طراحی دوره "تحکیم سواد" ویژه نوسوادان


رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه عدم کاربرد مطالب آموخته شده در افراد نوسواد موجب بازگشت به بی‌سوادی می شود، از طراحی دوره آموزشی "تحکیم سواد" خبر داد.

به گزارش سادس، علی باقرزاده با بیان اینکه بزرگسالان باسواد به میزان فراموشی آموخته‌های قبلی، مطالب جدید را فرا می‌گیرند، گفت: اگر فارغ التحصیلان مجدد امتحان دهند، نمرات اولیه را کسب نمی‌کنند و در اینجا فراموشی اتفاق افتاده است که در افراد نوسواد بازگشت به بی‌سوادی اتفاق می افتد.

وی بی‌کیفیتی آموزش را موجب بازگشت به بی سوادی دانست و افزود: صلاحیت و توانایی معلم در اینجا نقش آفرین است و باید دید این معلم به روش تدریس و موضوع چقدر تسلط دارد.

باقرزاده برنامه درسی کتاب، محتوا و روش‌ها و بسته های آموزشی را از دیگر موارد تاثیرگذار در بازگشت به بی‌سوادی خواند و تصریح کرد: این آموزش باید با مراحل رشد و تحول فرد متناسب باشد. انگیزه فرد مسئله دیگر است و باید بررسی شود افراد نوسواد از چه حافظه و سرعت یادگیری برخوردارند.

باقرزاده همچنین نور، تهویه و تکنولوژی آموزش در کلاس‌های درس را در این مورد موثر دانست و گفت: کاهش کیفیت آموزش به عدم یادگیری می‌انجامد که نتیجه آن، بازگشت به بی‌سوادی است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه عدم کاربرد مطالب آموخته شده در افراد نوسواد موجب بازگشت به بی‌سوادی می شود، گفت:  فضای بصری شهرها پر از تابلو نوشته‌ها و اطلاعات نوشتاری است که اطلاعات فرد نوسواد را تحکیم و تثبیت می‌کند درحالیکه افراد نوسواد روستاها، ۵۰ درصد از آموخته‌ها را فراموش می‌کنند و به نقطه اول باز می‌گردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با بیان اینکه سواد صرفا خواندن و نوشتن نیست، تصریح کرد: سواد سیاسی، رسانه‌ای، عاطفی، اجتماعی و یا اقتصادی نیازمند خواندن و نوشتن به عنوان مهارت‌های پایه است، ولی گروه بزرگسال کم سواد تحصیلاتی در حد ابتدایی دارند و از منظر آموزشی به حاشیه رانده شده‌اند.

وی با اعلام اینکه کتاب یا روزنامه‌ای با رویکرد بهره‌گیری این گروه تولید نمی‌شوند، گفت: دوره تحکیم سواد را طراحی کرده‌ایم که طی ۲۰۰ ساعت، ۱۵ کتاب ساده و کاربردی در موضوعات روز اجتماعی یا اقتصادی در اختیارشان قرار می‌گیرد و محور دیگر، کتابخوانی توسط موبایل و تبلت است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *