«کورکور بال سیاه» در چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شد


مدیرکل حفاظت محیطزیست چهارمحال و بختیاری گفت: گونه کورکور بال سیاه شهرستان شهرکرد توسط کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه های حیات وحش ایران ثبت شد.

به گزارش سادس، «شهرام احمدی» اظهار کرد: از یک گونه جانوری مربوط به راسته شاهی‌ سانان با نام فارسی «کورکورسیاه بال» و نام علمی Elanus caeruleus  که توسط کیامرث مولوی در شهرستان شهرکرد تصویر برداری شده بود، در کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه های حیات وحش ایران ثبت شد.

وی مکان ثبت و تصویربرداری از این گونه را شهرستان شهرکرد برشمرد و افزود: این گونه در حال افزایش در دی‌ماه سال ۱۳۹۶ شناسایی و تصویربرداری شده که پس از طرح و بررسی توسط این کمیته، ثبت ملی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان درباره زیستگاه این پرنده خاطرنشان کرد: معمولاً نزدیک دریاچه‌ها یا رودخانه‌ها، مناطق پر درخت یا با درخت‌های پراکنده و اغلب در حوالی روستاها و حتی شهرها و غالباً به‌طور دسته‌جمعی بر روی درخت‌ها و گاهی روی لانه متروک کلاغ‌ها آشیانه می‌سازد.

احمدی تصریح کرد: این پرندگان شکاری بومی جنوب غربی عربستان است و بصورت بسیار نادر در ایران مشاهده می‌شود، این پرندگان با این‌که پرنده مهاجر نیستند، اما بسته به وضعیت آب و هوا سفرهای کوتاهی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این پرنده شکاری در فصل زمستان از کشورهای یمن، عربستان و کشورهای آفریقایی مهاجرت می‌کنند.
کورکور بال سیاه ۳۳ تا ۴۰ سانتی متر طول دارد و در راسته شاهین سانان قرار دارند و رنگ سیاه و سفید روی شاهپرهایش و لکه بزرگی بر روی جلو بال این پرنده وجود دارد.

کورکور بال سیاه از لاشه‌ها و غذای پرندگان دیگر مانند حواصیل‌ها و باکلان‌ها و نیز حشرات، خزندگان، پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می‌کند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *