعیت را نمی‌گیرند؟ تاکید کرد: فدراسیون و سازمان لیگ جلوی من را می‌گرفت و می‌گفت اگر بدهی‌ها را ندهید، نمی‌توانید شرکت کنید. ما ۱۰۰۰ نفر را می‌دیدیم و دست به دامن افراد مختلف می‌شدیم که تیم را در لیگ برتر حفظ کنیم. فشار ما هم روی فدراسیون زیاد بود. یکی از آن‌ها خود من هستم که این کار را انجام می‌دادم. هر سال با التماس، خواهش و صرف اعتبار خودم، تیم را در لیگ برتر حفظ می‌کردم. از عشق و علاقه مردم می‌گفتم. این داستان همچنان ادامه دارد. شاید روضه را افراد مختلف بخوانند اما داستان همین است.

فدراسیون به ناچار اهرم فشار را شل می‌کند

او همچنین درباره نقش فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درباره راهکار برون‌رفت تیم‌ها از این وضعیت اظهار کرد: اگر همه چیز سر جای خودش بود و تیم قهرمان لیگ دسته یک یا لیگ برتر درآمد هنگفتی به دست می‌آورد، الان هیچ تیمی مشکل نداشت. چون فدراسیون نمی‌تواند درآمد ما را بدهد، اهرم فشار را شل می‌کند که تیم‌ها نفس بکشند. من به فدراسیون می‌گفتم اگر حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی را می‌دادید، من هم برای اداره تیم مشکلی نداشتم.

دولت نه، مجلس و نمایندگان مقصر هستند

رضائیان درباره انتقادات از نقش دولت در بدهکاری تیم‌ها به خاطر تیم‌داری در لیگ برتر و کمک مالی نکردن به تیم‌ها به دلیل قوانین مجلس، گفت: نقش دولت را در این شرایط کمتر می‌بینم. اگر همین امروز می‌گفتند پول مناسبی از طریق تیم‌داری حاصل می‌شود، مردم تیم‌ها را به قیمت ۱۰۰۰ میلیارد می‌خریدند. مناقصه‌های بزرگ انجام می‌شد و تیم‌ها به قیمت گزافی به فروش می‌رفتند.

او تصریح کرد: مجلس قانون‌گذاری می‌کند و می‌گوید حمایت دولت از تیم‌ها و باشگاه‌ها ممنوع است. وزارت نفت علاقه‌ای به انحلال تیم‌ها نداشت. نماینده‌ها به صورت تک به تک به نهادها و وزارتخانه‌ها می‌گویند به تیم فلان شهر کمک کنید اما وقتی دور هم می‌نشینند، قانون تصویب می‌کنند که نباید از طریق دولتی به تیمی کمک شود!

مدیرعامل پیشین ملوان بندرانزلی یادآور شد: مشکل از مجلس است که نماینده‌اش از همه جا می‌خواهد به تیم کمک کنند. مشکل بعدی صداوسیماست که پول نمی‌دهد. مجلس نمی‌تواند جلوی صداوسیما بایستد و صداوسیما هم تابع تصمیم دولت و مجلس نیست.

صداوسیما قانون‌مدار نیست

او درباره به اینکه مگر ممکن است نهادی تابع قانون نباشد؟ گفت: می‌بینید که صداوسیما قانون‌مدار نیست. حق پخش مسابقات لیگ برتر پرداخت نمی‌شود. در سوی دیگر اگر شبکه‌ای خارج از صداوسیما و ایران بخواهد حق پخش را بخرد، اجازه نمی‌دهند. خودمان جلوی او را می‌گیریم. ثالثاً اگر تلویزیون نباشد، تبلیغات دور زمین معنی ندارد. کسی که کنار زمین است، می‌خواهد ۹۰ دقیقه دیده شود.

این مدیرعامل فوتبال و تیم‌های لیگ برتری گفت: اقتصاد تعادلی ایده‌آل را در نظر بگیرید؛ محصولی به عنوان فوتبال تولید می‌شود، هر کسی بیش‌تر پول بدهد، می‌تواند صاحب حق پخش شود. هر شبکه‌ای پول بدهد، می‌تواند صاحب پخش شود اما رقابتی وجود ندارد. الان باید یک پولی هم بدهیم که بازی تیم‌مان پخش شود. در لیگ‌های پایین‌تر برخی از باشگاه‌ها برای پخش کردن بازی تیمشان باید هزینه پرداخت کنند. اگر کسی این را بفهمد قاعدتاً باید درب باشگاه را ببندد. به جای فروش پیراهن باشگاه، با پول لباس می‌خرند. فروش پیراهن هم وارد هزینه‌ها می‌شود و می‌گویند این البسه به خاطر هوادار است.

سایپا و پیکان دیگر جزیره امن نیستند

او درباره مشکلات مالی تیم‌هایی مانند سایپا و پیکان نیز اظهار کرد: زمانی سایپا و پیکان جزیره امن بودند. می‌گفتند این تیم‌ها بی دردسر هستند اما آن‌ها را هم از دست دادیم. بعد نوبت بقیه صنایع می‌شود.

رضائیان در واکنش به اینکه در شرایط فعلی فقط تیم‌ها خصوصی مشکل مالی ندارند که آن‌ها هم صرفاً هزینه می‌کنند و برگشت سرمایه در کار نیست، گفت: زمانی هم فکر می‌کردیم که راه آهن مشکلی ندارد. ناگهان این تیم ثروتمند شد اما ناگهان هم سقوط کرد. نمی‌خواهم بگویم آن اتفاق برای تراکتورسازی و سایر تیم‌های خصوصی می‌افتد اما درآمدی از این تیم‌ها حاصل نمی‌شود بلکه پول به تیم تزریق می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *