گذشته بانک سرمایه را فراموش کنید

مدیرعامل بانک سرمایه گفت: خواهشی که از رسانه و مردم خواهیم داشت این است که گذشته را رها کنیم و به آینده بنگریم. متاسفانه یک سلیقه بدی در سیستم وجود داشت که ازبین رفته است.

به گزارش سادس به نقل از رویکرد دکتر محمدرضا خانی ضمن معرفی خود و رزومه کاری خود گفت: ما به همه مردم به خصوص معلمین و فرهنگیان قول می دهیم تا دیگر اخبارهایی این چنینی از این بانک به گوش هیچ کس نرسد و به شما نوید آن را می دهم که این بانک به یکی از بهترین بانک های ایران تبدیل شود.

اول از همه هفته دفاع مقدس را به همه خانواده های شهدا و رهبر معظم انقلاب، جانبازان، آزادگان و بازگشایی مدارس را به همه معلمین، قشر مظلوم جامعه، را تبریک عرض می کنم.من محمد رضا خانی دارای مدرک دکترای حقوق بین الملل عمومی با ۲۵ سال سابقه بانکی و چهار سال سابقه معلمی که لباس بانکدار را به تن دارد در خدمت شما خبرنگاران هستم.
خانی در پاسخ به این سوال خبرنگار که تغییر سه تن از مدیران بانک سرمایه آن هم در طول یک سال که کارشناسان این موضوع را به بی ثباتی و ضعف مدیریت میدانند، گفت: بانک سرمایه حساسیت ویژه ای نسبت به بانک های دیگری دارد چراکه اکثر معلمین سهام دار اصلی هستند و این نگرانی وجود دارد که ممکن است مدیران نتوانند ادای دین نسبت به جامعه معلمان کنند. تغییر مدیریتی که در بانک سرمایه بسیار زیاد بوده و انشاءلله باید خاتمه پیدا کند بخاطر بررسی اهداف است، اهدافی که همگان دنبال آن بوده اند که بتوانند بانک را به برترین بانک ایران تبدیل کنند ودیونشان را نسبت به معلمین بدهند. این تغییر بخاطر مسائل سیاسی نبوده و فقط جهت سرعت بخشیدن به دست یافتن اهداف و مدیرانی که اجرای تر هستند و کارایی بیشتری دارند، جابجایی ها رخ داده است.
وی درباره دلیل پرداخت وام ۳۲.۸۵۰ میلیارد تومانی آن هم بدون اعتبار سنجی و سپردن وسایل مورد نیار به این بانک اینکه چه کسی یا کسانی دستور دادند که این تنش را در جامعه بوجود آورده است و شایعات اختلاس هشت هزار میلیاردی به پنج نفرد داده شده است، بیان کرد: اولا در سال های گذشته این اتفاقات افتاده است ولی جدا از آن برای دادن وام و فرآیندی که در مراحلی طی می شود نیاز به بررسی دارد که از همه مهم تر اعتبار سنجی است و که یک بخش از آن به موضوع اهلیت برمیگردد. وقتی پرونده در شعبه ای تشکیل می شود تمامی بستن قرارداد و جزئیات مسائل به عهده شعبه خواهد بود و این وظیفه شعبه است که این خط قرمز ها را رعایت کند تا زمانی که شعبه به ارکان ستاد گزارش ندهد ستاد دخالتی در موضوع ندارد لذا تا وقتی شعبه اختیار دارد مسئولت ها را به گردن می گیرد در غیر این صورت طی گزارشی که می دهد این مسولیت اول به کمیته اعبتاری و بعد به هیئت مدیره محول می شود. دراین بین افرادی بودند که این فرایند طی نکردند و ما پیگیری می کینم و درصدد آن هستیم تا این پول ها را برگردانیم ضمن این که مهم نیست چه کسی این وام ها را گرفته است.
وی در پاسخ به این سوال که میزان مطالبات افراد وام گیرنده ای که باید به بانک پول ها را پس دهند، چقدر است اظهار داشت: میزان این مطالبات متاسفانه خیلی زیاد بوده اما نسبت به ابتدا سال خیلی بهتره شده است. در خصوص این ارقام هم بنده فعلا صلاح نمی دانم تا اعلام رسانه ای کنم و ترجیح می دهم صحبتی در این خصوص نداشته باشم.
همچنین خانی درخصوص پرداخت مطالبات اشاره داشت:روش های متعددی وجود دارد که می شود به تسویه نقدی و غیر از آن ما تمدید زمانی برای افراد کارآفرین و تولید کنند خواهیم داشت آن هم به صورتی که یا بخشی از پول را دریافت می کنیم یا اینکه از اموال غیر منقولشان پرداخت می کنند.
این قائم مقام ادامه داد: بانک یک نامه کلی به قوه قضاییه ارسال کرده است که کارهای موثری انجام داد شد ولی بانک راه خودش را ادامه داد تا بتواند مطالباتش را دریافت کند.
وی با اشاره به کارهایی که بانک سرمایه در خصوص جذب منابع و سپرده و سوددهی به سهام داران کرد افزود: روش حذب منابع ما همان دستورالعمل بانک مرکزی است لذا همه بانک ها در نرخ سوددهی مساوی اند و بانک مرکزی آن را ابلاغ و نظارت می کند و پس از ارسال هر بانک هم تبعیت می کند ولی مهم ترین روشی که بانک سرمایه برای جذب منابع در دستور کار خود دارد بحث برخورد کارکنان ما با مشتری است.
وی در پاسخ به سوالی که در خصوص مصاحبه ای که آقای قندالی با خبرنگاری داشتند و اعلام کردند که ۴۵ درصد از سهام بانک به صندوق فرهنگیان تعلق دارد و بانک مرکزی در این ۴۵ درصد تصمیم گیریمی کند، بانک وقتی اعلام تخلف کرد و به بانک مرکزی گزارش داد هیچ اقدامی از طرف بانک مرکزی رخ نداد، آیا شما با صحبت های ایشان موافق هستید یاخیر، اظهار داشت: بانک مرکزی نظارت عالی خود را همیشه در تمامی بانک ها داشته و برای او هیچ بانکی فرقی ندارد. وقتی که شکل پرونده صحیح است دیگری علم غیبی وجود ندارد که مسئله ای پنهان باشد لذا حتما بخش بازرسی بانک مرکزی در حد کمال وظیفه خود را انجام داده است پس نباید کوتاهی از جانب بانک مرکزی حاصل شده باشد.
خانی در خصوص اینکه تسهیلات بانکی در زمان کدام مدیر داده شده است که اینقدر تنش ایجاد کرده است، گفت: سال ۹۲ بود که آقای بیرانوندی مدیر وقت آن دوره بودند که این تسهبلات داده شد که حتی مدیران پیشین هم که قبل از ایشان در راس کار بودند در پرداخت امکانات بانکی دخیل بودند.
وی در خصوص صحبت هایی که خبرنگار طی مصاحبه ای با یکی از همین مدیران داشته است و ادعا داشته که طبق توافقات بین آموزش و پروش و بانک مرکزی که باعث شود بانک سرمایه بعنوان بانک عامل قرار گیرد تا با اینکار منابع عظیمی به بانک تزریق شود، گفت:جلساتی با معاونت آموزش پروش داشتیم که اتفاقا نظر ما و خواسته ما هم همین بود تا منابع موجود در اختیار بانک قرار گیرد تا ما بتوانیم خدمات ویژه ای را برای معلمین و فرهنگیان داشته باشیم اما تا کنون اقدامی از سوی معاونت آموزش و پروش صورت نگرفته است. اگر بانک سرمایه بعنوان بانک عامل قرار گیرد من نوید این را به شما خواهم داد که بانک سرمایه جزء بهترین بانک های ایران خواهد شد و همه آن خدماتی که برای معلمین در نظر گرفته شده بود را اعمال می کنیم.
خانی درباره وضعیت شرکت سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه در خصوص فعالیت و عملکرد آن و میزان دارایی ها و میزان سهام در بورس و وضعیت مالی توضیح داد: این شرکت عضو صندق ذخیره فرهنگیان بود که سهام آن به بانک سرمایه واگذار شد و بانک هم هیئت مدیره آن را تغییر داد. اعضای هیئت مدیره را بانک معرفی و منتصب می کند و بعد از آن هم خود هیئت مدیره مدیرعامل را انتخاب میکند که من قبلا رئیس هیئت مدیره شرکت بودم.
وی در خصوص مدیر قبل از خود جناب حیدراباردی پور که گفته بودند استعفا داده اند ولی عزل صورت گرفت گفت: جنابحیدرآبادی پور باید توسط هیئت مدیره عزل می شدند ولی یکی از دوستانشان گفتند که عزل را بردارید و بجای آن استعفا را قرار دهید که ما تا رسیدن استعفا ایشان اقدام به عزلشان نکردیم. در فرصت تعیین شده ایشان استعفا ندادند و گفتند من چنین کاری را انجام نمی دهم. بانک هم بخاطر جو جامعه اعلام کرد که آقای حیدرآبادی پور استعفا دادند تا بانک صدمه ای نبیند. بانک مرکزی هم با عزل مخالف نبود بر این نظر بود که چرا یک بانک باید این همه جابجایی مدیر داشته باشد و این اعتقاد درستی از سوی بانک مرکزی بود که بانک مرکزی هم طرف شخص نبود بلکه طرف بانک را گرفت.
خانی در پاسخ به این سوال که اقای هاشمی حسینی اعتقاد داشتند که منابع خوبی در بانک وجود داشت که خیلی موثر و کارکرد های مناسبی برای بانک داشت آیا منابع برای این بانک حفظ شده است یا خیر،گفت:زمانی که ما بانک را به ما تحویل دادند ما به بانک مرکزی هر روز بدهکار بودیم و آن موقعی منابعی وجود نداشت و عامل بدهکاری ها به بانک مرکزی هم بخاطر نبودن همین منابع بود اما حال منابع خیلی خوبی برای بانک وجود دارد و ما از خود برجای گذاشتیم که بعد از ما هر کسی که آمد به نیکی یاد کنند.
وی در خصوص اینکه چه تسهیلات را در اختیار سپرده گذاران قرار می دهند گفت: با توجه به اینکه بیشترین ضربه را بانک سرمایه در این مدت خورد از دادن تسهیلات کلان به افراد کمبود هدف را تغییر دادیم و تسهیلات خورد را در بخش های مختلف تولیدی قراردادیم و سیاست دیگری که بانک مرکزی هم درصدد آن است کارت های اعتباری خرید کالا بود که با مبالغ ۳۰ و ۵۰ میلیون عرضه خواهد شد.
خانی بیان کرد: خواهشی که از رسانه و مردم خواهیم داشت این است که گذشته را رها کنیم و به آینده بنگریم. متاسفانه یک سلیقه بدی در سیستم وجود داشت که ازبین رفته است و ما به همه مردم به خصوص معلمین و فرهنگیان قول می دهیم تا دیگر اخبارهایی این چنینی از این بانک به گوش هیچ کس نرسد و به شما نوید آن را می دهم که این بانک به یکی از بهترین بانک های ایران تبدیل شود.
وی درباره توسعه بانکداری الکترونیکی یا سرعت بخشیدن در امور کارها گفت: وقتی مسئولیت بانک را به عهده گرفتم متوجه شدم که بیشتر بازنشسته های بانک میزهای بانک را در اختیار گرفتند و نیروهای جوان ما با سابقه ۱۰ ساله مظلوم واقع شده اند. طی اقدامی توانستیم بازنشسته ها را بازنشسته کنیم و آن ها را تکریم کردیم تا جوانان بتوانند بانک را در اختیار بگیرند و آن ها بتوانند حرکتی انجام دهند. حتی من درصدد آن هستم که ما پیرمردهای هیئت مدیره هم کنار برویم و جوانان را در این هیئت مدیره میدان دهیم. اتفاقاً از وقتی که به‌قول‌معروف جوان گری رخ داد هم بازده بیشتر شد هم منابع خوبی جذب کردیم و هم بدنه پویا شد چراکه ستاد بسیار به اصطلاح چاق شده بود. در همین راستا بود که بانک سرمایه توانست شعار اقدام و عمل را عینیت بخشید.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *