برنامه پنج ساله اورژانس نهایی شد/اورژانسی‌ها رتبه‌بندی می‌شوند


سرپرست سازمان اورژانس کشور از تدوین و نهایی شدن برنامه پنج ساله این سازمان خبر داد و گفت: در عین حال اقداماتی چون رتبه‌بندی کارکنان اورژانس، ارائه آموزش‌های فوریت‌های پزشکی به اقشار مختلف مردم، ‌ توسعه ناوگان اورژانس و غیره را هم پیش می‌بریم.

به گزارش سادس، دکتر پیرحسین کولیوند در مراسم چهل و سومین سالگرد تاسیس اورژانس کشور با بیان اینکه وزیر بهداشت و معاونین وزیر بهداشت نگاه ویژه‌ای به اروژانس دارند، گفت: این نگاه ویژه باید بازخورد هم داشته باشد و ما نیز به دنبال آن باید وظایف‌مان را به خوبی انجام دهیم.

وی افزود: با کمک ستاد وزارت بهداشت برنامه پنج ساله سازمان اورژانس کشور تدوین و نهایی شده و براساس این برنامه می‌دانیم که چشم انداز پنج ساله ما در اورژانس چیست و براساس همین برنامه پیش می‌رویم تا بتوانیم خدمات را به خوبی به مردم ارائه دهیم.

کارکنان اورژانس رتبه‌بندی می‌شوند

کولیوند ادامه داد: اقدام دیگرمان، افزایش مهارت‌های کارکنان اورژانس برای کاهش خسارت‌هاست؛ به همین دلیل آموزش‌هایمان را تقویت کرده و نگاه ویژه‌تری به مبحث آموزش  داریم. باید دیدگاه‌ها و آموزش‌هایمان را در اورژانس به روز کنیم. در این زمینه معاونت آموزش، ‌ برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. در عین حال بحث رتبه‌بندی نیروهای اورژانس را هم در پیش داریم تا رتبه کارکنان مشخص شود و براساس آن نشانه‌هایی روی دوش کارکنان اورژانس قرار گیرد.

ارایه آموزش‌های عمومی فوریت‌های پزشکی به رانندگان، دانش‌آموزان و …

سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ارائه آموزش‌های عمومی فوریت‌های پزشکی برای اقشار مختلف مردم از دیگر برنامه‌هایمان است، گفت: نگاهمان این است که اگر پیشگیری کنیم، میزان خسارات کمتر می‌شود.  باید توجه کرد که معمولا اولین کسانی که در محل حادثه حضور پیدا می‌کنند، ‌ اعضای خانواده و یا رانندگانی هستند که به محل حادثه می‌رسند. بر همین اساس، مشخص کرده‌ایم که چه آموزش‌هایی مناسب قشر رانندگان است و با کمک پلیس این آموزش‌ها را به آن‌ها ارائه می‌کنیم.

وی افزود: گروه هدف بعدی ما آموزش دانش آموزان است. اگر بتوانیم یک درس را برای آموزش فوریت‌های پزشکی به دانش آموزان اختصاص دهیم، ‌ می‌توانیم از بسیاری از حوادث و خسارات جلوگیری کنیم. جامعه هدف بعدی ما برای آموزش‌های فوریت‌های پزشکی، ‌ طلاب هستند و سپس دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها را آموزش می‌دهیم. در حال حاضر با وزارت علوم هماهنگی‌هایی داشته‌ایم تا بتوانیم این آموزش‌ها را ارائه دهیم. خبرنگاران و اصحاب رسانه و سایر اقشار مردم نیز جزو گروه‌های هدف ما برای آموزش فوریت‌های پزشکی هستند.

۱۴۸۰ آمبولانس غیر فعال در کشور 

کولیوند در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت ناوگان اورژانس کشور گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه آمبولانس در اختیار فوریت‌های پزشکی قرار دارد که از این میزان ۲ هزار و ۴۰۰ آمبولانس جدید است.  در عین حال ۱۴۸۰ آمبولانس غیر فعال هم داریم که از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم آن‌ها را بازسازی و نوسازی کنند. از طرفی هم به نظر می‌رسد در مباحث نرم‌افزاری به حد لازم رشد نکردیم و باید تمام تلاش‌مان را در این زمینه انجام دهیم تا بتوانیم به صورت تخصصی اقدام کنیم.

انتقال ۲۳ هزار مصدوم به بیمارستان‌ها با آمبولانس هوایی

وی با بیان اینکه در بحث توسعه اورژانس اهمیت ویژه‌ای برای مشارکت‌های مردمی و کمک خیرین قائلیم، ‌ اظهار کرد: بر این اساس اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که به زودی به بار می‌نشیند. باید توجه کرد که در بحث توسعه آمبولانس هوایی و موتورآمبولانس به طور جدی کار کردیم. راه‌اندازی اورژانس هوایی همت بزرگی می‌خواست که خوشبختانه این اقدام انجام شده و تاکنون ۲۳ هزار مصدوم از این طریق به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند که ۶۵ درصدشان بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و این نشان دهنده انتخاب درست پرواز و انتقال مصدوم است.

کولیوند ادامه داد: توسعه موتورآمبولانس‌ها در تهران واقعا به خدمت‌رسانی ما کمک کرد و زمان خدمت‌رسانی و رسیدن به محل حادثه را کاهش داد. در حال حاضر در تدارکیم تا ۵۰۰ دستگاه موتورآمبولانس دیگر خریداری کنیم و اگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد زودتر اقدام کند، ‌ این کار را انجام می‌دهیم.

تدوین دستورالعملی جدید برای بهره‌وری نیروهای اورژانس

وی درباره بحث بهره‌وری نیروهای اورژانس، خطاب به پرسنل حاضر در مراسم گفت: قرار شده دستورالعملی جدید بین سازمان اورژانس، معاونت توسعه و معاونت حقوقی وزارت بهداشت تدوین شود و فکر می‌کنم این موضوع به زودی عملیاتی شده و حق و حقوق شما تقدیم‌تان می‌شود. در زمینه حقوق و مزایای همکاران اورژانس نیز مذاکراتی با شخص وزیر انجام داده‌ایم و بعد از ابلاغ تشکیلات اورژانس، این موضوع هم عملیاتی می‌شود. براساس این مذاکرات کسانی که به صورت شرکتی در اورژانس کار می‌کنند، ‌ باید حقوق‌شان با سایر کارکنان یکسان باشد. این موضوع را وزیر ابلاغ کرده و به زودی سعی می‌کنیم مزایایی‌ را هم برای کارکنان در نظر بگیریم. در عین حال قرار است همزمان با پرداخت کارانه بیمارستان‌ها، ‌ کارانه اورژانس هم پرداخت شود و فرمولی دیده شده تا کارکنان پیش بیمارستانی مانند اورژانس بیمارستانی کارانه دریافت کنند.

وی همچنین گفت: مسئله ارزش نسبی خدمات اورژانس هم پیگیری شده و اگر این قیمت‌گذاری‌ها انجام شود، شاید یک درآمد اختصاصی برای اورژانس ایجاد شود.

کولیوند در پایان گفت: در مراسم عزاداری امام حسین (ع)، کارکنان اورژانس به خوبی خدمت‌رسانی کردند که از آن‌ها تشکر می‌کنم. در حال حاضر هم برای ارائه خدمت در اربعین حسینی آماده می‌شویم. ما باید خودمان را جزو خادمین حسینی حساب کنیم. امسال هم برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده تا بتوانیم این خدمات را به نحو احسن ارائه دهیم.

به گزارش سادس،  در این مراسم از لگوی مصوب سازمان اورژانس و سامانه پایش داده‌های مراقبت‌های درمانی رونمایی شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *