پیشنهاد درجه‌بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر


رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه‌بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور خبر داد.

مرتضی سلیمی در گفتوگو با سادس، با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، گفت: مراکز کنترل و هماهنگی عملیات(EOC) به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت حوادث و سوانح در جمعیت هلال احمر از سال ۱۳۸۹ در سازمان امداد و نجات و مراکز ستادی جمعیت هلال احمر استانهای کشور (۳۱ مرکز استانی+کیش) راه‌اندازی و شروع به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: با توسعه امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در این مراکز از جمله سیستم ارتباط ویدیو کنفرانس، سامانه یکپارچه امداد و نجات شامل زیر سیستم‌های سامانه پاسخگویی اضطراری ۱۱۲، سامانه ثبت عملیات امداد و نجات DMIS، سامانه مدیریت اطلاعات مکانی(Web GIS) و ساماندهی سیستمهای ارتباطی موجودHF و VHF و مراکز دیسپچ رادیویی- به مرور جایگاه اصلی خود را در بخش امداد و نجات جمعیت هلال احمر محکم کرد به گونهای که بعضاً برخی از استانها در این بخش به عنوان بازوی عملیاتی جمعیت استانی خود شروع به سرمایه گذاری و توسعه این مراکز کردند.

سلیمی با بیان اینکه سازمان امداد و نجات نیز در جهت حمایت از این توسعه و به منظور هدفمند سازی سرمایه گذاری در این بخش و یکسان سازی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، دستورالعمل جامع این مراکز را که حاوی ۳ بخش مراکز کنترل و هماهنگی عملیات(EOC)، مراکز پاسخگویی اضطراری ۱۱۲ و سامانه‌های پاسخگویی اضطراری کشیک بود، را تهیه و تدوین کرد، اظهار کرد: این دستورالعمل توسط دبیر کل وقت جمعیت به تمامی استانها ابلاغ شد.به همین منظور در نظر است با عنایت به دستورالعمل فوق الذکر و طرح پیشنهادی حاضر که در ۲۷ دی ماه سال گذشته به رویت ریاست جمعیت رسیده و ضمن تاکید بر اجرایی کردن طرح پیوست و اعمال نظرات وی نسبت به رتبه و درجه بندی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استانهای کشور اقدام شود.

وی هدف از ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه بندی توسعه‌ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور را سنجش میزان اجرایی شدن دستورالعمل مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، اجرای هدفمند و یکپارچه توسعه مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، ساماندهی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، ایجاد رقابت سالم به منظور سرمایه گذاری استانی در بخش امداد و نجات و مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، رتبه بندی سالیانه مراکز عملیات اضطراری، حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی و مدیریت بهینه بودجه و اعتبارات استانی و ساماندهی نظام ارزیابی عملکرد مراکز کنترل و هماهنگی عملیات عنوان کرد و افزود: در ابتدا شاخص‌های اصلی فرآیند اجرا تدوین و ابلاغ می شود. این شاخص با شاخص‌ها و معیارهای فرعی زیرمجموعه خود به صورت دقیق تر و مشخص‌تر قابل تفکیک و ارزیابی است که پس از ارزیابی‌های دوره‌ای و موردی که در طول سال اتفاق می افتد، تمامی مراکز EOC رتبه بندی و جایگاه خود را نسبت به سایر مراکز استانی بدست خواهند آورد.

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، پس از رتبه بندی مراکز، آنها در چهار سطح ممتاز، ۱، ۲ و ۳ با کسب امتیازات لازم که به ترتیب بالای ۹۵، بین ۷۵ تا ۹۵، بین ۵۰ تا ۷۵، و کمتر از ۵۰ امتیاز درجه بندی کرده و نسبت به پیشنهاد بودجه سالیانه، موارد تشویقی، تخصیص تجهیزات و تهیه مجوزها و ابلاغ آن به استانها در طول سال مالی مطابق با مجوزهای صادره اعمال خواهد شد.

وی تصریح کرد: رتبه بندی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هر ساله انجام می شود و در صورت ارائه مستندات در خصوص بهبود وضع موجود، پس از گذشت ۶ ماه در درجه بندی آن استان تجدید نظر می شود.

سلیمی با تاکید بر اینکه با توجه به ماهیت و اهمیت مراکز کنترل و هماهنگی عملیات در کشور، استان‌هایی که رتبه و درجه آن ها ۲ و ۳ بوده و با کسری بودجه مواجه می‌شوند، باید تا ارزیابی بعدی این کسری را از محل درآمدهای استانی جبران کنند، یادآور شد: با استفاده از همان درآمدهای استانی می بایست در جهت رفع نواقص موجود و بالا بردن رتبه مرکز تلاش کنند تا در ارزیابی‌های آتی صورت گرفته از سوی مدیریت کنترل و هماهنگی عملیات سازمان، با ارتقاء رتبه استان، به همان نسبت بودجه تخصیص یابد. درجه بندی مراکز استانی در اختصاص تجهیزات و امکانات تهیه شده از سوی سازمان تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به سامانههای یکپارچه امداد و نجات کشور، بیان کرد: سامانه یکپارچه امداد و نجات کشور که شامل زیر سیستم‌های سامانه ثبت عملیات امداد و نجات(DMIS)، سامانه مدیریت اطلاعات مکانی(Web GIS)، سامانه کشیک، سامانه گزارشات ۱۱۲ و … به عنوان نرم افزار عملیاتی در حوادث و سوانح جمعیت هلال احمر و کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که با بهره گیری از آن می‌توان ضمن مدیریت بهینه و به موقع عملیات امداد و نجات در توسعه مراکز امدادی و سایر تصمیم گیریهای مدیریتی بویژه در مقاطع حساس و طرحهای ملی بهره جست به همین منظور سامانه مذکور به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات تعیین شده و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

به گفته سلیمی، نحوه محاسبه تمامی معیارهای برای سامانه DMIS به صورت محاسبه معیارهای اشاره شده نسبت به کل عملیات و خدمات ثبت شده در یک بازه زمانی یک ساله خواهد بود و امتیاز آن نیز بر همین مبنا محاسبه خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به بخش تعاملات برون سازمانی اشاره کرد و گفت: باعنایت به تفاهم نامه‌های امضاء شده میان سازمان امداد و نجات و سایر دستگاه‌های همکار از جمله ژئوفیزیک، هواشناسی، اورژانس، راهداری و غیره به منظور بهره‌گیری از توان طرفین به ویژه امکانات موجود در دستگاه‌های همکار، پیگیری و اجرایی کردن سیستم‌های قابل استفاده در مراکز کنترل و هماهنگی عملیات مثل دوربینهای جادهای، سامانه هشدار سریع زلزله، لینک سازمان هواشناسی و … به عنوان شاخص‌های ارزیابی این مراکز در نظر گرفته شده که نحوه محاسبه آن بر اساس اهمیت ارزش گذاری می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *