افزایش ۵۰ درصدی خطر سکته با مصرف دیکلوفناک


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مسکن غیرنسخه‌ای دیکلوفناک می‌تواند خطر سکته مغزی و قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش دهد و این یافته موجب تلاش برای فراخوانی جهت ممنوعیت خرید بدون نسخه این داروها شده است.

به گزارش سادس، این مطالعه بزرگ که روی بیش از ۶.۳ میلیون فرد بزرگسال طی چندین سال صورت گرفته نشان داد که دیکلوفناک علاوه بر افزایش خطر سکته مغزی و قلبی، بیماران را در معرض خطر بالای خونریزی‌های دستگاه گوارشی در مقایسه با دیگر مسکن‌ ها قرار می‌دهد.

دیکلوفناک یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که برای کاهش تب یا دندان درد در بزرگسالان یا درد شدید مفصلی در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

نگرانی ها در مورد عوارض این دارو دولت انگلیس را بر آن داشت تا آن را در سال ۲۰۱۵ ممنوع کنند. اما محققانِ این مطالعه جدید اکنون خواستار اقدام جهانی برای محافظت از بیماران در برابر این دارو شده‌اند به طوری که داروی مزبور دیگر بدون نیاز به نسخه در دسترس عموم قرار نگیرد و هنگام تجویز در بسته‌های حاوی دارو هشدارهایی در مورد خطرات احتمالی آن ارائه شود.

در این مطالعه محققان دریافتند که مصرف دیکلوفناک به شدت با افزایش میزان مشکلات عمده قلبی و عوارضی همچون ضربان قلب نامنظم، سکته مغزی ایسکمی، نارسایی قلبی و حمله قلبی طی ۳۰ روز ابتدایی مصرف آن در ارتباط است.

طبق این مطالعه افرادی که دیکلوفناک را برای درمان برگزیده بودند نسبت به افرادی که هیچ دارویی مصرف نمی‌کردند، سالانه با افزایش خطر مشکلات قلبی روبه‌رو شدند. 

به گزارش دیلی میل، عوارض مصرف دیکلوفناک در مردان و زنان در تمامی سنین یکسان بوده و حتی مصرف دوزهای پایین این دارو نیز خطر سکته های قلبی و مغزی را افزایش می دهد. به همین دلیل نگرانی‌ها در مورد مصرف این دارو افزایش یافته و اقداماتی در مورد ارائه آن باید صورت گیرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *