اردوهای خارجی لازمه استمرار موفقیت شطرنج نابینایان ایران


شادی پریدر

سرمربی تیم شطرنج بانوان نابینای ایران در سومین دوره بازی های آسیایی گفت: پیش زمینه اصلی استمرار موفقیت کنونی شطرنج بازان نابینا تدارک اردوهای خارجی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی سادس به جاکارتا، شادی پریدر  عصر جمعه در حاشیه مراسم پایانی شطرنج سریع نابینایان با ابراز رضایت از نتایج کسب شده در جاکارتا گفت: شطرنج بازان ایرانی گل کاشتند. در بخش بانوان توانستند سه مدال طلا، پنج نقره و سه برنز برای کاروان  ورزشی ایران به ارمغان آورند.

 در بخش آقایان نیز شطرنج بازان نابینا توانستند یک طلای انفرادی توسط امید کریمی، نقره تیمی  در b۲_۳ و برنز تیمی در b۱ کسب کنند و مجموع مدال‌های  کاروان ایران در این رشته به عدد چهارده رسید.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه پیش بینی این موفقیت پیش از آغاز بازی های پارا آسیایی گفت: اردوهای داخلی و برنامه‌هایی که براساس آن روند پیشرفت شطرنج نابینایان ارزیابی می شد، حکایت از موفقیت این رشته در جاکارتا داشت اما موفقیت کلی تیمی و انفرادی شطرنج بازان فراتر از تصور بود زیرا شطرنج بازان نابینای ایران توانستند سه مدال طلا در بخش استاندارد و یک مدال طلا در بخش سریع کسب کنند و این مهم کمک فراوانی به کاروان ایران در جدول رده بندی توزیع مدال‌ها خواهد کرد.

نایب رییس بانوان فدراسیون شطرنج با اشاره به موفقیت یک سال گذشته شطرنج ایران در تورنمنت‌های مختلف آسیایی و جهانی گفت: این موفقیت‌ها اتفاقی نیست بلکه چشم اندازی برنامه ریزی شده محسوب می‌شود. یکی از دلایل این موفقیت برگزاری تورنمنت‌های پیاپی در کشور است که شمار آنان به ویژه در بخش مسابقات بین المللی نسبت به چند سال گدشته بیشتر شده است.

پریدر در زمینه حضور شطرنج در بازی‌های ۲۰۲۲ گفت: ما در گروه دختران و پسران، تیم های جوان و یکدستی داریم و بدون شک جز سه تیم برتر آسیا هستیم. برای مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ برنامه ویژه داریم و قعطعا مدال خواهیم گرفت.

او در زمینه رنگ مدال در بازی های آسیایی ۲۰۲۲ گفت: هر چند پیش بینی برای چهار سال بعد سخت است اما با توجه به استعداد شطرنج بازان ایرانی و فراهم شدن امکانات ظرفیت کسب مدال طلا در این تیم وجود دارد.

وی در زمینه موفقیت بانوان در بخش شطرنج اظهار کرد: از نظر من اگر بخواهیم دلیل اصلی این کار را بیان کنیم افزون بر پشتکار شطرنج بازان ایرانی، نگاه یکسان به شطرنج دختران و پسران و برگزاری  تورنمنت‌های جهانی از مهمترین دلایل این موفقیت است.

پریدر پیش زمینه استمرار موفقیت شطرنج ایران را استخدام مربی خارجی دانست و گفت:  سال طلایی شطرنج ایران در حالی رو به تکمیل است که شطرنج بازان ما نشان دادند که توانایی موفقیت‌های جهانی و آسیایی را دارند اما برای تکمیل این موفقیت باید بودجه لازم برای استخدام مربی با دانش خارجی وجود داشته باشد. تامین این بودجه در شرایط کنونی  و نرخ ارز سخت است.

او در پایان گفت: از فدراسیون نابینایان و کمیته ملی پارالمپیک که به تیم شطرنج نابینایان اعتماد کردند صمیمانه تشکر می‌کنم و مدال تیمی شطرنج نابینایان ایران به تمام دختران سرزمینم تقدیم خواهم کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *