جهان فقط آمریکا و کشورهای اروپایی نیست


وزیر بهداشت گفت: به سخنان دکتر ظریف که اخیرا در دوحه بیان کرد، اعتقاد دارم که شرایط دنیا تغییر کرده و جهان فقط آمریکا و کشورهای اروپایی نیست و ارتباطات در جهان بسیار وسیع‌تر شده و انتخاب‌های متعددی مقابل ملت‌ها قرار دارد.

به گزارش سادس، دکتر سید حسن هاشمی در دیدار رودریگو دی آزردو سفیر برزیل در ایران اظهار داشت: برزیل یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی در جهان است و می‌توانیم از این فرصت با توجه به شرایط جدید، استفاده کنیم و بعد از خروج آمریکا از برجام، یکی از اهداف و مقاصد ما در وزارت بهداشت برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه، برزیل است.

هاشمی ضمن ابراز امیدواری از تدوام همکاری‌های مشترک خوب و مثبت ایران و برزیل در دولت جدید برزیل، خاطرنشان کرد: باید ببینیم صادرات محصولات سلامت محور ایران به برزیل چه میزان است؟ آیا تیم جدید دولت برزیل علاقه‌مند به ادامه همکاری‌های قبلی با ایران هستند؟ و بانک‌های برزیل تا چه میزان آماده همکاری با ایران و فاینانس در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را دارند؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت باشد، فقط مشکل مهمی که برای تقویت روابط دو کشور باقی می‌ماند این است که به دلیل فاصله و مسافت طولانی دو کشور، شناخت بخش خصوصی و حتی بخش دولتی ایران از توانمندی‌های کم نظیر برزیل، اندک است که باید برای آن چاره‌جویی کرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: شخصا اعتقاد دارم که برزیل، بیشتر از برخی کشورها به ویژه اروپا می تواند در حوزه فناوری تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی، واکسن و حتی ساخت و اداره بیمارستان‌ها به ایران کمک کند و مهم است که این باور نیز در سایر ارکان وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بخش خصوصی ایران، ایجاد شود. بنابراین رفتار وزارت خارجه و بخش بازرگانی برزیل مهم است که اراده همکاری و استفاده از این فرصت را داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه باید برای همیشه از اروپا و آمریکا ناامید شویم، افزود: متاسفانه برای چندمین بار است که تحریم‌های ظالمانه و یکجانیه علیه ایران اعمال می‌شود. بنابراین نگاه ما در این نوبت از تحریم‌ها به خارج از اروپا و آمریکا، باید بلند مدت باشد و فقط محدود به زمان تحریم نشود و طبیعی است که این شرایط پایدار نخواهد ماند و حتما شرایط امروز تغییر خواهد کرد.

وزیر بهداشت افزود: اعتقاد دارم که باید از فرصت‌هایی مانند برزیل استفاده بهتری کنیم. بنابراین در این تهدید جدید، فرصتی که وجود دارد، این است که با بازارهای جدید آشنا شویم و از فرصتی که آنها فراهم می‌کنند استفاده کنیم تا بتوانیم به اهداف خودمان که تحقق اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید داخلی، ایجاد اشتغال، خودکفایی و تهیه محصولات مورد نیاز با کیفیت، قیمت و شرایط مناسب است، دست پیدا کنیم.

بنابر اعلام وبدا، هاشمی با اشاره به سفر اخیر خود به هندوستان، گفت: خوشحالم که هندوستانی‌ها بهتر از برخی کشورها، شرایط جدید را درک کرده‌اند و برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند تا بتوانند در این شرایط، بازار بلند مدتی را در ایران پیدا کنند.

هاشمی گفت: ترکیه علاقمند است که از فرصت و شرایط جدید برای ارتقای روابط با ایران، حداکثر استفاده را ببرد و خوب است که ایران، انتخاب‌های متفاوتی پیش رو داشته باشد و شخصا بیش از همه، علاقه‌مند هستم که بتوانیم به فرصت‌های ناشناخته و تجربه نشده‌ای که تا امروز به آن کم توجه بودیم، دست پیدا کنیم؛ به ویژه اینکه محصولات برخی از کشورها در ایران، خوشنام نیست و شاید مسئول آن، برخی افراد  سودجویی هستند که محصولات مرغوب را به خاطر سودجویی، به کشور وارد نمی‌کنند اما خوشبختانه این حساسیت در بین مردم و بازار نسبت به محصولات برزیلی وجود ندارد.

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز به کار دولت جدید برزیل در ماه ژانویه گفت: ارتقای روابط ایران و برزیل در همه حوزه‌ها، مقدار زیادی به رفتار دولت جدید برزیل مربوط می‌شود، اما خوب است همه بدانند که امروز و علی رغم تحریم، بیشترین واردات ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از آمریکا و کشورهایی اروپایی است. بنابراین دولت‌های دیگر باید مراقب منافع شرکت‌های خودشان باشند.

هاشمی یادآور شد: باید منتظر شویم که تا ماه‌های آینده، دولت جدید برزیل در این کشور مستقر شود. البته درست است که بخش خصوصی در برزیل، قدرت و توانمندی بالایی دارد، اما سیاست خارجی و سیاست‌های بانک مرکزی این کشور در  ارتقا این روابط، مهم است و شخصا امیدوارم که بتوانیم در حوزه سلامت که جنبه انسانی دارد، با برزیل، روابط اقتصادی گسترده‌ای را آغاز کنیم و امیدواریم که با تلاش سفیر برزیل در ایران، این امر محقق شود و بعد از بازگشت سفیر از برزیل برای تعطیلات کریسمس، کارگروه مشترکی بین دو کشور تشکیل شود و هیات‌هایی به دو کشور سفر کنند تا به اهداف مورد نظر برسیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *