وقتی قهرمانان ایران به دوچرخه‌سواری ترکمنستان هم غبطه می‌خورند + عکس


محمد دانشور

در حالی که رکابزنان ایران همچنان در حسرت داشتن یک پیست چوبی به سر می برند، ترکمنستان که نمی‌تواند ادعایی در دوچرخه سواری داشته باشد، توانست میزبانی یکی از مهمترین رویدادهای جهانی دوچرخه سواری را بگیرد.

به گزارش سادس، ترکمنستان با برگزاری بازی‌های داخل سالن آسیا به نوعی از امکانات زیر ساختی خود رونمایی کرد و پس از آن توانست میزبانی رویدادهای مهمی را بگیرد.

ترکمنستان یک ماه دیگر باید مسابقات وزنه برداری بزرگسالان جهان را میزبانی کند و اکنون هم موفق شد میزبانی مسابقات دوچرخه سواری پیست قهرمانی جهان را برای سال ۲۰۲۱ بگیرد.

 ترکمنستان در بازی های داخل سالن آسیا از پیست چوبی و سرپوشیده ای رونمایی کرد که همه به تحسین آن پرداختند.

ترکمنستان بعد از ژاپن و هنگ کنگ سومین کشور آسیایی است که توانست میزبانی مسابقات دوچرخه سواری پیست قهرمانی جهان را بگیرد و این در حالی است که رکابزنان آن حرفی برای گفتن در سطح آسیا ندارد.

در واقع در شرایطی که رکابزنان ایرانی با استعداد  و توانایی که دارند همچنان در حسرت داشتن یک پیست چوبی هستند و تلاش می کنند با تمرین در همان پیست پیر و فرسوده و البته سیمانی آزادی از کورس رقابت عقب نمانند، کشوری مانند ترکمنستان که رکابزنان آن اصلا نمی توانند در بین مدعیان باشند، با ساختن پیست استانداردی یکی از مهمترین رویدادهای دوچرخه سواری را میزبانی می کند تا زمینه حضور نخبه ها و حرفه ای ترین دوچرخه سواران جهان  در کشورش فراهم  شود.

این خبر برای رکابزنان ایرانی قطعا خوشایند نخواهد بود که  کشوری مانند ایران که جزو مدعیان در آسیا بوده و هست همچنان باید از این کشور به آن کشور به دنبال چند روز تمرین در یک پیست چوبی باشد اما در این میان کشوری که در رقابت با آنها جایی ندارد، به دلیل داشتن زیرساخت های لازم و البته استاندارد مهمترین میزبانی ها می گیرد.

البته وضعیت دوچرخه سواری ایران به گونه ای شده که دیگر در حال حاضر کسی به این فکر نمی کند در ایران پیست چوبی داریم یا نه بلکه تنها نگران هستند بتواند همان اندک مسابقه در طول سال را بروند یا تیمی باشد که به عضویت آن در بیایند.

بازی های آسیایی۲۰۱۸ درس بسیار خوبی برای دوچرخه سواری ایران بود چرا که نشان داد همه کشورها در حال پیشرفت هستند و اگر روزی همین ترکمنستان هم از ما پیشی بگیرد جای تعجب ندارد چون راه درست را آنها می روند نه ایران که هنوز در گیر داشتن یک پیست استاندارد یا اعزام به مسابقات است.

بیش از ۱۸ سال از احداث اسکلت نخستین پیست چوبی دوچرخه سواری در ایران می گذرد اما به نظر می رسد هنوز باید سالهای زیادی منتظر ماند تا شاهد  بهره برداری از این پیست شویم و در این وضعیت  ترکمنستان بهترین توصیف ها را در مورد پیست دوچرخه سواری اش به کار می برد.

ترکمنستان در توصیف پیست دوچرخه‌سواری‌اش می‌گوید، “مجموعه المپیک عشق آباد مانند یک تاج است که پیست دوچرخه‌سواری یکی از جواهرات این تاج محسوب می‌شود.  این پیست از بهترین مواد که از فنلاند آمده، ساخته شده و در سال ۲۰۱۴ هم کامل شد، ظرفیت شش هزار نفری دارد و رقابت‌های مهمی را در آینده و در سطح جهانی میزبانی خواهد کرد.

با  این حال امیدواریم حداقل ساخت همان پیست چوبی ساری که هر سال وعده  اتمامش را می دهند، بالاخره به پایان برسد البته پیش از اینکه عمر قهرمانی استعدادهای  دیگری از ایران تمام شود.

پیست دوچرخه سواری ترکمنستان

پیست دوچرخه سواری ترکمنستان

پیست دوچرخه سواری ترکمنستان

پیست سیمانی آزادی

پیست سیمانی آزادی

پیست سیمانی آزادی

پیست چوبی ساری

پیست چوبی ساری

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *