لزوم تدبیر مناسب برای حل بحران آب آشامیدنی در بوشهر و ایلام


نماینده مردم استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها با اشاره به کمبود آب در سطح استان‌ بوشهر برای شرب گفت: شهرها و روستاهای استان بوشهر با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستند. این استان از محرومیت‌های بسیاری برخوردار است و در حال حاضر ۴۰ درصد از واحدهای صنعتی آن غیرفعال شده‌اند.

به گزارش سادس، سیدعلی اکبر فاطمی در نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها گفت: استان بوشهر یکی از جنوبی‌ترین استان‌های کشور است که ۶۲۵ کیلومتر مرز آبی دارد و طولانی‌ترین همسایگی را با آب‌های نیلگون خلیج‌فارس ایجاد کرده است. این استان با ۱۰ شهرستان دارای منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی ذخایر عظیم نفت و گاز است و به عنوان پایتخت انرژی ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی افزود: این استان بر گنج نشسته ولی در حقیقت بر رنج است. مزیت‌هایی مانند شیلات، گمرک، صنایع دستی، صنایع دریایی، ۱۱ بندر تجاری، استقرار بزرگترین صنایع، تولید ۷۰ درصد نفت فلات، ۹۵ درصد نفت خام کشور به عنوان ثروتمندترین استان کشور معرفی می‌شود اما مردم این استان آنچنان بهره‌ای از این ثروت الهی نبردند و به جای اینکه شیرینی عواید این ثروت به آنها برسد بیشتر زهر و نیش آن به آنها رسیده است.

وی ادامه داد: بحران در فروش محصول گوجه فرهنگی داریم و ضرورت دارد فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی فعال شود و از سوی دیگر نیز یارانه تولید کشاورزان باید هرچه سریع‌تر پرداخت شود.

نماینده مردم بوشهر در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: استان بوشهر با وجود داشتن ظرفیت‌های لازم برای پیشرفت و توسعه صنعتی از رونق صنعتی لازم برخوردار نیست. عدم توجه کافی مسئولان استانی به صنعت، نبود زیرساخت‌های ضروری برای تولید، مشکلات بانکی و قوانین اداری دست و پایه صنعت را در استان بوشهر بسته است.

وی افزود: تقریبا ۲۰ تا ۴۰ درصد از واحدهای صنعتی استان بوشهر غیرفعال یا نیمه فعال شده‌اند. سرمایه در گردش از دغدغه‌های فعالان در صنایع است و حمایت‌های مالی دولت جزو مسائلی است که می‌تواند به توسعه صنایع استان کمک کند.

فاطمی گفت: اکثر شهرها و روستاها با کمبود شدید آب آشامیدنی در این استان مواجه هستند و این موضوع تبدیل به بحران شده است. چه زمانی مشکل حاد کم آبی بوشهر حل خواهد شد ؟ استانی که در کنار آب است باید مردم آن تشنه باشند؟.

وی ادامه داد: استان بوشهر گنجی به وسعت ۶۰۰ کیلومتر مربع است که سهم اشتغال موجود در این استان هم اکنون در اختیار استان‌های دیگر است. آلودگی زیست محیطی تقدیم مردم این استان شده؛ برخی کارشناسان و سازمان‌ها در ارزیابی‌های خود آلایندگی‌های عسلویه را با توجه به شرایط موجود ۱۰۰ برابر تهران که دلیل عمده آن آلودگی هوا، وجود مشعل‌های گازهای مختلف پارس جنوبی و تولید مواد و پسماندهای شیمیایی است می‌دانند.

نماینده مردم استان بوشهر تاکید کرد: هنگامی که نرخ ارز روزانه در تغییر است و ثبات کمتری وجود دارد، در روزهایی که لنج‌های سنتی این مردم از مشکلات به گل نشستند و ناوگان پیر و خسته استان دچار امواج سهمگین در تحریم‌ها شده، صیادان بیکار شده و بعضی وقت‌ها مجبور به صید در دوردست‌های ساحل هستند و از سوی یگان‌های مرزی کشورهای همسایه مورد تهاجم قرار می‌گیرند، باید برای همه مشکلات این استان محروم چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش سادس، حمدالله بیگی نماینده مردم استان ایلام در شورای عالی استان‌ها نیز  نبود جاده‌های ایمن و آب شرب بهداشتی در شهرستان‌های این استان را بزرگترین معضل و مشکل مردم ایلام خواند و افزود: باید مسئولین از درآمدهایی که در درون همین استان تامین می‌شود نسبت به حل مشکلات مردم ایلام اقدام کنند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در سطح کشور خطاب به رئیس جمهور گفت: در دولت تدبیر و امید توجه خاصی به شورا صورت نگرفت و مردم در ۲۴ خرداد امید تغییر و شکستن زنجیر فریب و وعده‌های کذب را داشتند و برای تغییر وضعیت نابسامان و به امید رسیدن به وضعیت مطلوب با شور و اشتیاق فراوان به پای صندوق‌های رای آمدند که در چهار سال اول شاهد ثبات اقتصادی بودیم اما پس از یکسال از انتخابات دوره دوم شاهد آنیم که وضعیت معیشتی مردم روز به روز بدتر می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر خسارت کاسبان بی تقوای داخلی بیشتر از تحریم‌های آمریکاست. کالاهایی که از صفر تا ۱۰۰ تولید داخل هستند بیش از ۱۵۰ درصد گران شده‌اند و متاسفانه نظارتی بر این امر وجود ندارد. امروز ارزش و قیمت آب معدنی دو برابر بنزین است و هزاران نوع کالای داخلی وجود دارد که احتکار عده‌ای خدانشناس باعث شده که چندین برابر افزایش قیمت داشته باشد.

وی ادامه داد: قیمت کالاها در مغازه‌ها متفاوت است و نظارتی وجود ندارد. نمایندگان در مجلس چه می‌کنند؟ آیا از وضعیت مردم حوزه انتخابیه خود خبر دارند که چه بلایی برسرشان آمده است؟. از فقر و نداری و عدم نظارت و سوءمدیریت همگان به سطوح آمده‌اند.

بیگی تاکید کرد: مرفهین بی درد و کاخ نشینان کمی شیشه دودی ماشین‌های آخرین سیستم خود را پایین بیاورند و ببیند در اطرافشان چه می‌گذرد. مردمان کمر خم شده و تحت امرتان کارت یارانه‌ای و صدقه‌ای خود را به ضمانت نان خشک در گرو نانوایی‌ها قرار می‌دهند؛ چرا به خود نمی آیید و  دنبال راه حل نیستید؟.

نماینده مردم استان ایلام در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ایجاب می‌کند که هرچه زودتر شیوه مطمئنی برای تامین موادغذایی تدوین و اجرا شود. بازگشت به سیستم کوپنی که موادغذایی ضروری را شامل می‌شود یک نیاز ضروری است که متاسفانه در دولت نهم و دهم با بی‌تدبیری حذف شد و این موضوع سودجویان را برای احتکار و انبار مایحتاج برای فردای گرانی‌ها تشویق کرد.

وی ادامه داد: ایلامی که فقر و بیکاری در آن بیداد می‌کند و قلم از وصف مشکلات این استان قاصر است و  فقیرترین ثروتمند جهان است، ایلامی که مقام دوم نفت و گاز کشور را با یک درصد جمعیت کشور به خود اختصاص داده و درآمد نفت و گازش هزینه زیباسازی و اشتغال شهرهای بزرگ شده، سهم مردمش از نفت و گاز فقر و حسرت است.

وی تاکید کرد: وفاداری مردم ایلام به نظام، امن ترین مرز کشور است و در زمان جنگ در نوک پیکان حمله بود و در زمان صلح بی نصیب از تقسیم غنائم. مردم استان ایلام یادگاران دوران دفاع مقدس؛ مردمانی که تحمل هشت سال موشکباران رژیم بعثی را در سخت ترین شرایط جنگ تحمل کردند و وفاداری خود را به نظام و امام راحل و رهبری ثابت کردند، امروز از مشکلات اساسی رنج می‌برند که مسئولین باید نسبت به حل و فصل این مشکلات گام‌های موثری بردارند.

بیگی تاکید کرد: مشکل اساسی دیگر در استان ایلام آب شرب است. تنها شهرستانی که در کشور با داشتن سد بزرگ چم‌گردلان و رودخانه دائمی گل از نعمت آب شرب محروم است و مردمانش مجبورند برای تامین آب شرب به چشمه‌های قدیمی روی بیاورند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *