راهبری صفر تا صد پتروشیمی کردستان در بانک توسعه صادرات

در سفری که اعضای هیات مدیره بانک توسعه صادرات به همراه برخی از مدیران و کارشناسان اعتباری این بانک پایان هفته گذشته به استان های کردستان و کرمانشاه داشتند، ضمن بازدید از پروژه های در دست احداث این منطقه به بررسی مشکلات صادرکنندگان و شعب بانک توسعه صادرات در این استان ها پرداخته شد.

به گزارش سادس به نقل از رویکرد این بانک یکی از پشتوانه های تامین مالی پروژه پتروشیمی کردستان به عنوان بزرگترین طرح های ملی پتروشیمی به شمار می آید.

در این سفر مدیران و کارشناسان بانک توسعه صادرات ضمن بازدید از این طرح، از شرکت های پتروشیمی کرمانشاه، پلیمر کرمانشاه و صنایع غذایی رژین تاک نیز بازدید کردند.

رضا ساعدی فر، مدیر اعتبارات بانک توسعه صادرات در حاشیه این سفر گفت: مجموعه شرکت های پتروشیمی و پلیمر کرمانشاه با حدود ۵۰۰ میلیون دلار صادرات سالانه از مشتریان قدیمی بانک به حساب می آیند که بازارهای اصلی آنها در منطقه عراق، ترکیه و هند است.

وی افزود: پتروشیمی کرمانشاه جزو اولین واحدهای خط لوله اتیلن غرب است که نقش بسزایی در تولید، صادرات و اشتغالزایی منطقه دارد. در سالهای گذشته تامین مالی این طرح از طریق صندوق توسعه ملی دنبال می شد که با وقفه مواجه شد و در حال حاضر مجدداً تامین مالی آن از طریق بانک توسعه صادرات با استفاده از منابع صندوق در حال پیگیری است. البته تسهیلات سرمایه در گردش پتروشیمی کرمانشاه در حال حاضر از بانک تامین می شود.

ظرفیت سنجی تامین مالی در صنایع پایین دستی پتروشیمی
رئیس اداره صادرات کالا در بانک توسعه صادرات نیز در این باره افزود: در بازدیدهایی که از طرح ها پتروشیمی منطقه داشتیم، ظرفیت سنجی برای تامین مالی صنایع پایین دستی پتروشیمی توسط بانک توسعه صادرات مورد بررسی قرار گرفت.

سید حسن حسینیان گفت: صنایع پایین دستی پتروشیمی با تولید ارزش افزوده بالا امکان تکمیل زنجیره ارزش در کشور را فراهم می کنند و سودی که نصیب خارجی ها می شود را به داخل کشور می آورند.

وی ادامه داد: پتروشیمی کردستان که در روز دوم سفر مدیران مورد بازدید قرار گرفت، طرح بزرگ و قابل اهمیتی است که علاوه بر منافع ملی و کشوری، سهم زیادی از اشتغال در استان را پوشش خواهد داد و همچنین ظرفیت خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه فراهم می کند.

بانک توسعه صادرات، لیدر سندیکای پتروشیمی کردستان
رئیس گروه کارشناسی نفت و پتروشیمی بانک توسعه صادرات نیز در ادامه تشریح کرد: پتروشیمی کردستان اولین پروژه ای است که بانک بصورت سندیکایی وارد تامین مالی آن شد. دو بخش ارزی و ریالی در این فرایند وجود دارد.
رضا رضایی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: در بخش ارزی پروژه بانک توسعه صادرات با مشارکت بانک تجارت و ملت تامین مالی این طرح را بر عهده دارند. بانک توسعه صادرات بخش اعظم هزینه ارزی طرح معادل ۱۱۰ میلیون یورو را در این بخش تامین مالی کرده است، بانک تجارت ۷۸ میلیون یورو و بانک ملت نیز ۲۷ میلیون یورو مشارکت داشته اند.
وی افزود: در بخش ریالی نیز بانک توسعه صادرات با تامین مالی ۲۲۰ میلیارد ریال و بانک تجارت با سهم ۱۸۷ میلیارد ریالی حضور داشتند. بانک صادرات ایران نیز در این بخش ۲۵۰ میلیارد ریال از تامین مالی ریالی پروژه را به عهده داشته است.
این کارشناس اعتباری بانک توسعه صادرات تاکید کرد: در دو بخش ارزی و ریالی، بانک توسعه صادرات لیدر سندیکای تامین مالی پروژه بوده است و از صفر تا صد پروژه را در تمامی مراحل رصد کرده است. این بانک نظارت و اجرای تامین مالی، گشایش اعتبارها و پشتیبانی اصلی طرح در مسیر اجرا را به عهده داشته است.

رضایی افزود: طرح پتروشیمی کردستان از مردادماه ۸۹ کلید خورد و در حال حاضر حدود ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پروژه کردستان به امید خدا در بهمن ماه به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: خط اتیلن غرب از پتروشیمی کاویان تا پتروشیمی مهاباد حدود ۲۲۰۰ کیلومتر است. پتروشیمی کردستان به عنوان یکی از طرح های این خط بعد از تکمیل نهایی ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک برای این خط تامین خواهد کرد. لازم به ذکر است پلی اتیلن سبک محصول رده بالای جهانی است که فرایند تولید آن از پلی اتیلن سنگین پیچیده تر است و کاربردهای بیشتری دارد. همچنین قیمت و تقاضای پلی اتیلن سبک در بازار جهانی بیشتر است.

کارشناس اعتباری طرح افزود: خط اتیلن غرب در راستای محرومیت زدایی، ایجاد اشتغال و توزیع عادلانه درآمد در مناطق غرب و شمال غرب کشور ایجاد شد. احداث این طرح ریسک سرمایه گذاری را در سطح کشور توزیع می کند، خطر امنیتی مناطق را کاهش میدهد و اشتغال و رفاه حاصل از طرح ها را در سطح کشور توزیع می کند.

وی گفت: پیش بینی می شود خط اتیلن غرب بعد از تکمیل طرح های در دست اجرای آن ۲ میلیارد دلار صادرات داشته باشد.

رضایی افزود: پتروشیمی کردستان در این میان ۱۴۰۰ میلیارد تومان در سال فروش خواهد داشت و بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ شغل را بطور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.

نگاه بانک توسعه صادرات بعنوان تنها بانک تخصصی حامی صادرات در کشور به صنایع پتروشیمی با توجه به ارزآوری مستقیم آن و تولید بیش از نیاز داخلی به منظور صادرات این محصولات متفاوت است چرا که مزیت های نسبی و رقابتی خاص این صنایع می تواند سهم خوبی را در این حوزه از آن کشور کند. بانک توسعه صادرات با درک صحیحی از پتانسیل ها که مزیت هایی چون خوراک ارزان،موقعیت خاص جغرافیایی کشور ، نیروی انسانی متخصص و دانش فنی آن را دوچندان می سازد، با جذب مشتریان این بخش از صنایع کشور در جهت توسعه این صنعت عظیم و رو به رشد گام بر می دارد.

از آنجایی که صنایع پتروشیمی دارای ارزش افزوده بالایی در بخش های سرمایه و اشتغال هستند، این بانک با اهتمام به تامین مالی این پروژه ها ضمن توجه به صنایع بالادستی این صنعت به صنایع پایین دستی نیز توجه ویژه ای دارد.
بررسی ها نشان می دهد از مجموع پروژه های تامین مالی شده توسط بانک توسعه صادرات حدود ۲۰ درصد توسعه ای و ۸۰ درصد ایجادی هستند. بانک توسعه صادرات درارائه تسهیلات به صنایع پتروشیمی بالغ بر ۷۵ درصد سرمایه طرحهای مصوب را تامین مالی می کند. روشهای تامین مالی صادرات این صنایع در بانک در قالب عقود اسلامی است و به شیوه های کوتاه مدت و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی انجام می پذیرد.

گفتنی است، سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن در پتروشیمی کردستان تولید می شود. پتروشیمی کردستان در شش کیلومتری شهر سنندج و در زمینی به مساحت ۱۳۰ هکتار احداث شده است. کل اعتبارات ارزی پروژه به مبلغ ۲۱۵ میلیون یورو است که بانک توسعه صادرات ۱۱۰ میلیون یورو از آن را تامین مالی کرده و مابقی این رقم با مشارکت بانک های ملت و تجارت تامین شده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *